Oblečenie v Bratislave rozvážajú na bicykli, v Prahe zas poskytujú dokonalý výhľad. Nákupy sú hotovým eko zážitkom
- Oľga Garajová do Bratislavy priniesla unikátnu predajňu
- Etik Butik ponúka ekologické a etické značky
- Oľga Garajová do Bratislavy priniesla unikátnu predajňu
- Etik Butik ponúka ekologické a etické značky
Fast fashion veľmi pomaly, ale isto stráca zákazníkov. Kupujúci hľadajú udržateľnú módu, značky. Jednou z nich je aj bratislavský Etik Butik, ktorého príbeh sa začal písať za našimi hranicami.
Západ slnka nad Prahou
Prvá pobočka vznikla pred piatimi rokmi v Prahe. Majiteľka Oľga Garajová nám povedala, že v tej dobe už bola dlhoročnou vegetariánkou.
„Už som nevedela ďalej ignorovať, aká hrozná je situácia vo veľkochovoch a živočíšnom priemysle. V tej dobe som sa taktiež dostala k informáciám o tom, čo sa skrýva za oponou módneho priemyslu. Bolo mi jasné, že sa s danou situáciou nechcem zmieriť a že chcem niečo urobiť, aby som prispela k zmene k lepšiemu,“ hovorí nám Oli.
Keď však začala pátrať po inej alternatíve, v našich končinách nenašla značku, ktorá by spĺňala všetky potrebné parametre. Nádej jej dodalo až zahraničie, kde objavila niekoľko etickejších alternatív.
„To bol posledný impulz k založeniu vlastného e-shopu s etickou módou a vegánskou obuvou. A tak vznikol EtikButik.cz. Ten za 5 rokov svojho života vyrástol z malého punkového bábätka na slušného pubertiaka,“ opisuje zakladateľka konceptu.
S konceptom spočiatku začínala v online priestore, pričom neskôr stavila na otvorenie malého showroomu a výdajne v málo frekventovanej ulici. Jej otváraciu dobu predstavovalo iba 9 hodín týždenne. Po dvoch rokoch sa presťahovali do väčších priestorov a otváraciu dobu predĺžili. Značke sa začalo dariť a počet jej obľúbencov sa postupne rozrastal. Domovom butiku sa zrazu stal priestor pri obľúbenej pražskej Náplavke, ktorý je majiteľkinou srdcovou záležitosťou. Zákazníci totiž s obľubou z priestorov obchodu pozorujú západ slnka.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Donášky vybavuje cyklokuriérka
Pre Etik butik sa stal osudným práve „korona“ rok, ktorý mnoho podnikov zrazil na kolená. Značke sa naskytla príležitosť otvoriť pobočku aj v Bratislave. „Do hlavného mesta sa nasťahovala moja sesternica s priateľom, ktorí sú tiež veľkými ekonadšencami. Navzdory korone sme sa s manželom rozhodli, že túto nečakanú príležitosť využijeme a dáme šancu dvom nadšeným mladým ľuďom, ktorí sa chcú tiež realizovať,“ rozpráva nám s nadšením Oli.
Uvádza tiež, že aktuálnu situáciu si takto v lete pri otváraní nepredstavovali. Etik butik počas lockdownu funguje ako e-shop, pričom objednávky zasielajú po celom Slovensku. Dôkazom toho, že majitelia berú ohľad na životné prostredie je aj spôsob dopravy. Využívajú ho v uliciach Bratislavy.
„V hlavnom meste najnovšie spolupracujeme aj s cyklokuriérkou a obchod v Bratislave slúži ako výdajňa online objednávok. Zatiaľ to s podporou našej zákazníckej komunity z mesiaca na mesiac zvládame, ale už sa nevieme dočkať, kedy budeme konečne môcť bratislavský obchod poriadne otvoriť a naše otvorenie osláviť,“ vysvetľuje pre Startitup Oli.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Stále viac značiek
V Etik Butiku kúpiš oblečenie vyrobené výhradne za férových a etických podmienok. Značky podliehajú starostlivému výberu, ktorý berie ohľad na životné prostredie. Majiteľka uvádza, že všetky kúsky sú vyrobené z prírodných alebo recyklovaných materiálov.
Ku klasickým materiálom používaným v módnom priemysle, akými sú bavlna, viskóza a polyester ponúkajú ich udržateľnejšie alternatívy – biobavlnu, Ecovero či Tencel. „V portfóliu máme okolo 60 značiek. Je to rôznorodý mix väčších zahraničných etických značiek a aj menších lokálnych výrobcov. Pokryté mám zahraničné aj lokálne značky oblečenia aj obuvi. Nezabúdam ani na ponuku prírodnej kozmetiky, zero-waste pomocníkov, fair-trade šperkov, udržateľné papiernictvo, knihy či sviečky. Všetky ale musia zdieľať naše hodnoty – etika a udržateľnosť,“ dodáva Oli.
https://www.startitup.sk/v-bratislave-pribudne-321-novych-bytov-od-penty-spusta-sa-ich-predaj/
V súvislosti so spomínanými nárokmi uvádza, že rovnaký posun vníma už aj zo strany zákazníkov. Podľa zakladateľky konceptu ľudia začínajú vnímať neférové praktiky módneho priemyslu omnoho viac, než pre pár rokmi. Na základe svojich skúseností opisuje, že počas 6 rokov jej práce sa udržateľné a etické značky začali dostávať do povedomia čoraz väčšiemu množstvu ľudí.
V dôsledku dopytu tak podľa nej môžu vznikať nové či už zahraničné, alebo lokálne značky, ktoré dbajú na životné prostredie. „Stále vznikajú nové udržateľné a etické značky. Tie zavedené zas ďalej rozširujú svoju ponuku. V dobe predcovidovej som niekoľkokrát navštívila v Berlíne veľtrh s etickou a udržateľnou módou Neonyt a ten sa za tú dobu tiež výrazne zväčšil. Taktiež ma veľmi teší, že existujú značky, ktoré pôvodne nevznikli ako udržateľné, no nastúpili na cestu zelenej transformácie,“ opisuje zakladateľka značky.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
100 % vegánsky
Oli nám na záver vysvetľuje, že zmena je skutočne nutná. Klasický textilný priemysel a aj živočíšna produkcia totiž patria medzi významných znečisťovateľov životného prostredia. Sú náročné na spotrebu vody a výrazne prispievajú ku klimatickým zmenám.
V procese výroby sa používa veľa toxických chemikálií a výroba často prebieha v rozvojových krajinách za nedôstojných a život ohrozujúcich podmienok. „My sa so súčasnou situáciou nechceme zmieriť. Preto hľadáme etickejšie alternatívy, čo najviac ohľaduplné k životnému prostrediu. V celom našom sortimente nenájdete materiály živočíšneho pôvodu. Je totiž 100 % vegánsky. Veríme, že každý malý krok smerom k spravodlivejšiemu a udržateľnejšiemu životu sa počíta,“ uzatvára majiteľka Etik Butiku.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Čítajte viac z kategórie: Inovácie a Eko
Zdroj: etik butik