Obľúbená luxusná destinácia Slovákov čelí problémom. Hlási rekordné ceny nehnuteľností

  • Neslýchané ceny nehnuteľností
  • 10-percentné navýšenie počtu vozidiel
Dubaj
Dubaj začína čeliť obrovským problémom, najmä pokiaľ ide o ceny nehnuteľností a dopravné zápchy. Unsplash/David Rodrigo
  • Neslýchané ceny nehnuteľností
  • 10-percentné navýšenie počtu vozidiel

Keď sa povie Dubaj, viac ako 3,5-miliónové mesto v Spojených arabských emirátoch, mnohí si predstavia veľkolepé letisko, ktoré bolo v roku 2023 najvyťaženejším medzinárodným letiskom na našej planéte, či mrakodrapy na čele s Burj Khalifa, ktorý je s 828 metrami nad morou najvyšším mrakodrapom na Zemi.

Dubaj sa však v posledných rokoch stáva symbolom luxusu a prepychu, no britský The Independent upozorňuje na to, že jeho popularita si vyberá svoju daň.

Neuveriteľné ceny nehnuteľností

V rámci Dubaja dochádza k rekordným transakciám s nehnuteľnosťami a národná štátna letecká spoločnosť Emirates zaznamenáva rekordné zisky.

Tieto pozitívne ekonomické štatistiky však majú aj značné negatívne konzekvencie, pretože výsledkom je, že premávka na dubajských cestách je ešte horšia ako kedykoľvek predtým a ceny bývania naďalej stúpajú, hoci sa takmer na dennej báze oznamujú nové realitné projekty.

Zápchy sa zhoršili do takej miery, že to núti dokonca aj prominentných obyvateľov Spojených arabských emirátov porušiť svoje zaužívané mlčanie o veciach verejných.

Čo sa týka ceny bývania, nehnuteľnosti zásadnou mierou prispeli k rastu Dubaja v roku 2002, keď púštny šejk začal dovoľovať cudzincom vlastniť majetok. Po prudkých poklesoch počas finančnej krízy v rokoch 2008 a 2009 a krátkej blokáde Dubaja kvôli Covidu-19, ceny prudko stúpali.

Dnes sú priemerné ceny za m2 na historických maximách. Ceny prenájmov sa minulý rok v kľúčových štvrtiach zvýšili až o 20 percent, pričom tento rok pravdepodobne ešte vzrastú. 

V tejto súvislosti môže byť ďalším problémom, že podľa súčasných plánov Dubaja má mať toto mesto do roku 2040 5,8 milióna obyvateľov, čo predstavuje nárast o viac ako polovicu súčasnej odhadovanej populácie už v rámci nasledujúcich pätnástich rokov. Od roku 1980 sa počet jeho obyvateľov zvýšil z približne 255 000 na približne 3,8 milióna.

Druhým veľkým problém sú dopravné zápchy

Okrem cien nehnuteľností predstavuje čoraz častejší problém aj hustota áut na uliciach. Asi milión ľudí, ktorí každý deň dochádza do Dubaja upcháva 12-prúdovú cestu Sheikh Zayed Road, ktorá vedie centrom mesta a ďalšími diaľnicami, keďže štúdie naznačujú, že až štyria z piatich zamestnancov jazdia do práce sami.

Táto hustá premávka sa s novými príchodmi do Dubaja len zintenzívnila. Zatiaľ čo zvyšok sveta zaznamenal za posledné dva roky až 4-percentný nárast počtu registrovaných vozidiel, mestský úrad pre cesty a dopravu tvrdí, že počet vozidiel sa v Dubaji zvýšil až o 10 percent. A zatiaľ čo mesto neustále stavia nové nadjazdy a ďalšie úpravy ciest, do mesta prichádza čoraz viac áut z rôznych smerov ako kedykoľvek predtým.

Okrem toho existujú aj demografické obavy, pretože podiel pôvodných obyvateľov SAE na populácii sa zmenšuje. Zatiaľ čo počet občanov nie je verejný, neformálny výpočet na zadnej strane obálky, ktorý už roky zdieľajú odborníci, naznačuje, že pôvodní občania Emirátov predstavujú približne 10 percent celkovej populácie krajiny s viac ako 9 miliónmi ľudí.

Na druhej strane, ako nadštandardné platy a vidina prepychu a luxusu láka cudzincov, ich podiel sa na celkovej populácii neustále zvyšuje. Aj preto nie je ničím výnimočným, keď sa na omšiach, respektíve v kostoloch apeluje na to, aby pôvodní obyvatelia mali viac detí.

Čítajte viac z kategórie: Zahraničie

Zdroj: The Independent

Najnovšie videá

Trendové videá