Nový posun v kauze „sabotáže káblov“ v Európe. Vyšetrujú čínsku loď a nový súvis s Ruskom

  • Európa vyšetruje čínsku loď Yi Peng 3 za údajné poškodenie podmorských káblov
  • Sabotáž by mohla byť súčasťou ruskej taktiky hybridnej vojny
lodný tanker plaviaci sa na mori
Pixabay/Public Domain Pictures
  • Európa vyšetruje čínsku loď Yi Peng 3 za údajné poškodenie podmorských káblov
  • Sabotáž by mohla byť súčasťou ruskej taktiky hybridnej vojny

Čínska obchodná loď Yi Peng 3 sa ocitla v centre medzinárodného incidentu, kvôli podozreniu zo zámerného poškodenia dvoch podmorských optických káblov spájajúcich Švédsko, Litvu, Nemecko a Fínsko.

Ako informuje Wall Street Journal, loď, prevádzkovaná čínskou spoločnosťou Ningbo Yipeng Shipping, čelí vyšetrovaniu z možnej sabotáže, ktorá vyvolala vážne otázky o bezpečnosti európskej kritickej infraštruktúry.

Incident, ktorý vyvolal verejnú aj politickú pozornosť, naznačuje možné napojenie na ruské spravodajské služby, tvrdia európski vyšetrovatelia.

Podľa vyšetrovateľov sa incident odohral medzi 17. a 18. novembrom a mohlo ísť o úmyselné konanie. Loď údajne počas plavby vliekla kotvu po morskom dne, čím došlo k prerušeniu infraštruktúry.

Podľa vyšetrovateľov loď vykazovala neštandardné správanie vrátane „zatemnenia“ transpondéru. „Je mimoriadne nepravdepodobné, že kapitán nezaznamenal pokles rýchlosti a škody spôsobené vlečením kotvy,“ uviedol európsky vyšetrovateľ, ktorý nechcel byť menovaný.

Satelitné snímky a údaje z lode odhaľujú, že posádka mohla byť pod vplyvom vonkajších aktérov.

Séria podozrivých udalostí

Podľa analýz loď prerušila prvý kábel medzi Švédskom a Litvou 17. novembra okolo 10. hodiny miestneho času. Krátko predtým sa údajne vyplo aj transpondérové zariadenie lode, ktoré sleduje jej pohyb, čo je v námornej terminológii známe ako „temný incident“, píše New York Times

Druhý kábel, spájajúci Nemecko s Fínskom, bol poškodený nasledujúci deň v skorých ranných hodinách. Loď po týchto incidentoch zmenila smer a v oblasti Kattegatského prielivu ju zastavila dánska námorná hliadka.

„Podmienky na mori boli mierne, čo robí neúmyselné poškodenie ešte menej pravdepodobným,“ uviedla analytická spoločnosť Kpler, ktorá poskytuje dáta o medzinárodnej lodnej doprave.

Vyšetrovateľom sa podarilo získať dôkazy, ktoré naznačujú, že kotva lode poškodila káble, pričom na kotve a trupe lode našli zodpovedajúce stopy.

Prebiehajú aj rokovania medzi európskymi úradmi a majiteľmi lode o ďalšom prístupe k plavidlu a výsluchu posádky, ktorá zahŕňa čínskeho kapitána a ruského námorníka.

Súvis s Ruskom a zmeny v správaní lode

Od decembra 2019 loď operovala výhradne v čínskych vodách. No od marca 2024 začala pravidelne prevážať ruské komodity a navštevovať prístavy, ako je Murmansk a Ust-Luga.

Podľa Benjamina L. Schmitta z Univerzity v Pensylvánii ide o významnú zmenu, ktorá by mohla naznačovať koordináciu s ruskými záujmami. „Táto náhla zmena operačného správania lode a jej nové spojenia s ruskými prístavmi si zaslúžia detailné preskúmanie,“ uviedol Schmitt.

Politické a diplomatické dôsledky

Incident teda znovu otvára otázky o ruskej taktike sabotáže a jej vplyve na európsku infraštruktúru.

Európski predstavitelia nevylučujú, že za sabotážou by mohli stáť ruské spravodajské služby, hoci oficiálna Moskva tieto tvrdenia odmieta. „Tieto obvinenia sú absurdné a neopodstatnené,“ reagovalo ruské ministerstvo zahraničných vecí, pričom poukázalo na prípad výbuchu plynovodu Nord Stream v roku 2022.

Nie je to totiž prvýkrát, čo čínska loď čelí podozreniam z poškodzovania infraštruktúry. Minulý rok sa plavidlo Newnew Polar Bear ocitlo v centre podobného incidentu, keď jeho kotva prerušila plynovod medzi Fínskom a Estónskom.

Tento prípad však úrady riešili menej striktne, čo podľa expertov umožnilo, aby loď unikla bez dôkladného vyšetrovania. Tento krát sa však Dánska námorná hliadka rozhodla rýchlo zasiahnuť a zamedziť ďalším škodám.

Ako ďalej píše denník New York Times, incident vyvolal obavy, že by mohlo ísť o ďalší prípad hybridnej vojny, ktorú Rusko údajne vedie na destabilizáciu NATO a Európskej únie.

Na druhej strane, čínska vláda, ktorá sa snaží udržiavať neutralitu v medzinárodných konfliktoch, popiera akékoľvek zapojenie do udalostí. „Čína podporuje bezpečnosť medzinárodných podmorských káblov v súlade s medzinárodným právom,“ uviedla hovorkyňa čínskeho ministerstva zahraničných vecí Mao Ning.

Európske vyšetrovanie pod drobnohľadom

Loď je aktuálne pod dohľadom NATO a európskych námorných síl v Kattegatskom prielive. Tieto krajiny musia konať opatrne, aby nenarušili princípy medzinárodného práva, najmä slobodu plavby, ktorá je základným pilierom globálneho obchodu.

Medzinárodné právo neumožňuje vojenským lodiam prinútiť obchodnú loď k plavbe do prístavu bez dôkazov, preto sa európske štáty snažia dosiahnuť dohodu s čínskym majiteľom lode, spoločnosťou Ningbo Yipeng Shipping, ktorá údajne spolupracuje s vyšetrovateľmi.

V tomto prípade však európske štáty jasne ukázali, že bezpečnosť kritickej infraštruktúry je prioritou. „Nemôžeme dopustiť, aby sa incidenty tohto typu ignorovali,“ povedal fínsky minister obrany Antti Häkkänen.

Situácia okolo Yi Peng 3 poukazuje na zraniteľnosť podmorských káblov, ktoré sú životne dôležité pre modernú komunikáciu a prenos údajov. Európske krajiny preto plánujú zvýšiť monitorovanie strategických oblastí a zaviesť prísnejšie pravidlá pre námornú dopravu.

Ako ukazuje tento prípad, otázka bezpečnosti infraštruktúry sa stáva kľúčovým geopolitickým problémom 21. storočia. S podmorskými káblami kriticky dôležitými pre globálnu komunikáciu sú podobné prípady varovaním pre Európu, že ochrana infraštruktúry musí byť prioritou.

Zatiaľ však zostáva otázkou, či bude Yi Peng 3 spájaná s úmyselnou sabotážou, alebo incident ostane nevysvetlenou záhadou.

Zdroje: WSJ, NYT

Najnovšie videá

Trendové videá