Nový zoznam najžiadanejších áut v roku 2024 na Slovensku: Ak sa ich chystáš predať, dobre si zarobíš
- Pri predaji auta je kľúčové sledovať aktuálny dopyt na trhu
- Znalosť trendov ti pomôže predať vozidlo rýchlejšie a za lepšiu cenu
- Pri predaji auta je kľúčové sledovať aktuálny dopyt na trhu
- Znalosť trendov ti pomôže predať vozidlo rýchlejšie a za lepšiu cenu
Predaj auta nie je len otázkou nastavenia správnej ceny, ale aj pochopenia trhu a dopytu po konkrétnom modeli.
Sledovanie trendov, značky, sezónnosti, ekonomických podmienok a konkurencie môže výrazne ovplyvniť, ako rýchlo a za koľko sa ti podarí predať tvoje vozidlo. Preto je dôležité venovať dostatok času a pozornosti týmto faktorom, aby si dosiahol čo možno najlepšie výsledky pri predaji.
Lojalita k značkám
Najnovšie dáta ukazujú, že lojalita slovenských zákazníkov k automobilom Škoda ani po rokoch neklesá. Potvrdzuje to štúdia spoločnosti carVertical, ktorá zisťovala, aké modely ojazdených áut si v prvom polroku 2024 vodiči kontrolovali a overovali najviac. Vozidlá Škoda však nie sú jediné, ktoré sa tešili obľube. Veľkú pozornosť si vyslúžili aj značky Volkswagen a Audi.
Slovenskí vodiči sa v prvom polroku zaujímali najviac o históriu vozidiel Škoda Octavia – tie predstavovali 9,6 % zo všetkých skontrolovaných vozidiel na platforme. Po nich nasledovali Škoda Superb (7,5 %), Volkswagen Passat (4,8 %), Audi A4 (3,2 %) a Volkswagen Golf (3,1 %).
V porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2023 bolo TOP 5 kontrolovaných vozidiel rovnakých len s tým rozdielom, že Golf a A4 si vymenili miesta. Do rebríčka TOP 10 sa umiestnila aj značka BMW s radom 3 (1,7 %) a radom 5 (1,3 %).
„Škoda bola vždy jednou z najpopulárnejších automobilových značiek na Slovensku, a tak skoro sa to nezmení. Medzi kupujúcimi sú následne obľúbené aj nemecké vozidlá ako Audi a Volkswagen, pretože sú spoľahlivé a vodiči ich považujú za súčasť svojho imidžu,“ hovorí automobilový expert z carVertical Matas Buzelis.
V prvej polovici roka 2024 sa slovenskí zákazníci zaujímali najmä o prehľad histórie modelu Škoda Karoq (+70,8 %). Po ňom nasledovali Škoda Kodiaq (+54,6 %), Land Rover Range Rover (+52,1 %), Hyundai i30 (+41,8 %) a Volkswagen Sharan (+32,7 %).
Rast popularity týchto modelov je dobrou správou najmä pre tých, ktorí ich plánujú predať. Platí totižto, že čím je auto na sekundárnom trhu žiadanejšie, tým je cena z hľadiska amortizácie stabilnejšia.
Ak zoberieme do úvahy všetky krajiny, ktoré sa zúčastnili štúdie, v prvej polovici roka 2024 vzrástla najmä popularita týchto vozidiel – Mini Coupé (+719,1 %), Tesla Model 3 (+534 %), Tesla Model X (+297,6 %), Audi RS7 (+262,2 %) a Jaguar E-Pace (+186,6 %).
Podvody sú častejšie medzi populárnymi modelmi
Obľúbené modely vozidiel sa stávajú terčom podvodníkov najčastejšie. Trh je plný áut so zmanipulovaným počtom najazdených kilometrov, čo môže neskôr novým majiteľom spôsobiť veľké množstvo problémov. Dodržiavanie odporúčaní od výrobcu či vykonávanie pravidelných kontrol je v takomto prípade nemožné, keďže nie je jasné, akú vzdialenosť vozidlo skutočne prešlo.
Počas prvých šiestich mesiacov roka 2024 malo 2,7 % všetkých Octavií na Slovensku, ktoré sa kontrolovali cez platformu carVertical, stočený počet najazdených kilometrov. Podobne na tom boli aj modely Škoda Superb (2,3 %), Volkswagen Passat (2,6 %), Audi A4 (2,9 %) a Volkswagen Golf (5 %).
Pri nákupe ojazdeného vozidla je preto dôležité dávať si pozor a nezabúdať na overenie jeho histórie.
Trh sa stabilizuje
Ceny ojazdených áut sa takmer na všetkých trhoch postupne stabilizujú a klesajú. Na znížení cien má najväčší podiel oživenie trhu s novými automobilmi, ktorý už nezažíva výrazné oneskorenia vo výrobe ako pred niekoľkými rokmi. Čím viac nových áut sa vyrobí, tým viac ojazdených modelov vstupuje na sekundárny trh.
Pokiaľ ide o elektrické vozidlá (EV), v krajinách, kde boli nedávno zavedené nové stimuly, trh ožil. Ide však len o krátkodobý trend. Z dlhodobého hľadiska bude trh s EV pravdepodobne čeliť ťažkostiam, keďže niektorí výrobcovia začali opäť investovať do áut so spaľovacím motorom.
„Tí, ktorí elektrické vozidlá chceli, ich už majú, zatiaľ čo iní buď nevidia potrebu investovania do nich, pretože ich nemajú kde nabíjať, alebo si ich nemôžu dovoliť,“ vysvetľuje Buzelis.
Podľa Buzelisa sa dopyt po ojazdených autách obnovil a počet transakcií na hlavných európskych trhoch v prvom štvrťroku 2024 stabilne rástol.
Metodológia: Štúdia analyzovala prehľady histórie vozidiel, ktoré si používatelia zakúpili od spoločnosti carVertical v období od januára do júna 2023, pričom tieto dáta následne porovnala s obdobím od januára do júna 2024. Počet prehľadov zakúpených v jednotlivých krajinách bol prevedený na percentá, čím sa vytvorili zoznamy najpopulárnejších vozidiel.
Vďaka skutočnosti, že spoločnosť spracúva každoročne milióny prehľadov o histórii vozidiel, môže poskytnúť trendy, predpovede a prehľady o trhu s ojazdenými automobilmi.