Obľúbená destinácia má problém. Kedysi tretie najfrekventovanejšie letisko sveta sa rúca

  • Amsterdam navštevujú každoročne milióny ľudí
  • Po novom to však také jednoduché nemajú
  • Najobľúbenejšie letisko v Holandsku doslova kolabuje
lietadlo, muž čaká na letisku
Ilustračný obrázok Unsplash/@brokk, Unsplash/@marcolopez95
  • Amsterdam navštevujú každoročne milióny ľudí
  • Po novom to však také jednoduché nemajú
  • Najobľúbenejšie letisko v Holandsku doslova kolabuje

Hodinové rady a neskutočné množstvo nahnevaných a hašterivých pasažierov. A na hnev skutočne majú dôvod. Mnohí si rady vystáli, no aj tak zmeškali svoje lety. Nechýba tu ani štrajk pracovníkov a oneskorená alebo stratená batožina.

Reč je o známom letisku v meste, ktorého návštevu si plánujú ľudia z celého sveta a taktiež nemálo Slovákov. Ide o letisko Schiphol v Amsterdame. 

Nedostatok pracovnej sily tu naďalej podnecuje bezprecedentný chaos, ktorý sa začal na jar tohto roku. Donedávna to pritom bolo letisko, ktoré svet považoval za jedno z najefektívnejších a najuznávanejších, uvádza CNN.

Začiatkom tohto mesiaca Schiphol oznámil, že znižuje kapacitné limity na takmer 20 percent do konca októbra. Letisko tiež zníži maximálny počet odchádzajúcich cestujúcich o približne 9 250 cestujúcich, teda o 18 percent za deň.

Rozhodnutie prichádza len niekoľko týždňov po rezignácii generálneho riaditeľa spoločnosti Dicka Benschopa, informuje Euronews.

Pobúrené letecké spoločnosti

Znižovanie kapacity letov kedysi tretieho najrušnejšieho letiska na svete pobúrilo letecké spoločnosti, ako je KLM, národný dopravca Holandska.

„Je to beznádejná situácia bez akejkoľvek perspektívy,“ uvádza spoločnosť KLM vo vyhlásení a dodala, že situácia „poškodzuje našu povesť medzi cestujúcimi, ktorí majú záujem a sú ochotní cestovať po dlhej covidovej kríze“. Letecká spoločnosť odhaduje, že v dôsledku toho už utrpela škody vo výške viac ako 100 miliónov eur.

Schiphol v lete opustili viaceré letecké spoločnosti, ako napríklad Air Malta, TUI a Transavia a svoje lety presunul na iné letiská. 

V súčasnosti nový limit predstavuje 57-tisíc pasažierov denne. Následne počas sviatkov toto číslo klesne v priemere na 50-tisíc. V ostatných týždňoch do konca decembra, kedy bude fungovanie letiska prehodnotené, Schiphol vybaví iba 46-tisíc pasažierov, teda o 13 percent menej ako pred pandémiou.

„Toto rozhodnutie je v prvom rade zlou správou pre cestujúcich a pre letecké spoločnosti,“ priznala prevádzková riaditeľka spoločnosti Royal Schiphol Group Hanne Buisová.

„Prijaté rozhodnutie je však nevyhnutné s ohľadom na bezpečnosť cestujúcich a zamestnancov,“ dodala.

Odchod zamestnancov

Počas júla a augusta dostali zamestnanci letiska hodinové príplatky vo výške 5,25 eura. Teraz, keď sa bonusové obdobie skončilo, zamestnanci údajne húfne odchádzajú.

„Mnoho zamestnancov nastúpilo špeciálne kvôli tomuto príspevok,“ vysvetľuje Joost van Doesburg, zástupca Holandskej konfederácie odborových zväzov.

„Letný príspevok teda pomohol vyrovnať sa s letnými problémami, ale nepomohol k tomu, aby udržateľným spôsobom úplne zmizli,“ podotkol.

Zrušené a meškajúce lety

Príkladne katastrofálny bol napríklad posledný septembrový týždeň. Len v pondelok muselo letisko zrušiť viac ako 80 letov. Rady pred dverami terminálu v dôsledku toho presahovali stovky metrov. No a mnohí ľudia sa nikam nedostali, pretože ich lietadlo jednoducho neprišlo. Okrem toho asi 650 letov meškalo.

„Počet príslušníkov personálu pri bezpečnostnej ochrane je dnes nižší, ako od bezpečnostných spoločností Schiphol požadoval. V dôsledku toho sa počet čakajúcich cestujúcich zvyšuje. Bohužiaľ, existuje šanca, že cestujúci svoj let kvôli dlhým čakacím dobám zmeškajú,“ uviedol hovorca letiska. Spoločnosť sa zároveň ospravedlnila za vzniknutú situáciu a „sklamanie“, ktoré spôsobila.

Niektorí cestujúci, ktorí tento chaos nedávno zažili, radia prípadným ďalším pasažierom, aby sa Schipholu úplne vyhli. Namiesto toho odporúčajú cestovať z iných letísk, napríklad z Rotterdamu v Haagu alebo Bruselu. Lepšia je podľa nich i cesta vlakom. 

Avšak tí, ktorí sa Schipholu vyhnúť nedokážu, majú na výber viaceré stratégie na minimalizáciu ťažkostí na ceste. Odporúča sa navštevovať domovskú stránku, ktorá uvádza, či očakávať normálny alebo rušný deň cestovania. Poskytuje tiež odhadované čakacie doby na základe konkrétnych informácií o lete.

Aktuálne informácie o čakacích dobách, meškaniach a iných problémoch poskytujú ľudia i na facebookovej skupine Schiphol v anglickom jazyku. Skupina má vyše 8-tisíc členov.

Zdroje: CNN, Euronews, YouTube

Najnovšie videá

Trendové videá