Nový „bič“ na vodičov: Spomaliť iba pred radarom sa ti už nevyplatí, prichádza radikálna zmena
- Ide o sofistikovanejšie meranie v porovnaní s klasickým stacionárnym radarom
- Nová hrozba pokút za rýchlosť je trendom už aj v zahraničí
- Ide o sofistikovanejšie meranie v porovnaní s klasickým stacionárnym radarom
- Nová hrozba pokút za rýchlosť je trendom už aj v zahraničí
Úsekové meranie rýchlosti bude sledovať rýchlosť vodičov aj na Slovensku. Tento nový spôsob, ako ľudí trestať za prekročenie rýchlosti, sa stáva obľúbeným vo svete.
Oproti obvyklým radarom, ktoré zaznamenávajú rýchlosť len v jednom momente, je tento systém zložitejší. Keďže vodiči často vedia, kde radar stojí, dokážu pred ním spomaliť. Ale hneď, ako ho minú, zrýchlia a znova porušujú pravidlá cestnej premávky.
Fungovať by mal až po presmerovaní dopravy
Momentálne nie je úsekové meranie rýchlosti na úseku D1 pri Bratislave, kde práve prebiehajú dopravné obmedzenia, zavedené. Avšak možnosť jeho zavedenia sa skúma, najmä v čase, keď bude doprava z D1 presmerovaná na náhradné trasy.
Na určitých úsekoch rýchlocesty sa rýchlosť už znížila kvôli zúženiu pruhov, a polícia preto vyzýva vodičov na zvýšenú opatrnosť.
Ako informuje portál Topspeed.sk, plány na úsekové meranie rýchlosti, vrátane systému automatického zasielania pokút poštou, sú v hre už nejaký čas. „Predmetné riešenie je v štádiu rokovania,“ uviedla v stanovisku pre portál Topspeed.sk Národná diaľničná spoločnosť.
„Úsekové meranie rýchlosti by malo začať fungovať až po presmerovaní dopravy z diaľnice D1 na obchádzkové trasy,“ ozrejmili ďalej slovenskí diaľničiari.
V zahraničí žiadna novinka
Pri tomto druhu merania rýchlosti je dôležité dodržiavať pravidlá na dlhšom úseku cesty. Systém si vozidlo všimne na jeho začiatku aj na konci a podľa času, ktorý vodič potreboval na prejazd, zistí, či išiel rýchlejšie, než je povolené.
Úsekové meranie rýchlosti už používajú napríklad v Rakúsku, ale pre Slovensko je to novinka. Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok má v pláne kúpiť radary pre úsekové meranie v tuneloch na Slovensku.
Vláda schválila jednodňovú diaľničnú známku
Ako sme ťa už informovali, vláda schválila jednodňovú diaľničnú známku. Jej zavedenie od nás vyžaduje smernica Európskej únie. Parlament musí rozhodnúť, či zmena začne platiť.
Z dokumentu je známe, že známka by mala platiť od 1. júla 2024. Jej využitie bude komplikovanejšie, ako sa môže na prvý pohľad zdať.
„Diaľničná známka s jednodňovou platnosťou je platná do 24.00 hodiny dňa určeného užívateľom vymedzených úsekov ciest,“ píše sa v materiáli. Znamená to, že je síce jednodňová, ale bude platná len do polnoci bez ohľadu na to, kedy ju zakúpiš.
Z materiálov, ktoré vláda predložila, tiež vyplýva, že jej navrhovaná cena je 5,40 eura. Zavedenie jednodňovej známky bude podľa ministerstva dopravy stáť najviac 850-tisíc eur, uvádza Denník N.
Odhadujú to na základe skúsenosti, keď sa pred približne troma rokmi zavádzala 365-dňová známka. Náklady na jej implementáciu do systému vyšli na 862-tisíc eur. Jednodňová známka mala začať platiť už skôr, ako však informovali Noviny, ministerstvo to odložilo.
„Dôvodom je, že legislatívny proces ešte nie je ukončený. Zavedenie jednodňovej diaľničnej známky očakávame v druhej polovici roka,“ uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy.
Zmeny pocítiš aj inde
Návrh však nehovorí len o jednodňovej diaľničnej známke. Cieľom návrhu sú popri zavedení možnosti úhrady jednodňovej diaľničnej známky aj úpravy v zákone o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií. Týkať sa to má konkrétne priestupkov.
Ako vodičovi ti môže hroziť pokuta vo výške stopäťdesiatnásobku neuhradeného mýta, najviac však do výšky 1 050 eur, píše SITA. Dopravcovia môžu využívať aj Európske mýto. V blokovom konaní bude v prípade priestupku hroziť pokuta vo výške stonásobku neuhradeného mýta, pričom výsledná suma sa zaokrúhli na celú sumu v eurách deliteľnú piatimi, najviac do výšky 700 eur.
Tlačová agentúra tiež dopĺňa, že ak nie je možné určiť výšku neuhradeného mýta, uloží sa pokuta vo výške 700 eur. Za správny delikt sa zas uloží pokuta vo výške od 1 050 eur do 10 000 eur.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Topspeed.sk, Archív SIU, SITA, Denník N