Obchodné reťazce prichádzajú s radikálnou novinkou. Na odchod z predajne budeš potrebovať bloček
- Obchodné reťazce sa rozhodli pre zavedenie zásadnej novinky
- Ide o dôležité bezpečnostné opatrenie
- Obchodné reťazce sa rozhodli pre zavedenie zásadnej novinky
- Ide o dôležité bezpečnostné opatrenie
Bloček ako kľúč z obchodu. Obchodné reťazce nainštalovali brány, ktoré kontrolujú zákazníkov po zaplatení na samoobslužnej pokladni. Brány pustia zákazníkov von iba po naskenovaní čiarového kódu z pokladničného bločku.
Ako informuje portál tvnoviny.sk, toto bezpečnostné opatrenie už zaviedli v Kauflande, neskôr aj v Lidli a teraz sa na to pripravuje aj Billa.
„BILLA už pracuje na zavedení skenovania bločkov pri SCO pokladniach. Postupne budú aplikované do všetkých predajní,“ uviedol hovorca spoločnosti Marek Kravjar.
Počet krádeží na vzostupe
Obchodný reťazec Tesco tiež zvažuje nad zavedením tejto možnosti. „Zavedenie systému brán v samoobslužných zónach našich predajní je v súčasnosti predmetom diskusie, pričom zvažujeme možné riešenia,“ ozrejmila PR manažérka spoločnosti Mária Zerzanová.
Žiadny z oslovených reťazcov sa nevyjadril k dôvodom zavedenia alebo zvažovania takýchto brán. Podľa dostupných informácií sú tieto brány bezpečnostným opatrením, pretože počet krádeží pri samoobslužných pokladniach vzrástol.
Prvá samoobslužná predajňa na Slovensku
Na Slovensko čoskoro dorazia aj samoobslužné predajne, okrem už existujúcich samoobslužných pokladní. Ako sme ťa informovali, COOP Jednota oznámila detaily o spustení svojich samoobslužných predajní. Naopak, Billa sa rozhodla od podobného konceptu zatiaľ ustúpiť.
Maloobchodná sieť COOP Jednota plánuje otvoriť svoju prvú takúto prevádzku už za pár týždňov.
„Otvorenie prvej automatizovanej predajne domáceho maloobchodného reťazca COOP Jednota je plánované v máji 2024 v Trnavskom kraji,“ uviedol pre tvnoviny.sk riaditeľ sekcie IT a služieb COOP Jednota Slovensko Michal Švrček.
Maloobchodná sieť COOP Jednota nechce zostať len pri jednej samoobslužnej predajni.
„V období nasledujúcich 12 mesiacov plánujeme na Slovensku realizovať a otvoriť pre našich zákazníkov približne 7 takýchto predajní,“ prezradil ďalej Švrček. Predajne budú cez deň fungovať v normálnom režime a po skončení otváracích hodín sa automaticky premenia na samoobslužné.
Ako to bude fungovať?
Zákazníci sa do obchodu dostanú použitím aplikácie. Musia sa však zaregistrovať a poskytnúť osobné údaje z dokladu totožnosti.
„Pred vstupom si zákazník nechá vygenerovať QR kód, ktorý mu umožní vstup do predajne,“ ozrejmil Švrček. Zároveň dodal, že do obchodu môžu vstúpiť len osoby staršie ako 18 rokov.
Nákup prebieha štandardne, pričom zákazníci platia pri samoobslužnej pokladni len bezhotovostne. Nakoniec ich QR kód z aplikácie vypustí z predajne.
Príchod poľského potravinového giganta
Na Slovensku už tento rok otvorí svoje predajne poľská Biedronka, a ak si vyberie podobnú stratégiu predaja, aká je v Poľsku, zákazníkov zláka na výhodnejšie ceny.
Ako sme ťa informovali, spoločnosť Jerónimo Martins, pod ktorú spadá supermarket Biedronka, začala už vo februári skladať tím ľudí, ktorí budú pôsobiť na území Slovenska. Okrem toho si pre sklad slovenských potravín už Biedronka vybrala aj svoju lokalitu.
Maciej Łukowski by mal viesť slovenskú Biedronku a distribučné centrum pre novú sieť sa umiestni na západnom Slovensku.
„Onedlho budeme potrebovať posily pre nové distribučné centrum siete Biedronka, ktoré rastie pri Trnave. V najbližšej vlne budeme hľadať adminov pre základné skladové procesy ako príjem tovaru, picking, vratky, kontrola zásob, nakládky a transport,“ povedal manažér distribučného centra Biedronky Miroslav Belica.
Podľa dostupných informácií ešte nie je jasné, koľko predajní Biedronka otvorí na Slovensku. Nie je známe ani, kde ich umiestnia alebo koľko peňazí investujú do slovenského trhu.
Maloobchodný predaj vzrástol
Maloobchodný predaj v eurozóne v marci 2024 ožil a vzrástol najviac za 18 mesiacov. Aj v celej Európskej únii (EÚ) sa tržby maloobchodníkov zvýšili. TASR o tom informuje na základe údajov, ktoré v utorok zverejnil európsky štatistický úrad Eurostat.
Podľa predbežných výsledkov sa maloobchodný predaj v eurozóne po očistení od sezónnych vplyvov v marci 2024 zvýšil o 0,8 % v porovnaní s februárom, keď medzimesačne klesol o 0,3 %.
Marcový výsledok prekonal odhady ekonómov, ktorí očakávali, že tržby stúpnu 0,6 % a predstavuje najprudší nárast maloobchodnej aktivity v regióne od septembra 2022. To poukazuje na určitú silu zo strany spotrebiteľov.
V celej EÚ vzrástli maloobchodné tržby v marci medzimesačne o 1,2 %. Vo februári pritom ešte mierne klesli o 0,1 %.
V medziročnom porovnaní sa index maloobchodných tržieb upravený o kalendárne vplyvy v marci 2024 zvýšil o 0,7 % v eurozóne a o 2 % v EÚ.
Zo štatistík ďalej vyplýva, že v marci 2024 v medzimesačnom porovnaní vzrástli v eurozóne tržby z predaja potravín, nápojov a tabaku o 1,2 % a zostali stabilné v prípade nepotravinárskych výrobkov bez palív, zatiaľ čo tržby z palív v špecializovaných predajniach stúpli o 2 %.
Zdroje: tvnoviny.sk, Archív SIU, Archív SIU, TASR