Obezita je problém, ktorý nás môže škaredo dobehnúť. Riešením by mohlo byť špeciálne značenie nezdravého jedla
- Nutri-Score by ti mohlo už pri kúpe potraviny povedať, ako je nutrične vyvážená
- Zatiaľ je potravinový semafor v Európskej únii dobrovoľný
- Niektorí odborníci hovoria o nedostatočnom riešení
- Nutri-Score by ti mohlo už pri kúpe potraviny povedať, ako je nutrične vyvážená
- Zatiaľ je potravinový semafor v Európskej únii dobrovoľný
- Niektorí odborníci hovoria o nedostatočnom riešení
Pandémia zmenila okrem iného aj naše stravovacie návyky. A to negatívne. Jeden z alarmujúcich trendov je výrazný nárast konzumácie potravín, ktoré sú síce chutné, ale škodia nášmu zdraviu.
Takéto ultraspracované produkty, ako napríklad sladené nápoje, polotovary a mrazené dezerty, spôsobujú obezitu a s tým súvisiace problémy.
Potravinový semafor
Jedným z riešení by mohlo byť zaviesť upozornenia pred škodlivým jedlom podobne, ako sú na krabičkách od cigariet. Potraviny by mohli mať na etiketách tabuľku s písmenami, ktoré by označovali, ako nutrične prínosné je dané jedlo. Písmeno A znamená najlepší možný výber a písmeno E najhorší.
Tento model dostal pomenovanie Nutri-Score a vznikol v roku 2017 vo Francúzsku. Aktuálne je v Európskej únii dobrovoľný, niektoré firmy ho však začali aplikovať. Medzi ne patrí Nestlé či Danone.
Niektorí odborníci však upozorňujú, že riešenie nie je dostatočné. Výrobky by mali navyše obsahovať textové upozornenie a odstrašujúci obrázok.
Polotovary sú najhorším tovarom
Ultraspracované produkty vytláčajú z regálov v supermarkete tradičné potraviny a zdravú stravu. V Spojených štátoch amerických napríklad tvoria viac ako polovicu tovaru, v Kanade a Veľkej Británii jednu pätinu a v Brazílii, Mexiku a Čile jednu tretinu.
Medzi ultraspracované produkty patria všetky potraviny, ktoré sú pripravené na konzumáciu, alebo ich väčšinou stačí len ohriať.
„Predstavte si banán. Obsahuje asi 30 percent vlákniny a tiež látky ako draslík a horčík. To je celé jedlo. Ak si kúpite banánový chlieb, obsahuje pridaný cukor, emulgátory, konzervačné látky. Možno bude mať menej vlákniny, ale vďaka svojej úžasnej chuti ho budete chcieť jesť viac,“ upozorňuje Trish Cotterová, vedúca programu prevencie obezity pre FOODnavigator.
Tento typ jedla má aj agresívnu reklamu. Obrovské korporáty, ako napríklad Coca Cola, každoročne vyčlenia milióny marketingovému oddeleniu, aby urobilo z nezdravých potravín lákadlo pre zákazníkov.
Hoci Európska únia podporuje lokálnych dodávateľov a vo všeobecnosti sú supermarkety na našom kontinente vybavené lepšie, ako vo vyššie zmienených krajinách, odborníci upozorňujú na vysoké percento obéznych ľudí.
Podľa dát OECD má takmer 60 percent ľudí nadváhu a z toho asi 25 percent obezitu. Štatistika ukazuje, že asi 50 percent ľudí nemá zdravú stravu a dvaja z piatich ľudí majú vo svojom jedálničku nedostatok ovocia a zeleniny.
Vedci už dávno zdokumentovali, že obezita je spojená s ďalšími zdravotnými komplikáciami, ako sú niektoré druhy rakoviny, cukrovka druhého typu a srdcové choroby.
Zdroje: Nutri-Score, FOODnavigator, OECD