Nové dopravné značky zaskočili tisíce šoférov. Vyzerajú rovnako, ale sú dvakrát drahšie
- Viedeň sa rozhodla implementovať drevené dopravné značky
- Snažia sa znížiť svoju uhlíkovú stopu
- Viedeň sa rozhodla implementovať drevené dopravné značky
- Snažia sa znížiť svoju uhlíkovú stopu
Viedeň opäť potvrdzuje svoju pozíciu lídra v oblasti environmentálnych inovácií. Tentokrát prekvapila motoristickú verejnosť jedinečným projektom – inštaláciou drevených dopravných značiek. Je možné, že sa ekologické značky dostanú od susedov aj na Slovensko?
Zatiaľ ešte nevieme, ako sa inovácia uchytí, no Viedeň je na ňu hrdá. Pri rušnej vlakovej stanici Westbahnhof sa objavilo 46 nových značiek vyrobených z topoľového a brezového dreva, ktoré na prvý pohľad vyzerajú úplne rovnako ako ich tradičné hliníkové náprotivky.
Ako informuje portál TOPSPEED, hoci je táto ekologická alternatíva finančne náročnejšia, jej environmentálny prínos je nepopierateľný. „CO2 bilancia je presvedčivá,“ zdôrazňuje Thomas Keller z viedenského magistrátu, ktorý zodpovedá za správu a výstavbu ciest.
Pri výrobe týchto inovatívnych značiek vzniká len tretina emisií CO2 v porovnaní s konvenčnými riešeniami. Jedna značka stojí približne 100 eur, čo predstavuje dvojnásobok ceny hliníkovej verzie. Mesto však považuje túto investíciu za zmysluplnú z dlhodobého hľadiska.
Majú životnosť 20 rokov
Cesta k implementácii drevených značiek nebola jednoduchá. Predchádzal jej rozsiahly výskum a série náročných testov, ktoré sa zameriavali predovšetkým na odolnosť a trvanlivosť reflexnej fólie aplikovanej na drevený podklad.
Výsledky však prevýšili očakávania. Životnosť značiek sa odhaduje na 20 rokov, čo je porovnateľné so štandardnými hliníkovými značkami. Jedinou potenciálnou nevýhodou zostáva ich možná vyššia náchylnosť na poškodenie vandalmi.
Úspech pilotného projektu pri stanici Westbahnhof motivoval mesto k ďalšej expanzii. Viedenský magistrát už pripravuje plány na postupné rozširovanie používania drevených značiek do ďalších mestských častí.
Implementácia sa má realizovať najmä v rámci plánovaných prestavieb verejných priestranstiev. Zaujímavosťou je, že existujúce hliníkové značky nezmiznú v zabudnutí – mesto pre ne našlo využitie na iných lokalitách.
Tento inovatívny projekt nie je prvým svojho druhu v Rakúsku. Podobné značky už predtým testovali aj na rakúskych diaľniciach, čo poskytlo cenné skúsenosti a dáta pre mestské nasadenie. Prístup Viedne k dopravnej infraštruktúre môže slúžiť ako inšpirácia pre ďalšie európske mestá. Ukazuje, že aj zdanlivo malé zmeny môžu prispieť k znižovaniu uhlíkovej stopy mesta.
Viedeň rozsvietili naplno
Aj keď šetria na značkách, mesto Viedeň tento rok vynaloží viac financií na slávnostné vianočné osvetlenie, aby do ulíc prinieslo sviatočnú náladu a pomohlo aj obchodným prevádzkam. TASR informuje podľa agentúry AFP.
Vianočne vyzdobené lampy, trblietavé hviezdy a červené glóbusy sa prvýkrát rozsvietili v minulý týždeň a budú po zotmení osvetľovať 31 viedenských ulíc.
„Je to jednoducho nádherné. Celé mesto to robí o niečo krajším,“ povedala agentúre AFP 23-ročná študentka Kateryna Baranovská. Rakúske hlavné mesto rozhodlo o zvýšení výdavkov na svoju vianočnú výzdobu v snahe zastaviť ekonomický pokles. Miestne podniky nedokážu vyčleniť doterajšie sumy na rozsvietené vianočné osvetlenie.
„Chceme mať krásne osvetlené mesto a pre podnikateľov je čoraz ťažšie pokryť tieto náklady,“ povedal Dieter Steup, zástupca viedenskej hospodárskej komory.
„Je to veľmi dôležité, pretože predvianočné obdobie je pre obchodníkov skutočne dôležitým obdobím,“ vysvetlil. Viedeň a jej hospodárska komora preto za osvetlenie pokryjú 75 percent namiesto doterajších 50 percent (približne 700 000 eur).
V snahe znížiť vplyv na klímu mesto v posledných rokoch zaviedla LED svetlá a elektrinu pre ne získava z obnoviteľných zdrojov. Energia na vianočné osvetlenie mesta je zhruba ako celoročná spotrebe 14-bytového domu.
„Náklady sú relatívne nízke vzhľadom k tomu, čo tak získate, konkrétne dobrú atmosféru a skvelé prostredie na nakupovanie,“ dodal Steup.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: TOPSPEED, TASR