Novodobý ošiaľ TikTok. Čínska sociálna sieť, ktorá vyzvala Instagram a začína dominovať
- Aplikácia bola vytvorená a uvedená na trh pôvodne ako Douyin v septembri 2016 v Číne
- Spoločnosť ByteDance vlastní generálny riaditeľ Zhang Yiming, ktorý založil spoločnosť v roku 2012
- Koncom roka 2019 dosiahla užívateľská základňa TikTok 800 miliónov ľudí
- Aplikácia bola vytvorená a uvedená na trh pôvodne ako Douyin v septembri 2016 v Číne
- Spoločnosť ByteDance vlastní generálny riaditeľ Zhang Yiming, ktorý založil spoločnosť v roku 2012
- Koncom roka 2019 dosiahla užívateľská základňa TikTok 800 miliónov ľudí
TikTok. Ak ti najskôr napadne pesnička od speváčky Ke$ha, tento článok nebude o nej. Reč je o aplikácií, ktorá sa stala trendom na celom svete a aj keď ju možno ešte nepoznáš, s určitosťou o nej bude vedieť tvoj mladší súrodenec. Nejde však o aplikáciu určenú pre deti.
Prekonala Instagram
Podľa stránky Oberlo ide o jednu z tých aplikácií, ktorá sa stala obľúbenou raketovou rýchlosťou. Prečo je tomu tak? TikTok slúži k vytváraniu a publikovaniu krátkych videí. Môžeš pridať filtre, hudbu. Aplikácia bola vytvorená a uvedená na trh pôvodne ako Douyin v septembri 2016 v Číne. Nasledujúci rok aplikáciu uviedol na trh mimo Čínu ByteDance.
Spoločnosť ByteDance vlastní generálny riaditeľ Zhang Yiming, ktorý založil spoločnosť v roku 2012. Meno Zhang je mimo Číny relatívne neznáme, ale 35-ročný generálny riaditeľ pochádza z prostredia softvérového inžinierstva, ako uvádza Bloomberg.
Jeho spoločnosť má teraz hodnotu 75 miliárd dolárov. TikTok a Douyin sú rovnaké aplikácie, avšak jedna funguje na základe pravidiel Číny (na základe cenzúry), a TikTok je zatiaľ dostupný po celom svete. Inak povedané, je to tá istá aplikácia, len s iným menom, prispôsobená danej krajine.
Môžeš si povedať, že ide len o aplikáciu populárnu pre deti a že nemôže byť až taká skvelá. Čo je na tom, vytvárať krátke videá s hudbou? Tvoju pozornosť však upútajú čísla. Koncom roka 2019 dosiahla užívateľská základňa TikTok 800 miliónov ľudí. Dokonca sa podľa AdAge odhaduje, že dokonca roka 2020 bude appku používať viac ako miliarda ľudí.
Ako uvádza web Brandastic, TikTok sa stal najviac stiahnutou aplikáciou v Apple Store v roku 2018, čím vtedy prekonal Instagram, WhatsApp a Youtube. Od júla 2019 má TikTok v Google Play Store viac ako 500 miliónov stiahnutí. Aj keď ju aktívne využívalo 800 miliónov ľudí, stiahlo si ju 1,5 miliárd užívateľov.
Nejde ale len o deti. Takmer 50 % používateľov je mladších ako 34 rokov a 26% všetkých používateľov aplikácie má 18 až 24 rokov, ako informuje Marketing Charts.
Aplikácia, ktorá je sociálna sieť
TikTok funguje na princípe sociálnej siete. Ešte k tomu, ako píše Search Engine Land, určuje trendy, ktoré sa hýbu naozaj rýchlo. Spolieha sa na možnosti úpravy videí, editovanie, hraním sa so zvukom, pridávaním hashtagov a schopnosť reagovať na iné videá.
Jej hlavným účelom je zabávať, určovať to, čo je momentálne populárne. Nejedna pesnička sa stala populárnou práve vďaka nejakej výzve či tancu, ktorý sa učili všetci používatelia TikToku.
Ak si ho otvoríš, privíta ťa doslova tornádo amatérskych videí. Ide o krátke vtipy, tance, synchronizované hlášky. Tento obsah nie je často atraktívny pre osoby staršie ako 20 rokov, no aj tak môžu tieto videá získať milióny zhliadnutí a sledovateľov.
Často je však kritizovaná dĺžka daných videí, tá je totiž obmedzená. Základná dĺžka videa je 15 sekúnd. Môžeš však zdieľať videá dlhé približne minútu, no nemôžeš zdieľať obrázky či text.
Priestor pre influencerov a celebrity
Na začiatku sme spomínali, že je aplikácia populárna po celom svete. Sú na ňom aj celebrity. Napríklad herec Will Smith sa po pár týždňoch na tejto sociálnej sieti mohol pochváliť viac ako 5 miliónmi followerov.
Appka ponúka viacero kategórií, v ktorých sa nájdu predovšetkým influenceri. Humor, hobby, fitness, cestovanie, hudba, tanec či fotografovanie. Každá z týchto oblastí ponúka možnosť expozície tým, ktorí dokážu prispôsobiť svoj obsah videa krátkemu formátu.
https://www.instagram.com/p/CAGpKC5jrAV/
Preto to už ani nie je ani tak o zábave, ktorá predstavuje to hlavné lákadlo, ale narastá aj obsah týkajúci sa vzdelávania, rôznych life-hackov či informovania.
TikTok preto už nepoužívajú len jednotlivci. Napríklad Americká NBA sa pripojila k TikToku ešte na začiatku pôsobenia aplikácie. S viac ako 5,7 miliónmi sledovateľov zdieľa NBA momenty z najdôležitejších hier a videá najpopulárnejších hráčov. Takisto rastie aj NFL s počtom followerov 1 200 000.
V USA sa sociálnej siete chopili aj reštaurácie či médiá ako The Washington Post či NBC, ktoré na TikToku poskytujú ukážky svojho obsahu v podobe prezentácie vlastných reportérov v zákulisí či v redakciách. Na TikToku nájdeš aj Startitup.
Aj keď sa zdá, že na Slovensku má pred sebou TikTok ešte dlhú cestu, nenechaj sa pomýliť. Čím ďalej, tým viac ľudí využíva aplikáciu a je zrejmé, že kvôli svojim úspechom si ju zo zvedavosti alebo z nudy neskôr stiahneš.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: oberlo.com, bloomberg.com, adage.com, brandastic.com, marketingcharts.com, searchengineland.com