Nový predpis môže vodičov pripraviť aj o 2 000 eur. Ak sa prístroj rozhodne, ani nenaštartuješ
- Toto zariadenie dokáže jazde pod vplyvom alkoholu zabrániť, čím sa bezpečnosť na cestách zvýši
- V prípade, že tento imobilizér vyhodnotí, že vodič nie je triezvy, vozidlo jednoducho nenaštartuje
- Toto zariadenie dokáže jazde pod vplyvom alkoholu zabrániť, čím sa bezpečnosť na cestách zvýši
- V prípade, že tento imobilizér vyhodnotí, že vodič nie je triezvy, vozidlo jednoducho nenaštartuje
Nové vozidlá by mali disponovať alkoholovým zámkom. Uvádza to portál Topspeed s tým, že je to alkoholový blokovací systém vo forme imobilizéru citlivého na alkohol.
Hoci pri krádeži vozidla tento prvok veľmi nepomôže, dokáže zmerať koncentráciu alkoholu v dychu vodiča. V prípade, že tento imobilizér vyhodnotí, že vodič nie je triezvy, vozidlo jednoducho nenaštartuje.
Ide o zariadenie, ktorého cena dosahuje aj 2 000 eur. Bude však zrejme nižšia, pretože v nových autách sa bude nachádzať rozhranie, ktoré nielen cenu zariadenia zníži, ale aj zjednoduší jeho inštaláciu do auta.
Michael Gebhardt z nemeckého autoklubu ADAC uvádza, že zhruba jedna štvrtina všetkých dopravných nehôd v Európe je spôsobená pod vplyvom alkoholu. Toto zariadenie dokáže jazde pod vplyvom alkoholu zabrániť, čím sa bezpečnosť na cestách zvýši.
Či bude povinné tento imobilizér inštalovať aj do vozidiel na Slovensku, zatiaľ známe nie je. Ak by mal však niekto záujem o zariadenie dobrovoľne, musí si pripraviť 2-tisíc eur.
Athens News poukazuje na to, že v uliciach Európy zomrie každý rok viac ako 20 000 ľudí, pričom 25 % úmrtí je spôsobených dopravnými nehodami pod vplyvom alkoholu.
Problémy môže narobiť aj únava
V rámci Slovenska sa s dopravnými nehodami najčastejšie spája, bohužiaľ, alkohol. Počas prvých 11 mesiacov roka 2022 bolo evidovaných celkovo 11 015 dopravných nehôd, pričom alkohol figuroval až v 1 316 prípadoch, informovala TASR.
Nová štúdia však naznačuje, že nemusí ísť o jediný vysoko rizikový faktor. Zverejnená bola v časopise Nature and Science of Sleep a informuje o nej portál The Conversation.
Podľa štúdie by si do auta nemal sadať, ani keď si unavený. Svoj život môžeš riskovať rovnako, ako keby si pred jazdou pil alkohol.
Za dopravné nehody je podľa vedcov zodpovedná únava vodiča až v 20 % všetkých prípadov. Zistenia prezentované v štúdii naznačujú, že unavený šofér je rovnakým nebezpečenstvom pre seba a svoje okolie ako opitý šofér. Rizikovosť sa pritom zvyšuje každou hodinou vynechaného nočného spánku.
Po zhrnutí zistení 61 unikátnych štúdií, z ktorých sa všetky venovali práve prepojeniu nedostatku spánku a bezpečného šoférovania, austrálski výskumníci zistili, že už zanedbanie jednej či dvoch hodín spánku z odporúčaných 8 môže zvýšiť riziko dopravnej nehody o 30 %.
Množstvo podobností
Pravé nebezpečenstvo však nastáva, keď vodič sadne za volant po tom, čo v noci spal len 4 až 5 hodín. Riziko nehody sa v tomto prípade podľa vedcov vyrovná riziku počas vedenia vozidla s 0,5 promile alkoholu v krvi.
Všeobecne platí, že čím je nočný spánok vodiča kratší, tým viac sa zvýši šanca, že spôsobí dopravnú nehodu. Ak vodič vedie vozidlo po 3 až 0 hodinách spánku, riziko dopravnej nehody sa zvýši až 15-násobne. Vedenie vozidla pod vplyvom takejto únavy sa vyrovná šoférovaniu s 0,8 až 1 promile alkoholu v krvi.
Ako ďalej vysvetľuje portál Sleep Foundation, šoférovanie pod vplyvom alkoholu a pod vplyvom únavy sa v mnohom podobá. Napríklad oba faktory spomaľujú reakčné časy a ovplyvňujú bdelosť a rozhodovanie.
Únava väčšinou u vodičov ovplyvňuje ostražitosť na ceste a primerané reakcie. Tieto nedostatky môžu byť obzvlášť nebezpečné v situáciách, ktoré vyžadujú rýchle reflexy, aby sa predišlo zrážke.
Zdroje: Topspeed, Athens News, TASR, The Conversation, Nature and Science of Sleep, Sleep Foundation