Obľúbená krajina Slovákov zavádza bič na turistov. Autá dostanú stopku v obľúbených zónach

  • Obľúbená krajina Slovákov chce bojovať s prehnaným turizmom
  • Zakáže autá v nových zónach, alebo ich aspoň výrazne obmedzí
Odparkované autá na ulici a policajt kontroluje vodiča vozidla.
Ilustračné foto Freepik/@bearfotos, TASR/Jaroslav Novák
  • Obľúbená krajina Slovákov chce bojovať s prehnaným turizmom
  • Zakáže autá v nových zónach, alebo ich aspoň výrazne obmedzí

Keď turizmus prekročí prípustné hranice, nastupujú obmedzenia. Taliansko pripravuje novinku. Ako informuje portál Topspeed.sk, v niektorých nových oblastiach zakážu alebo aspoň značne obmedzia autá.

Ide o panoramatické cesty s nádhernými výhľadmi a čarovnou prírodou, ktoré sú najmä v lete cieľom veľkého počtu áut. Krajina sa už pokúšala inými spôsobmi ochrániť pred prívalom automobilov, no neúspešne.

Zákazy a výrazné obmedzenia

Taliansko ponúka ideálne dovolenkové miesto pre každého, či už chce ísť niekto k moru alebo do hôr. Krajina však čelí problému s príliš veľkým počtom turistov. V niektorých oblastiach je ich jednoducho príliš veľa.

Panoramatické cesty lákajú na nádherné výhľady a malebné scenérie, no častým problémom je preplnenosť autami, bicyklami a motorkami. Taliansko sa to snaží riešiť zákazmi alebo výraznými obmedzeniami dopravy.

Diskusia o tom, ako riešiť preťažené oblasti, nie je nová. Roky sa sporia o najlepšie riešenia, ako je prípad Dolomitov a ich priesmykov. Napríklad v auguste 2022 na priesmyku Sellajoch zaznamenali až 4 160 vozidiel za jeden deň, informuje Merkur.de.

Nízkoemisné zóny

Intenzívna premávka stresuje nielen ľudí, ale aj zvieratá a rastliny v oblasti. Preto v mnohých častiach Talianska zavádzajú tzv. nízkoemisné zóny. Cieľom je výrazne obmedziť počet turistických áut a nahradiť ich autobusmi, lanovkami a bicyklami. Kto pravidlá poruší, čakajú ho pokuty.

Existuje však jeden problém. Talianske zákony neumožňujú zavádzať mýtne pre autá na regionálnej úrovni. Zmeny v pravidlách cestnej premávky, ktoré musí schváliť senát, by mohli v budúcnosti uľahčiť nové obmedzenia pre motoristov, najmä v oblastiach zapísaných do svetového dedičstva UNESCO.

manarola, taliansko
zdroj: Unsplash/Nicola David

Aj keď na týchto cestách nemajú byť mýta, regionálni úradníci by mohli stanoviť limit pre počet vozidiel, ktoré smú vstúpiť. Toto sa netýka len Dolomitov, ale aj ciest v oblasti Cinque Terre v Ligúrii, ktoré sú ďalšími kandidátmi na zavedenie obmedzení pre autá.

Zhabanie auta v dvoch susedných krajinách

Ako sme ťa už informovali, susedná krajina zaviedla od prvého marca prísne reštrikcie pri prekročení rýchlosti. Pri výraznom prekročení rýchlosti ti polícia v Rakúsku môže zobrať auto. 

Prichytiť už mali aj prvého vodiča, ktorý prekročil maximálnu povolenú rýchlosť o 60 kilometrov za hodinu, zobrali mu auto, no len dočasne. Na mieste však okrem toho prišiel aj o vodičský preukaz.

„Orgán cestnej kontroly musí vydať vodičovi potvrdenie o dočasnom zaistení s uvedením miesta uskladnenia,“ uviedlo komunikačné oddelenie polície vo Viedni.

Polícia môže v tomto prípade vodičovi zobrať auto na dobu najviac 14 dní. „Ak je tam, povedzme, 50 a išlo 116, tak je to naozaj výrazné prekročenie povolenej rýchlosti. Čiže aj ja, ktorý sa prihováram za dynamické jazdenie, musím uznať, že tu nešlo ani o omyl, ani o nedočkavosť,“ povedal dopravný expert a novinár Alexander Štefuca.

Ak by vodič prekročil v obci rýchlosť o 80 kilometrov za hodinu, následne by jeho auto išlo do dražby. Tejto dražbe by sa šofér, ktorý prekročil rýchlosť, vyhol jedine tak, že by auto nebolo jeho alebo by bolo z požičovne či na lízing.

Toto je však ešte horší príklad, pretože v tomto prípade polícia vodičovi zapisuje doživotný zákaz viesť akékoľvek vozidlo. „Ak by sme začali uvažovať o takomto pravidle, veľmi dôležité je, za akých podmienok k takémuto zadržaniu vozidla dôjde. Nechcem povedať, že na takéto konanie má vodič morálne právo, ale treba zohľadňovať, za akých podmienok k tomu dôjde,“ povedal Štefuca.

Okrem Rakúska prišlo s podobnou novinkou aj Poľsko. Od 14. marca totiž zaviedli taktiež zhabanie auta, ale nie v prípade prekročenia rýchlosti, ale v prípade, ak vodič nafúka od 1,5 promile alkoholu, bez ohľadu na to, či spôsobil alebo nespôsobil nehodu.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Topspeed.sk, Archív SIU, Merkur.de

Najnovšie videá

Trendové videá