Obľúbená krajina Slovákov zavádza bič na turistov. Autá dostanú stopku v obľúbených zónach
- Obľúbená krajina Slovákov chce bojovať s prehnaným turizmom
- Zakáže autá v nových zónach, alebo ich aspoň výrazne obmedzí
- Obľúbená krajina Slovákov chce bojovať s prehnaným turizmom
- Zakáže autá v nových zónach, alebo ich aspoň výrazne obmedzí
Keď turizmus prekročí prípustné hranice, nastupujú obmedzenia. Taliansko pripravuje novinku. Ako informuje portál Topspeed.sk, v niektorých nových oblastiach zakážu alebo aspoň značne obmedzia autá.
Ide o panoramatické cesty s nádhernými výhľadmi a čarovnou prírodou, ktoré sú najmä v lete cieľom veľkého počtu áut. Krajina sa už pokúšala inými spôsobmi ochrániť pred prívalom automobilov, no neúspešne.
Zákazy a výrazné obmedzenia
Taliansko ponúka ideálne dovolenkové miesto pre každého, či už chce ísť niekto k moru alebo do hôr. Krajina však čelí problému s príliš veľkým počtom turistov. V niektorých oblastiach je ich jednoducho príliš veľa.
Panoramatické cesty lákajú na nádherné výhľady a malebné scenérie, no častým problémom je preplnenosť autami, bicyklami a motorkami. Taliansko sa to snaží riešiť zákazmi alebo výraznými obmedzeniami dopravy.
Diskusia o tom, ako riešiť preťažené oblasti, nie je nová. Roky sa sporia o najlepšie riešenia, ako je prípad Dolomitov a ich priesmykov. Napríklad v auguste 2022 na priesmyku Sellajoch zaznamenali až 4 160 vozidiel za jeden deň, informuje Merkur.de.
Nízkoemisné zóny
Intenzívna premávka stresuje nielen ľudí, ale aj zvieratá a rastliny v oblasti. Preto v mnohých častiach Talianska zavádzajú tzv. nízkoemisné zóny. Cieľom je výrazne obmedziť počet turistických áut a nahradiť ich autobusmi, lanovkami a bicyklami. Kto pravidlá poruší, čakajú ho pokuty.
Existuje však jeden problém. Talianske zákony neumožňujú zavádzať mýtne pre autá na regionálnej úrovni. Zmeny v pravidlách cestnej premávky, ktoré musí schváliť senát, by mohli v budúcnosti uľahčiť nové obmedzenia pre motoristov, najmä v oblastiach zapísaných do svetového dedičstva UNESCO.
Aj keď na týchto cestách nemajú byť mýta, regionálni úradníci by mohli stanoviť limit pre počet vozidiel, ktoré smú vstúpiť. Toto sa netýka len Dolomitov, ale aj ciest v oblasti Cinque Terre v Ligúrii, ktoré sú ďalšími kandidátmi na zavedenie obmedzení pre autá.
Zhabanie auta v dvoch susedných krajinách
Ako sme ťa už informovali, susedná krajina zaviedla od prvého marca prísne reštrikcie pri prekročení rýchlosti. Pri výraznom prekročení rýchlosti ti polícia v Rakúsku môže zobrať auto.
Prichytiť už mali aj prvého vodiča, ktorý prekročil maximálnu povolenú rýchlosť o 60 kilometrov za hodinu, zobrali mu auto, no len dočasne. Na mieste však okrem toho prišiel aj o vodičský preukaz.
„Orgán cestnej kontroly musí vydať vodičovi potvrdenie o dočasnom zaistení s uvedením miesta uskladnenia,“ uviedlo komunikačné oddelenie polície vo Viedni.
Polícia môže v tomto prípade vodičovi zobrať auto na dobu najviac 14 dní. „Ak je tam, povedzme, 50 a išlo 116, tak je to naozaj výrazné prekročenie povolenej rýchlosti. Čiže aj ja, ktorý sa prihováram za dynamické jazdenie, musím uznať, že tu nešlo ani o omyl, ani o nedočkavosť,“ povedal dopravný expert a novinár Alexander Štefuca.
Ak by vodič prekročil v obci rýchlosť o 80 kilometrov za hodinu, následne by jeho auto išlo do dražby. Tejto dražbe by sa šofér, ktorý prekročil rýchlosť, vyhol jedine tak, že by auto nebolo jeho alebo by bolo z požičovne či na lízing.
Toto je však ešte horší príklad, pretože v tomto prípade polícia vodičovi zapisuje doživotný zákaz viesť akékoľvek vozidlo. „Ak by sme začali uvažovať o takomto pravidle, veľmi dôležité je, za akých podmienok k takémuto zadržaniu vozidla dôjde. Nechcem povedať, že na takéto konanie má vodič morálne právo, ale treba zohľadňovať, za akých podmienok k tomu dôjde,“ povedal Štefuca.
Okrem Rakúska prišlo s podobnou novinkou aj Poľsko. Od 14. marca totiž zaviedli taktiež zhabanie auta, ale nie v prípade prekročenia rýchlosti, ale v prípade, ak vodič nafúka od 1,5 promile alkoholu, bez ohľadu na to, či spôsobil alebo nespôsobil nehodu.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Topspeed.sk, Archív SIU, Merkur.de