Novým logom STVR sa veľké zmeny nekončia: Toto môže stáť státisíce, varujú odborníci

  • Pred pár dňami rozpútalo vášne nové logo STVR
  • Jeho úpravou sa ale rebranding telerozhlasu nekončí
  • Odborníci upozorňujú, že to bude stáť státisíce eur
Na snímke budova Slovenského rozhlasu a ministerka kultúry Martina Šimkovičová.
Ilustračné foto TASR/Jakub Kotian, Pavol Zachar
  • Pred pár dňami rozpútalo vášne nové logo STVR
  • Jeho úpravou sa ale rebranding telerozhlasu nekončí
  • Odborníci upozorňujú, že to bude stáť státisíce eur

Ministerka kultúry Martina Šimkovičová odštartovala vo verejnoprávnej televízii sériu zmien. Ako sme písali v utorok, mení sa aj vizuál televízie a rozhlasu. Rezort si ale na detailoch veľmi záležať nedal, z loga jednoducho odstránili písmená RTVS.

Odborníci pre portál Aktuality upozorňujú, že novým logom to ale pre STVR nekončí. Celý rebranding môže stáť státisíce eur, varujú.

Nové logo neohúrilo

Zmena totiž nie je na prvý pohľad skoro vôbec badateľná. Písmená označujúce pôvodnú inštitúciu totiž nahradil len prázdny červený obdĺžnik. Pritom ich facebooková stránka sa stále volá „Správy RTVS“.

STVR pre Denník N zaslala aj oficiálne stanovisko, v ktorom píše, že v týchto dňoch postupne pristupuje k dočasným grafickým úpravám a najmä eliminácii loga už zaniknutej RTVS, a to v televíznom, rozhlasovom aj online prostredí. Dodávajú, že s touto aktivitou súvisia aj dočasné grafické úpravy na facebookovej stránke Správy RTVS.

„Situácia, v ktorej sa nachádza STVR, je neštandardná. Súčasný manažment si uvedomuje význam a dosah pripravovaného rebrandingu, ktorý by mal priniesť pozitívne vnímanie značky a dôležitosti verejnoprávneho média. Je pochopiteľné, že kroky súvisiace s prechodom z RTVS na STVR prirodzene vyvolávajú nielen očakávania, ale zároveň aj rôzne reakcie,“ reagovali ďalej.

Uviedli aj to, že táto úprava nie je súčasťou avizovaného rebrandingu a nestálo to ani žiadne dodatočné finančné prostriedky. Dočasné grafické úpravy sa budú týkať všetkých súčasných grafických a audiovizuálnych výstupov, ktoré obsahujú logo neexistujúcej RTVS, doplnili z inštitúcie.

„Slovenská televízia a rozhlas vznikla len pred niekoľkými dňami, jej zamestnanci sa spolu s dočasným vedením snažia neštandardnú situáciu súvisiacu s expresnou zmenou značky každým dňom profesionálne zvládať. Momentálne pracujeme na riadnej koncepcii rebrandingu, ktorá si vyžaduje čas, dôkladnú analýzu a prípravu,“ uzavreli pre portál.

Nie je to finálna verzia

Finálne logo sme však ešte nevideli. To bude mať podľa Aktualít na starosť fotograf a grafický dizajnér Daniel Zachar. Píšu, že podľa verejne dostupnej zmluvy sa podieľal na vytvorení loga pre Slovenskú televíziu, loga Slovenského rozhlasu a spoločného loga Slovenskej televízie a rozhlasu. Ministerstvo kultúry zaplatilo za nové logá STVR 9 800 eur.

Podľa toho, čo píše Denník SME, rezort tvrdí, že si Zachara vybral priamo kvôli jeho profesionalite, pozitívnym referenciám a schopnosti rýchlo vytvoriť logá.

„Keďže v tomto prípade išlo o zákazku s nízkou hodnotou, zákon tento postup umožňuje a celý proces teda bol v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní,“ uviedla šéfka odboru komunikácie ministerstva Petra Bačinská pre portál.

Státisíce na rebranding

Marketingoví experti pre Aktuality uvádzajú, že rebranding ani zďaleka nie je len o novom logu. Treba myslieť na veľa vecí okolo, ktoré budú stáť nemalé peniaze. A potrvá to dlhšie ako mesiac.

„Najskôr to všetko stihnú spraviť do pol roka. Ide napríklad aj o detaily, že bude treba do registra prepísať prenosový voz z RTVS na STVR,“ povedala pre portál špecialistka na reklamu Simona Bubánová. Uvádza, že aj keby mali len vymeniť a fyzicky „zvesiť“ staré logá, už len to by ich stálo 10-tisíc. Toľko údajne ministerka na zmenu vizuálu vyčlenila.

Bubánová upozorňuje, že aby mohli zamestnanci telerozhlasu zmeny uskutočniť, budú musieť stúpnuť aj interné náklady. „Toto celé musí niekto koordinovať, manažovať a plánovať. To robí často celý tím a rozvinutie takéhoto rebrandingu je dlhodobo vopred plánované, robí sa vo fázach a trvá niekedy aj rok až roky,“ dodáva marketér Jakub Ptačin.

Hovorí, že celkové náklady na zmenu identity budú podľa neho v rádoch státisícov eur. „A budeme radi, ak to budú nižšie státisíce,“ konštatuje Ptačin.

„Môžete mať logo aj logá za 9 800 eur, ale potrebujete ich rozhýbať do motion dizajnu televízie (vyššie desiatky tisíc eur) aj do zvukového dizajnu rozhlasu,“ upozorňuje odborník na marketing. Súhlasí aj Bubánová, ktorá hovorí, že je ešte tisíc vecí, ktoré treba vyrobiť a to rozhodne nepôjde zadarmo.

Zdroje: Archív Startitup, Aktuality, Denník N, Facebook/Správy RTVS, Aktuality, SME

Najnovšie videá

Trendové videá