Nové logo potravín Kačka od známej reklamky sa nápadne podobá na prácu grafika z Litvy
- Reklamná agentúra Core4 pracovala na novom logu predajní Kačka od roku 2018
- To sa nápadne podobá na prácu litovského grafika z databázy Dribble.com
- Reklamná agentúra Core4 pracovala na novom logu predajní Kačka od roku 2018
- To sa nápadne podobá na prácu litovského grafika z databázy Dribble.com
Určite si už aj ty zachytil správu o tom, že sieť CBA sa postupne začala rebrandovať na potraviny Kačka. Novú ikonu s motívom žltej kačky vymyslela podľa Stratégií pre zadávateľa slovenská reklamná agentúra Core4. Na rebradingu začali pracovať už minulý rok. Ako uvádza sieť Kačka na svojej oficiálnej stránke, operenca si ako svoj symbol vybrali kvôli „uletene“ nízkym cenám.
Nová ikona, názov, zmena formy komunikácie a celkový redizajn značke určite pomohol. Háčik je však v tom, že grafický dizajn kačky, s ktorou sa potraviny prezentujú, sa nápadne podobá na prácu grafika Deividasa Bielskisa. Ten svoju prácu uverejnil na stránke Dribble.com v januári 2018. Podobu si všimli ľudia na sociálnych sieťach.
https://www.facebook.com/CbaPotravinyKacka/photos/a.325880754659000/361238151123260/?type=1&theater
Grafik pre Startitup potvrdil, že o podobnosti vie od mája tohto roka. „Myslím, že to bolo 20. mája, kedy som od anonyma dostal mail, že ukradli moje logo. S agentúrou Core4 som sa potom spojil a po nejakom čase a vyjednávaní súhlasili, že mi zaplatia 1 500 eur za moje autorské práva. Potom odo mňa chceli, aby som logo zo stránky odstránil, čo som, samozrejme, neurobil,“ vyjadril sa
Aj napriek tomu, že agentúra grafikovi z Litvy za jeho práva zaplatila, poprela, že ide o krádež. Aj jemu samému tvrdili, že podobnosť je čisto náhodná a s logom prišla agentúra sama. Rovnako reagovala Core4 aj na otázky Startitup.
„Po vyše polroku práce tvorby corporate identity značky potraviny Kačka sme vypustili celú vec von vo februári 2018. Toto leto sa nám ozval dizajnér z Litvy, že sme mu logo odcudzili a veľmi agresívne nás vydieral s tým, že ide urobiť kampaň proti nám. Správami nás bombardoval doslova každú minútu, že poškodí našu povesť, že kontaktuje nášho klienta a podobne, a to aj napriek tomu, že sme mu predložili podrobne rozkreslený proces tvorby loga od úvodných skíc až po finálnu verziu, ktorú si vybral klient sám,“ vyjadrila sa account director z agentúry Core4 Natália Vargová. Agentúra rieši od začiatku celý problém s právnikom.
Povedali sme si, že nám celá táto vec nestojí za problémy a naťahovačky, a ponúkli sme dizajnérovi uvedenú sumu, čím sme považovali vec za ukončenú bez zbytočného rozruchu okolo,“ potvrdila Vargová.
Podľa jej slov nie je vôbec ťažké prísť k takémuto logu a podobnosť sa môže vyskytnúť. Reklamné kampane či ikony, ktoré sa v niektorých charakteristikách zhodujú, sa v marketingu objavujú bežne a automaticky neznamenajú porušenie autorských práv.
S týmto vyjadrením však nesúhlasí právnička Zora Puškáčová, ktorá sa tiež venuje dizajnu a móde. „Samozrejme, môže sa stať, že dvaja autori nezávisle od seba vytvoria diela, ktoré majú viac či menej podobných prvkov. Keď, však porovnám tieto dve grafiky, na prvý pohľad vyzerajú takmer identicky. Keď ich dám cez seba vo Photoshope, spodná báza sa prekryje úplne, líši sa iba v ukončení, jedna grafika má koniec zaguľatený, druhá rovný. V tej časti, kde má byť hlava kačice, má jedno logo trochu dlhší krk ako druhé, hlavička sa však prekryje tiež, keď ju posunieme. Konečné slovo má vždy v takýchto prípadoch až súd právoplatným rozsudkom, ale podľa môjho názoru ako kreatívca je takmer nemožné, aby dva ľudské mozgy vytvorili jedno bez toho, aby pracovali s druhým ako s predlohou,“ povedala pre Startitup.
Litovský grafik by sa teda s Core4 mohol súdiť, ale to iba v prípade, že by neprijal sumu 1 500 eur, ktoré mu ponúkla agentúra. Prijatím tejto sumy od neho firma kúpila autorské práva a umelec si na ne viac nárokovať nemôže. Ak by sa tak nestalo a on by súd vyhral, mohol si nárokovať na odškodné vrátane náhrady ušlého zisku, náhrady nemajetkovej ujmy, vydania bezdôvodného obohatenia a aj trestného postihu porušovateľa.
Agentúra Core4 poskytuje komplexné brandingové poradenstvo, ako aj stratégie pre sociálne siete a médiá. Podieľali sa napríklad na projektoch Viva Ulica či Slovak Lines Instabus a spolupracovali aj s rádiom Europa 2, Alianz či Slovenskou sporiteľňou.
Zdroj: Kačka, Stratégie, Kačka Facebook, Dribble.com, Core4
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy