Nový vlakový grafikon sa zapíše do histórie: Nitrania sa po rokoch dočkali, novinky sú aj na trase Bratislava – Košice

vlaky
Od 15. decembra platí na Slovensu nový grafikon, ktorý priniesol viacero zmien v cestovaní. zdroj: ZSSK

Vo všetkých slovenských regiónoch vstúpili do platnosti rozsiahle zmeny na železnici, ktoré zásadne menia cestovanie po celej krajine.

Národný dopravca sa zameral na zvýšenie komfortu cestovania, rozšírenie ponuky spojov, ale aj optimalizáciu časov odchodov a príchodov vlakov. 

Od polovice decembra 2024 totiž platí nový grafikon Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Úpravy ovplyvnili regionálnu aj diaľkovú dopravu na viacerých tratiach, pričom cieľom bolo zlepšiť dostupnosť železničnej dopravy na celom Slovensku. 

Denne tak pribudlo viac ako 70 nových spojov, čím sa zvýšila ponuka na približne 1 800 vlakov denne. V ZSSK veria, že tieto zmeny pocítia cestujúci nielen vo forme kratších jázd, ale aj lepšej nadväznosti spojov. 

Jednotka Panter v Kysaku (1)
zdroj: ZSSK – Nový grafikon je v platnosti od 15. decembra 2024.

Ambiciózne ciele do ďalších rokov

ZSSK si stanovila ambiciózny cieľ prepraviť do roku 2027 85 miliónov cestujúcich ročne. K tomu má prispieť modernizácia vlakov, zlepšenie služieb a finančná stabilita.

Spoločnosť sa chce sústrediť aj na zvyšovanie príjmov prostredníctvom efektívnej ponuky a optimalizácie cestovného. Tieto opatrenia by mali prispieť k dlhodobej udržateľnosti ZSSK na trhu a k zvýšeniu kvality dopravy pre slovenských cestujúcich.

Pokračuje tiež modernizácia tratí, ktorá si vyžiada dočasné výluky a náhradnú autobusovú dopravu. Konečným cieľom je však bezpečnejšia, modernejšia a ekologickejšia železničná doprava. Pozri si viac →

Severná trasa: z Bratislavy rovno do Košíc každú hodinu

Najvýraznejšia novinka je na najvyťaženejšej trase – medzi Bratislavou a Košicami je po prvýkrát zavedený hodinový takt. Počet diaľkových vlakov stúpol zo súčasných 22 na 32 + ďalších 8 v časti tejto trasy. Štyri zrýchlené spoje zvládnu trasu pod 5 hodín.

Zavedenie hodinového taktu na severnej trase výrazne zlepší dostupnosť medzi západom a východom krajiny. Pre cestujúcich to znamená kratšie čakanie na spoje a viac možností cestovať podľa potreby.

V ankete na Startitup sme sa okrem iného pýtali, čo by ľudí viac motivovalo cestovať vlakom. Barbora by napríklad uvítala viac miesta na sedenie.

Dobrou správou teda je, že rýchliky ponúkajú vysoký komfort – cestujúcich čakajú povinné miestenky aj cateringové služby. Ostáva však aj možnosť bezplatnej prepravy pre študentov a dôchodcov. 

Na trase premávajú expresy Tatran a Kriváň, medzi ktorými je niekoľko rozdielov. 

Expres Tatran:

  • trasu z Bratislavy na východ zvládne za 5 hodín a 26 minút,
  • na trase má 17 zastávok,
  • povinnosť zakúpenia miestenky v prvej a časti druhej triedy.

Expres Kriváň:

  • trasu z Bratislavy na východ zvládne pod 5 hodín,
  • na trase má 10 zastávok,
  • vo všetkých vozňoch je povinnosť zakúpenia miesteniek.

Užitočné tipy:

Jednodňový výlet: tým, že vlaky chodia každú hodinu, cestujúci majú viac možností. Napríklad si môžu spraviť jednodňový výlet do Tatier.

Povinné miestenkovanie: v expresoch Tatran bude povinné zakúpenie miestenky na povinne miestenkové miesta aj pre deti do 6 rokov. Zavádza sa povinne miestenková preprava batožín v pojazdnej úschovni batožín v povinne miestenkových vozňoch.

Možnosti občerstvenia: pokiaľ sa vo vlaku nenachádza reštauračný vozeň, pre cestujúcich je dostupný mobilbar, s ktorým stevard počas jazdy cestujúcich obsluhuje priamo na ich mieste. Ďalšou vychytávkou je možnosť objednania jedla cez aplikáciu a vyzdvihnutia v mobilnom bare.

Mobilná aplikácia: ZSSK pristupuje aj k digitalizácii služieb. Cestujúci okrem nákupu lístka cez aplikáciu vedia dopredu aj to, či sa vo vlaku nachádza jedálenský vozeň alebo iné služby, ktoré vlak ponúka. 

Dámske kupé: okrem obsluhy mobilbarom či tichej zóny, je v expresoch Tatran zavedené aj tzv. dámske kupé. Ženy tak môžu vlakom cestovať bezpečnejšie.

Multifunkčný vozeň: vhodný je na prepravu imobilných cestujúcich na vozíku. Tento vozeň má povinne miestenkovú pojazdnú úschovňu batožín a bicyklov. Nachádza sa v ňom aj kupé pre cestujúcich s deťmi do 10 rokov a rovnako aj dámske kupé. 

Povinné miestenky v expresoch Kriváň: v týchto expresoch bude povinné miestenkovanie v každom vozni. Vo vlakoch bude radený vozeň 1. triedy, reštauračný vozeň, multifunkčný vozeň a sedem vozňov 2. triedy.

1. trieda nestojí veľa: K jednorazovému lístku do 1. triedy je miestenka zahrnutá v cene lístka. K ostatným lístkom je možné miestenku dokúpiť za cenu 2 eur. Cestujúci 1. triedy môžu využiť aj bezplatné parkovanie.

Zmeny v diaľkovej doprave podľa GVD 2024 2025 (2)
zdroj: ZSSK – Zo západu na východ a opačne sa teraz cestujúci dostanú každú hodinu.

Ostatné úseky: zmeny reagujú aj na požiadavky cestujúcich

Spoje premávajú každú hodinu aj cez víkendy a sviatky

Rozšírenie hodinových taktov sa týka napríklad aj úseku medzi Banskou Bystricou a Zvolenom, kde vlaky po novom premávajú každú hodinu – dokonca aj cez víkendy. 

Hustejšie spojenia získa aj východné Slovensko – medzi Košicami, Prešovom, Popradom či Lipanmi, pričom spoje budú lepšie nadväzovať na diaľkové vlaky do Bratislavy.

Predĺženie trasy do Púchova

Podľa ankety na Startitup pravidelne cestuje vlakom až 50 % hlasujucich a 26 % cestuje občas. Viacerí hlasujúci sa vyjadrili, že by im vyhovovalo, ak by vlaky chodili častejšie a trasy by boli zvládnuté za kratší čas.

Zmeny v grafikone reagujú práve na požiadavky cestujúcich a snahu o efektívnejšie využitie kapacít. Regionálne expresy na trase Bratislava – Trenčín sú po novom vedené ako rýchliky. Zároveň došlo k predĺženiu ich trasy až do Púchova.

Na linke Košice – Zvolen pribudli štyri nové rýchliky, čo umožnilo zavedenie celodenného dvojhodinového taktu. Podobná zmena je aj na trase Prievidza – Bratislava-Nové Mesto.

vlak
zdroj: Startitup – Až 50 % hlasujucich cestuje vlakom pravidelne.

foto zssk (1)
zdroj: ZSSK – Národný dopravca sa zameral na zvýšenie komfortu cestovania aj rozšírenie ponuky spojov.

Priameho spojenia s Bratislavou sa dočkala aj Nitra

Zmenený grafikon sa výrazne dotkne aj regiónov – po rokoch čakania sa priameho vlakového spojenia dočkali aj Nitrania. Zavedenie priameho spojenia medzi Nitrou a Bratislavou potešilo aj cestujúcich. 

„Dostupnosť vlakových trás bez 5 prestupov je to, čo by viac ľudí prinútilo využívať vlakovú dopravu,“ myslí si Nikola. Cestujúci z Nitry môžu využiť prvý ranný spoj s odchodom už o 3:51, posledný vlak do hlavného mesta vyrazí o 19:51.

