Nové, drahšie diaľničné známky sú v predaji. NDS Slovákov varuje pred častým omylom
- Predpredaj diaľničných známok je spustený
- Slováci si za ne od budúceho roka priplatia
- Predpredaj diaľničných známok je spustený
- Slováci si za ne od budúceho roka priplatia
Vodiči, pozor! Predpredaj diaľničných známok na rok 2023 je už oficiálne spustený, informovala o tom Národná diaľničná spoločnosť na svojom facebookovom profile. Spoločnosť vo vlastníctve štátu, ktorej cieľom je správa, údržba, oprava a rozvoj siete diaľnic a rýchlostných ciest ponúka niekoľko typov známok.
Všetci motoristi si môžu od dnešného dňa v predpredaji zakúpiť elektronické diaľničné známky s platnosťou od 1. januára 2023, odo dňa úhrady, prípadne od konkrétneho zvoleného dátumu do 31. januára 2024. Ako sme ťa v tomto článku informovali, cena 365-diaľničnej známky skutočne stúpla.
Ceny známok sú známe
Ročná diaľničná známka bude od prvého dňa budúceho roka už v novej cene, teda za 60 eur, keďže prvý možný deň jej platnosti je rovnaký, ako začiatok účinnosti nariadenia vlády o zvýšení cien elektronických diaľničných známok. NDS uvádza, že si známku možno bez komplikácií vybaviť cez webovú stránku a aplikáciu už teraz.
Pri nákupe eznámky sú ako prvé v ponuke eznámky na rok 2023. Nižšie pod nimi sú naďalej umiestnené elektronické diaľničné známky s platnosťou na rok 2022, najmä pre motoristov, ktorí potrebujú krátkodobú elektronickú diaľničnú známku ešte v dňoch roka 2022. Tieto známky sú však výrazne označené šedou farbou, akoby neaktívnou. NDS preto dôrazne upozorňuje motoristov, aby boli pri kúpe pozorní a volili správny druh eznámky.
Ako uvádza NDS na svojom webe, cena 365-dňovej diaľničnej známky narastie z terajších 50 eur na 60 eur. Do konca roka si ju motoristi môžu kúpiť za pôvodnú, nižšiu cenu, od 1. januára bude jej cena vyššia.
Tento druh elektronickej diaľničnej známky platí 365 dní odo dňa úhrady alebo od dátumu, ktorý si zvolí zákazník ako začiatok platnosti. Pokiaľ si zákazník zvolí platnosť od 1. januára 2023, za 365-dňovú známku zaplatí už 60 eur.
Cena mesačnej diaľničnej známky vzrastie z doterajších 14 eur na 17 eur. Platí to isté, ako v predošlom prípade, k zmene dôjde od 1. januára 2023.
Tento typ elektronickej diaľničnej známky platí 30 dní od úhrady alebo od dátumu, ktorý si klient zvolí. Najkratší druh diaľničnej známky bude od Nového roka drahší o dve eurá, cena 10-dňovej známky sa zvýši z 10 eur na 12 eur.
Cena ročnej diaľničnej známky medziročne narastie z 50 eur na 60 eur. V starej cene ju už nebude možné kúpiť, keďže jej najskorší deň platnosti je 1. január 2023, odkedy platí nariadenie vlády. Táto známka má zadefinovanú platnosť od 1. januára daného roka (alebo odo dňa úhrady, prípadne od dátumu, ktorý si zvolí klient) do 31. januára nasledujúceho roka.
Diaľničné známky idú na dračku
Podľa ministerstva dopravy a výstavby je toto zdražovanie spojené so zvyšujúcimi sa oprávnenými nákladmi Národnej diaľničnej spoločnosti na údržbu a opravu diaľničnej siete, ktorej dĺžka mala od roku 2011 narásť o približne jednu tretinu.
Rezort tiež konštatuje, že od vyššie uvedeného roka došlo k skvalitneniu služieb motoristom zo strany NDS, čo dokazuje napríklad zavedenie diaľničnej patroly či líniové riadenie na diaľniciach D1 a D2. Dôvodom zdražovania je aj nárast indexu spotrebiteľských cien.
Financie získané z výberu úhrady diaľničnej známky sú príjmom NDS. Spoločnosť musí tieto peniaze použiť na prípravu, realizáciu opráv, údržbu a výstavbu diaľnic. O tom, že sa každoročne na Slovensku predá obrovské množstvo diaľničných známok, svedčia údaje Národnej diaľničnej spoločnosti. Iba za prvé dva mesiace roka 2022 bolo zakúpených celkom 868 709 kusov elektronických diaľničných známok (eDZ).
Počas januára motoristi najviac zakupovali ročnú eDZ (309 992 kusov). Po nej nasledovali 10-dňová eDZ (129 663 kusov), 365-dňová známka (49 060 kusov) a nakoniec 30-dňová (24 376 kusov).
Z tohto počtu za začiatok roka 2022 bolo približne 74 % diaľničných známok uhradených bezhotovostne. Elektronickou formou z celkového objemu predaja bolo cez webovú stránku a mobilnú aplikáciu predaných 58 % eDZ.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Facebook/NDS, NDS, eznamka.sk, TASR/Lukáš Grinaj