Obchodné reťazce hromadne stiahnu z pultov frekventovanú potravinu. Osud vajíčok je „zrátaný“
- Veľké obchodné reťazce sa rozhodli skoncovať s predajom frekventovanej potraviny
- K tomuto kroku pristúpili dobrovoľne
- Veľké obchodné reťazce sa rozhodli skoncovať s predajom frekventovanej potraviny
- K tomuto kroku pristúpili dobrovoľne
Niektoré obchodné reťazce na Slovensku plánujú počas nasledujúcich rokov skončiť s predajom vajec z klietkového chovu.
Ako pre agentúru SITA uviedol hovorca spoločnosti Lidl Slovenská republika Tomáš Bezák, obchodný reťazec Lidl skončí s predajom čerstvých vajec z klietkového chovu do roku 2025, rovnako sa to týka aj vajec v zložení výrobkov privátnych značiek.
Nákupy od poriadnych chovateľov
Hovorkyňa COOP Jednoty Jana Kuklová pre agentúru SITA uviedla, že v maloobchodnej sieti COOP Jednota predávajú vajcia od slovenských dodávateľov. Ekologickým momentom, ktorý je nezanedbateľný, je podľa nej aj znižovanie uhlíkovej stopy. Tým, že nakupujú vajíčka od regionálnych chovateľov, podľa Kuklovej prispievajú k znižovaniu uhlíkovej stopy pri preprave potravín.
Dlhodobo znižujú podiel vajec z klietkových chovov v ich portfóliu a vyvíjajú aktivity na podporu produkcie vajec z iných chovov. Vajcia z podstielkového chovu i voľného výbehu majú dlhodobo zaradené v portfóliu vlastných značiek COOP Jednota.
Obchodný reťazec Kaufland sa pre agentúru SITA vyjadril, že ich cieľom je najneskôr od konca kalendárneho roka 2025 neodoberať a nepredávať vajcia z klietkového chovu a ani ich nepoužívať v zložení výrobkov v ich privátnych značiek.
Poslanec Národnej rady SR Tomáš Šudík (OĽANO) prišiel s návrhom od roku 2029 zakázať na Slovensku klietkový chov nosníc. Pre existujúce klietkové chovy nosníc by sa tak zaviedlo päťročné prechodné obdobie. Jeho legislatívny návrh však parlament na májovej schôdzi nestihol v prvom čítaní prerokovať.
Koniec vajíčok z klietkového chovu?
Ako informuje portál Viac Neznesiem, skoncovať s vajcami z klietkového chovu sa zaviazali rôzne obchody. Nájdeš tam napríklad Tesco, Lidl, Terno, Kaufland, Metro alebo Billu. K nim sa pripájajú aj viaceré reštaurácie, kaviarne či výrobcovia potravín.
Na stránke okrem iného prebieha aj petícia za ukončenie klietkového chovu sliepok. „Klietkový chov znamená pre sliepky celý život strávený v malých drôtených klietkach, v ktorých nemôžu robiť takmer nič, čo je pre ne prirodzené a dôležité,“ píše sa v petícii.
„V klietkovom chove u nás žijú takmer 3 milióny sliepok a pochádza z neho až 9 z 10 vajec v našich obchodoch. Firmy týmto zaobchádzaním usilujú o maximalizáciu ziskov a zo sliepok robia stroje na vajcia, ktorých potreby a záujmy sú druhoradé. Krutosť klietkového chovu v 21. storočí naozaj nemá svoje miesto a mnohé krajiny ho už preto postavili mimo zákon,“ uvádza sa v petícii ďalej.
Vyzbieraných je doposiaľ 22 682 podpisov z celkového potrebného počtu 23 000.
Na pultoch chýbajú slovenské výrobky
Na pultoch v slovenských potravinách je okrem iného alarmujúci aj výskyt domácich výrobkov. Podiel slovenských výrobkov na pultoch obchodov v roku 2023 dosiahol hodnotu 41,7 %. Oproti roku 2022 ide o pokles o 0,6 percentuálneho bodu. Vyplýva to z prieskumu Potravinárskej komory Slovenska (PKS) o vystavení domácich výrobkov v maloobchode prostredníctvom agentúry Go4insight.
Hoci v ostatných piatich rokoch podiel domácich výrobkov mierne rástol, väčšina maloobchodných sietí ich podiel nezvyšovala, informovala v pondelok PKS.
„Pandémia a následne energetická kríza a vojenský konflikt na Ukrajine mali pre potravinárske odvetvie na Slovensku i v celej Európskej únii závažné dôsledky v podobe enormného nárastu vstupných nákladov na výrobu potravín. Inflácia cien potravín sa v Slovenskej republike vyšplhala na druhú najvyššiu úroveň v rámci Európskej únie, čo ovplyvňuje spotrebiteľské správanie našich občanov,“ uviedol prezident PKS Daniel Poturnay.
Najvyššie zastúpenie slovenských potravín podľa prieskumu majú reťazce COOP Jednota (54,8 %), predajne Fresh (51,3 %) a CBA (50,6 %). Naopak, jasne najmenej slovenských výrobkov je vystavených v reťazci Lidl (34,0 %). Najvyšší podiel zastúpenia slovenských výrobkov na regáloch je v kategóriách mlieko (72 %), vody a minerálky (67 %), víno (53 %), pivo (50 %) a mliečne výrobky (49 %).
Najmenej zastúpené slovenské výrobky sú cukrovinky nečokoládové (10 %), oleje (15 %), konzervované produkty (15 %) a cukrovinky čokoládové (20 %).
„Na Slovensku dochádza k zmenám trhového podielu obchodných sietí. Najsilnejšia rastúca sieť na Slovensku je Lidl, ktorý má však zároveň najmenej slovenských potravín vo svojej ponuke. Otvára nové obchodné prevádzky, tak jeho váha v celkovom podiele na Slovensku rastie. To znamená, že na Slovensku sa dnes stále viac presadzujú reťazce, ktoré majú agresívnu cenovú politiku, majú masívne investície do reklamy a, bohužiaľ, aj najnižší podiel slovenských potravín vo svojej ponuke,“ konštatoval Poturnay.
Zdroje: SITA, Viac Neznesiem, TASR