V opačnom smere prvý vlak z Bratislavy-Nového Mesta odchádza o 4:31 a posledný o 20:31. Celková dĺžka trasy je 97 kilometrov a vlak ju zvládne za približne hodinu a 45 minút v smere do Bratislavy a za hodinu a 37 minút v smere do Nitry.

Trasa nového vlakového spojenia vedie cez významné dopravné uzly západného Slovenska – z Nitry vlak pokračuje cez Lužianky, Zbehy a Alekšince do Hlohovca.

Odtiaľ pokračuje cez významný železničný uzol Leopoldov, ďalej cez Brestovany do Trnavy, odkiaľ cez Pezinok a zastávku Bratislava predmestie do konečnej stanice Bratislava-Nové Mesto.

Nové spojenie prináša viacero výhod pre cestujúcich – predovšetkým nemusia prestupovať v Leopoldove alebo v Trnave, ako to bolo doteraz. Vlaky chodia každé dve hodiny, čo zároveň umožňuje lepšie plánovanie ciest a cestujúcim poskytuje väčšiu flexibilitu.

Zmeny v regionálnej doprave podľa GVD 2024 2025 (2)
zdroj: ZSSK – Po rokoch sa priameho železničného spojenia dočkali aj Nitrania.

Nové linky aj do zahraničia

Nový grafikon ZSSK tak prináša komplexnú zmenu, ktorá by mala cestujúcim zabezpečiť rýchlejšie, pohodlnejšie a efektívnejšie cestovanie železnicami na celom Slovensku aj za jeho hranicami:

  • Bratislava – Praha: Pribudnú dva nové EuroCity vlaky, zlepšujúce dostupnosť medzi Slovenskom a Českom.
  • Bratislava – Viedeň: Po ukončení výlukových prác v Rakúsku bude 12 nových spojení, ktoré ešte viac prepoja Slovensko s rakúskym hlavným mestom.
  • Košice – Čop – Kyjev: Cestujúci získajú výhodnejšie spojenie s Ukrajinou, pričom z Čopu bude možné ľahko prestúpiť na vlaky ukrajinských železníc smerom do Kyjeva.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zabezpečuje osobnú dopravu a prepravuje cestujúcich (1) (1)
zdroj: ZSSK – Cestujúci sa dočkajú aj lepšej wifi a cateringu.

Rozšírenie dopravy o nové osobné vlaky

Dôležitou zmenou je aj zvýšenie počtu osobných vlakov – napríklad na trati Kúty – Trnava premávajú nové osobné vlaky, pričom už nie je potrebné prestupovať v Senici. 

Počas dopravnej špičky jazdia vlaky každú hodinu, mimo nej každé dve hodiny. Celkovo bolo na tejto trase pridaných 6 nových osobných vlakov, čo rozširuje možnosti cestovania počas celého dňa.

Počty osobných vlakov sa zvýšili aj na linke Žilina – Trenčín-Zlatovce. Počas pracovných dní pribudlo 8 nových vlakov, ktoré zaistia lepšie prestupy na rýchliky a expresy. Pozri si nový grafikon →

Prehľad najvýraznejších zmien v novom grafikone

  • Viac ako 70 nových vlakov denne na kľúčových trasách.
  • Hodinový takt na trase Bratislava – Košice a 4 rýchle expresy zvládajúce trasu pod 5 hodín.
  • Povinné miestenkovanie vo vybraných vlakoch, vrátane batožín, a rozšírenie vlakov s 10 vozňami.
  • Zakúpenie miestenky bude povinné aj pre deti do 6 rokov.
  • Zachovanie 100 % zľavy z cestovného pre vybrané skupiny cestujúcich na celej trase Bratislava – Košice.
  • Nové priame spojenia doma (Bratislava – Nitra, posilnenie regionálnych tratí) aj v zahraničí (Bratislava – Praha, Bratislava – Viedeň, Košice – Čop – Kyjev).
  • Nový urýchlený ranný a večerný Expres KRIVÁŇ s benefitom cestovania za skrátený čas 5 hodín a 550 miestami na sedenie za cenu bežného Expres vlaku.
  • Lepšie Wi-Fi, tichá zóna, dámske kupé, obsluha mobilbarom a moderné online nákupy cez aplikáciu IDeme vlakom či e-shop zssk.sk.

Pozri si viac →

Najnovšie videá

Trendové videá