Nové nadzvukové lietadlo od NASA by malo vzlietnuť už čoskoro. Sľubuje, že zatočí s najväčším problémom stíhačiek
- V súčasnosti viacero súkromných spoločnosti pracuje na vývoji nových nazdvukových lietadiel
- Nezaháľa ani NASA. Chce skoncovať so sonickým treskom a priniesť aj nazdvukové lietanie pre verejnosť
- Nové lietadlo X-59 by malo nad osídlenými oblasťami v USA lietať už v roku 2024
- Najskôr ale agentúra musí dokázať, že jej lietadlo je naozaj také tiché ako tvrdí
- V súčasnosti viacero súkromných spoločnosti pracuje na vývoji nových nazdvukových lietadiel
- Nezaháľa ani NASA. Chce skoncovať so sonickým treskom a priniesť aj nazdvukové lietanie pre verejnosť
- Nové lietadlo X-59 by malo nad osídlenými oblasťami v USA lietať už v roku 2024
- Najskôr ale agentúra musí dokázať, že jej lietadlo je naozaj také tiché ako tvrdí
Odkedy Chuck Yeager prelomil v roku 1947 zvukovú bariéru mnoho ľudí snívalo o nadzvukovom lietaní. Doteraz mala len hŕstka ľudí potešenie z nadzvukového lietania. Väčšinou šlo o armádnych pilotov, ktorých stíhacie lietadlá sú schopné prekonať rýchlosť zvuku. Nadzvukové lietanie pre verejnosť zaniklo so slávnym Concordom, ktorý sa „preslávil“ aj vysokou hlučnosťou najmä kvôli sonickému tresku. V súčasnosti viacero súkromných spoločnosti pracuje na vývoji nových nazdvukových lietadiel.
NASA nezaháľa
Nezaháľa ani Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA), ktorý chce skoncovať so sonickým treskom a priniesť aj nadzvukové lietanie pre verejnosť.
Práve sonický tresk je veľkou prekážkou pri komerčnom lietaní nadzvukovou rýchlosťou. Sonický tresk vzniká, keď je rýchlosť zdroja zvuku väčšia alebo sa rovná rýchlosti zvuku, teda napríklad, keď stíhacie lietadlá prekonávajú rýchlosť zvuku. Rýchlosť zvuku sa líši v závislosti od atmosférických podmienok ako teplota vzduchu alebo nadmorská výška. Akusticky môže pripomínať výbuch plynu alebo výbušnín.
Len jemné buchnutie namiesto hlasného zvukového tresku
Concord niektoré letiská odmietali odbavovať, a to práve pre jeho neuveriteľnú hlučnosť. NASA už celé desaťročia skúma metódy ako eliminovať alebo aspoň znížiť sonický tresk. Teraz vyvíja svoje nové lietadlo X-59 Quiet SuperSonic Technology (QueSST), ktoré by malo nad osídlenými oblasťami v USA lietať už v roku 2024. Lietadlo by malo slúžiť na komerčné lety. Je navrhnuté špeciálne tak, aby sa zabránilo spojeniu rázových vĺn, ktoré vznikajú pri prekonaní rýchlosti zvuku. Výsledkom dizajnu má byť len jemné zvukové buchnutie namiesto hlasného zvukového tresku.
Najskôr ale agentúra musí dokázať, že jej lietadlo je naozaj také tiché, ako tvrdí. Na tento účel bude slúžiť moderný systém vytvorený najnovšou technológiou, ktorý bude merať zvuk sonických rázov v púšti Mojave.
Bude to pôda pre budúcnosť, tvrdia v NASA
NASA preto uzavrela kontrakt s firmou Crystal Instruments of Santa Clara (CI-GRS) v Kalifornii na dodanie vysoko rozlišujúceho systému na zachytenie zvukového sonického tresku, a zároveň aj tichého zvukového tresku. Nahrávací systém by mal byť schopný poskytnúť údaje potrebné pre agentúru na overenie akustického podpisu lietadla X- 59. „Bude to prvýkrát, čo budeme mať v rámci NASA jediný systém, ktorý bude môcť vykonať tento výskum. Bude obsahovať veľa novších technológií, ktoré nám to umožnia,“ uviedol Larry Cliatt z NASA.
„To, čo budujeme, je systém zberu dát, ktorý bude využívať najnovšie technologické pokroky s najmodernejšími hardvérovými a softvérovými funkciami, aby mohla NASA zachytiť vysokokvalitné údaje o zvukovom rozmachu, ktoré potrebujú,“ uviedol Darren Fraser, viceprezident spoločnosti Crystal Instruments pre NASA. Systém budem musieť splniť aj podmienku diaľkového ovládania, pretože 30 míľ dlhé mikrofónové pole v púšti Mojave by predstavovalo výzvu.
„CI-GRS bude prvý svojho druhu, podobne ako X-59, a myslím si, že uvidíme ešte veľa prvenstiev vo veku potenciálneho komerčného nadzvukového cestovania,“ uviedol Fraser. „Myslíme si, že to pripraví pôdu pre budúcnosť, a myslím si, že tomu sa chce každý prizerať.“
Zdroje: NASA, NASA