Nový AI nástroj má poslúžiť novinárom. Pomocníka žurnalistov vyvíja priamo Google
- Google pracuje na nástroji, ktorí pomôže žurnalistom pri ich práci, no nenahradí ich
- Zastúpiť úlohu novinára nemôže
- Skúšajú to prominentné denníky
- Google pracuje na nástroji, ktorí pomôže žurnalistom pri ich práci, no nenahradí ich
- Zastúpiť úlohu novinára nemôže
- Skúšajú to prominentné denníky
S rastúcim vývojom umelej inteligencie (AI) stojíme na prahu novej éry, keď AI začína transformovať mnohé aspekty nášho života. Spoločnosť Google je na čele tejto technologickej revolúcie a nedávno oznámila vývoj nového nástroja Genesis, ktorý by mal novinárom pomôcť pri tvorbe titulkov a písaní článkov.
Hoci sa s tým spájajú obavy o budúcnosť novinárskej profesie, Google zdôrazňuje, že nástroj má slúžiť ako podpora, nie náhrada. Napriek potenciálnym výhodám je však dôležité zvážiť možné riziká a nepresnosti, ktoré môže táto nová technológia priniesť. Samotných žurnalistov by tento nástroj teda nahradiť nemal, informuje TASR na základe správy agentúry AP.
„Takéto nástroje nemajú a ani nemôžu zastúpiť kľúčovú úlohu, ktorú majú novinári v spravodajstve pri vytváraní článkov a overovaní faktov,“ uviedla spoločnosť Google, ktorá chce týmto spôsobom uľahčiť prácu novinárov a zvýšiť ich produktivitu.
Nástroj predstavili prominentným denníkom
Pripravovaný nástroj, ktorý v rámci Google pracovne nazývajú Genesis, predstavila spoločnosť najskôr popredným mediálnym organizáciám pôsobiacim v USA: denníku The New York Times, The Washington Post a spoločnosti News Corp., pod ktorú patria napríklad noviny The Wall Street Journal.
Podľa zdroja oboznámeného s vývojom nového nástroja by tento produkt mohol slúžiť ako určitý druh osobného asistenta pre novinárov, ktorý by automatizoval niektoré úlohy a ušetril tak čas pre iné, zodpovednejšie. Zároveň by mal predísť rizikám spojeným s používaním tzv. generatívnej umelej inteligencie, ktorá dokáže automaticky vytvárať rôzne druhy obsahov.
S rýchlo sa rozvíjajúcimi technológiami AI sú spojené obavy, či ich vývoj napokon nepovedie aj k tomu, že reálni novinári prídu o prácu, keďže mediálny sektor už teraz čelí nedostatku financií.
Využívajú sa už teraz
Nástroje AI, ako sú chatboti ChatGPT alebo Bard od spoločnosti Google, už teraz využívajú niektorí ľudia pri písaní e-mailov či iných dokumentov. Tieto systémy sú však podľa AP náchylné na šírenie nepravdivých informácií, čo bežný človek ani nemusí postrehnúť.
To predstavuje riziko z hľadiska použitia v aplikáciách, ktoré majú napríklad zhromažďovať správy alebo poskytovať lekárske poradenstvo.
V ideálnom svete by technológia, ktorú vyvíja aj Google, mohla napríklad dokumentovať a podávať správy o verejných zasadnutiach, na ktorých nie sú prítomní novinári, povedala expertka na mediálnu etiku Kelly McBrideová z výskumného inštitútu Poynter.
Mediálne inštitúcie by však zároveň nemali zabúdať na to, že takéto nástroje môžu generovať aj chyby a nepresnosti, ktoré by mohli poškodiť ich reputáciu a v konečnom dôsledku spôsobiť škody, ktoré by boli väčšie než súvisiace finančné výhody.
„Bude to skôr znižovanie kvality a množstvo drobností, ktoré by mohli narušiť dôveru v spravodajské médiá,“ domnieva sa McBrideová.
Profesor žurnalistky Jeff Jarvis z City University of New York zhrnul, že umelá inteligencia má nepochybne svoje plusy i mínusy.
„Ak táto technológia dokáže spoľahlivo poskytovať faktické informácie, novinári by mali tento nástroj používať,“ zdôraznil Jarvis. Zároveň však varoval pred rizikami napríklad pri témach, ktoré si vyžadujú určité kultúrne porozumenie a orientáciu v rôznych nuansách danej problematiky.
Čítajte viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality
Zdroje: TASR, AI