Nové EČV spôsobujú zmätok aj po niekoľkých mesiacoch. Vodiči hlásia zásadné problémy s parkovaním
- Nové EČV robia aj po niekoľkých mesiacoch od ich zavedenia problémy
- Problém sa tak týka najmä menších súkromných parkovísk
- Nové EČV robia aj po niekoľkých mesiacoch od ich zavedenia problémy
- Problém sa tak týka najmä menších súkromných parkovísk
Je to už niekoľko mesiacov, čo sa zaviedli nové slovenské evidenčné tabuľky (EČV). Odvtedy sa objavilo už niekoľko problémov, za ktoré môže práve táto „novinka“. Najnovšie sa vodiči s novými EČV sťažujú na kamery umiestnené pri rampách na parkoviskách, ktoré ich často neidentifikujú správne.
Vodiči sa sťažujú, že sa nemôžu dostať cez rampu. Prevádzkovatelia parkovísk tento problém evidovali už dávnejšie a uisťovali, že je to len dočasné. Vodiči s novými EČV ale tvrdia opak.
Ako uvádza portál tvnoviny.sk, na problém ich upozornil podnikateľ Marek Hegedüs, ktorý má špecifickú poznávaciu značku. Podľa jeho slov si nemôže dovoliť stratiť potvrdenku, či už ide o parkovací dom alebo súkromné parkovisko.
Spomínaný podnikateľ uviedol, že kamerový systém má s jeho EČV nejaký neznámy problém a nedokáže ju správne rozpoznať. Podľa jeho slov má na lístku takmer neustále nejakú chybu. Iba málokedy sa stane, že tam má dvakrát po sebe to isté EČV.
Súkromníci na to nemajú peniaze
Ako sa ukázalo, evidenčné čísla s voliteľnou logistikou sú pre kamerové systémy oveľa ťažšie rozpoznateľné. Problém nastáva vtedy, keď sú tieto značky napísané odlišným fontom, než je bežné. Kamerový systém má však s nimi problém aj vtedy, ak má písmo inú ako klasickú farbu.
Tento problém sa týka hlavne elektromobilov, ktoré majú písmo EČV zelené.
Problém nastáva aj pri starších neaktualizovaných systémoch na parkoviskách pod obchodnými centrami. Tých je ale postupne čoraz menej. Ako uviedol odborník na informačné technológie Ondrej Macko, podľa jeho informácií prešlo na nový systém rozpoznávania značiek 80 až 85 % takýchto parkovísk.
Otázne však je, čo bude s menšími súkromnými parkoviskami, ktorých majitelia na dokonalejší systém ešte neprešli. Stálo by ich to totiž veľkú sumu peňazí.
Problémový dizajn a formát
Pre nový formát a dizajn sa mnoho ľudí začalo sťažovať. Požadujú jeho zrušenie a proti novému fontu vznikla aj petícia, ktorú doposiaľ podpísalo takmer 2 500 ľudí.
Ako sme ťa informovali, po starom EČV obsahovali skratku okresu, v ktorom je auto zaregistrované, trojčíslie a dve písmená abecedy. Na nových evidenčných číslach už názov okresu nenájdeš. Vďaka tomu sa ruší dvojkrokový prepis vozidla.
Tabuľky s novým prevedením sa vyrábajú v Banskej Bystrici v štátnej akciovej spoločnosti Automobilové opravovne Ministerstva vnútra SR. Štát bude za tabuľky platiť takmer o štvrtinu menej ako u externého dodávateľa, tvrdí rezort. Za štyri roky by sa tak malo usporiť približne 4,8 milióna eur. Štát má navyše dosah na riadenie.
Slováci však nadávajú na dizajn. Zmenil sa font a zjednotila sa farebnosť. „Jedinou farebnou výnimkou budú tabuľky pre elektromobily, ktoré budú mať zelené písmená a číslice na bielom podklade,“ upozornil rezort.
Niektorým Slovákom však prekáža veľkosť slovenského znaku. Tvrdia, že je zbytočne malý a tvorcovia dizajnu ním radšej mohli vyplniť prázdny priestor. Ďalší sa sťažujú na celkový dojem z fontu, no nájdu sa aj jeho zástancovia.
Dizajn pochádza z dielne Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave (VŠVÚ).
Štýl písma má vychádzať z bezserifových konštruovaných strojových písem, ktoré má jednotnú hrúbku ťahov a znaky zaberajú rovnakú plochu.
„Dôležitý princíp pri písme pre tabuľky s evidenčnými číslami je, aby boli jednotlivé znaky navzájom dobre odlíšiteľné. Preto majú písmená hranatejšiu konštrukciu a čísla oblú. Pri viacerých znakoch, ktoré by sa pri bežnom písme mohli na tabuľkách ľahko zameniť, je zdôraznená ich odlišnosť. Napríklad B, S a 8, alebo O, D a 0,“ uvádza sa na stránke VŠVU.
Zdroje: tvnoviny.sk, Archív SIU