O tejto dopravnej značke väčšina Slovákov ani netuší. Pokuty za jej porušenie siahajú do tisícov eur
- Ak porušíš túto značku, čaká ťa mastná pokuta
- Elektromobily ju nemusia dodržiavať
- Ak porušíš túto značku, čaká ťa mastná pokuta
- Elektromobily ju nemusia dodržiavať
Za porušenie ťa čaká mastná pokuta
Ako uviedol český Autoklub, porušenie tejto značky ťa môže vyjsť poriadne draho. Namiesto bežnej pokuty, ktorú by si za porušenie a prekročenie rýchlosti dostal, teda pár desiatok či stoviek eur, môžeš počítať s pokutou aj do tisíc eur. Keďže okrem porušenia rýchlosti je pokutované aj znečisťovanie životného prostredia, takže zaplatíš pokutu za oboje.
Značku zníženia rýchlosti by mali dodržiavať všetky spaľovacie autá. Elektromobily a vozidlá poháňané vodíkom obmedzenie rýchlosti na základe IG-L v úsekoch, v ktorých sú dané, dodržiavať nemusia a môžu ísť maximálnou povolenou rýchlosťou, ktorá je platná mimo označenia IG-L.
Spočiatku „IG-L“ nemuseli dodržiavať len elektrické vozidlá registrované v Rakúsku, no neskôr Európska komisia uviedla, že aj elektromobilisti zo zahraničia môžu jazdiť v týchto úsekoch rýchlosťou ako rakúske elektromobily, pričom musia mať špeciálnu registračnú značku pre vozidlá s nulovými emisiami, uviedol portál iDNES.
Podľa rakúskeho portálu Motor.at je takto obmedzených 720 kilometrov úsekov na diaľniciach a rýchlostných cestách v Rakúsku, teda 32 percent na týchto typoch diaľnic a rýchlostných cestách. Mnohé z týchto úsekov sa nachádzajú aj pri prejazde mestami Salzburg, Innsbruck, Graz a taktiež na úseku 100 km dlhej diaľnice medzi Innsbruckom a Salzburgom.
Na viacerých miestach je to dočasné riešenie, kým hodnoty opäť neklesnú, pričom podľa portálu Autorevue sa v Tirolsku rýchlostný limit pre autá z dočasného trvania zmenil na trvalé obmedzenie rýchlosti na 100 km/h, a to na diaľniciach A12 a A13.
IG-L na Slovensku
Portál Fontech ešte v decembri informoval, že štát má v návrhoch plán na rozvoj elektromobility na Slovensku. Portál uviedol, že v jednom z bodov sa priblížil aj obmedzeniu maximálnej rýchlosti spaľovacích motorov na diaľnici.
Hovorí sa teda o zavedení rýchlostných obmedzení pre znečisťujúce vozidlá na vybraných cestných úsekoch. Podľa všetkého by sa Slovensko mohlo inšpirovať rakúskym zákonom IG-L.
„Ministerstvo hospodárstva SR plánuje zaviesť takéto zóny skôr na miesta, kde je to potrebné pre zlepšenie ochrany prírody, ovzdušia, alebo ochrany zdravia a životného prostredia človeka. Rovnako na miesta, kde je zvýšený hluk a emisie vysoko nežiadúce. Tento cieľ si určilo ministerstvo hospodárstva, ale pri jeho realizácii bude potrebná súčinnosť aj ďalších inštitúcií štátnej správy a samospráv,“ uviedlo vyjadrenie Ministerstvo hospodárstva SR pre portál Fontech.
V tejto súvislosti redakcia Startitup oslovila Ministerstvo hospodárstva SR s konkrétnymi otázkami na zavedenie „IG-L zákona“ či podobných opatrení, ale do vydania článku sme odpoveď neobdržali, po vyjadrení ho budeme aktualizovať.