Obľúbené banky Slovákov rapídne zvyšujú ceny. Priplatíš si za dôležité služby
- Zdražie najmä poplatok za vedenie účtu
- Zmeny budú platiť od konca mája
- Viaceré banky zvyšujú ceny. Za tieto služby si priplatíš
- Zdražie najmä poplatok za vedenie účtu
- Zmeny budú platiť od konca mája
- Viaceré banky zvyšujú ceny. Za tieto služby si priplatíš
Klienti viacerých bánk si priplatia. Banky totiž zavádzajú nové poplatky za viaceré služby. Ako upozorňujú Hospodárske noviny, nová výška poplatkov sa dotkne bežných účtov, používania kreditiek, ale tiež bezhotovostných prevodov.
Nové poplatky pocítia najmä klienti druhej a tretej najväčšej banky na Slovensku, VÚB banky a Tatra banky. Tieto dva bankové domy dohromady držia tretinu podielu na trhu s hypotékami. Zmeny u VÚB banky vstúpia do platnosti od konca mája 2024. U Tatra banky si na ne klienti počkajú do začiatku júla 2024.
O koľko sa zvyšujú ceny?
- Vedenie účtu: zdraženie o 2 € na 7 € (od 31. mája)
- Vklad hotovosti v pobočke: poplatok 6 € (od 31. mája)
- Vedenie účtu: 7 € (od 1. júla)
- Vedenie účtu pre študentov: 3,50 € (od 1. júla)
- Platba kartou za hazardné hry, lotériu a stávkovanie: 4 € namiesto 2,50 € (od 31. mája)
- Nový poplatok za zmenu/zrušenie poistenia založenej nehnuteľnosti: 50 € (od 1. mája)
- Zmeny poplatkov pri úveroch, platobných a vkladových účtoch (od 1. mája)
Narastá aj počet podvodov
Celkový počet podvodných transakcií z úhrad na Slovensku v prvom polroku 2023 dosiahol 7 478 v celkovej sume 12 miliónov eur. Informovali o tom v pondelok (29. apríla) na stretnutí s novinármi predstavitelia Slovenskej bankovej asociácie (SBA) na základe najaktuálnejších sumárnych údajov za celý sektor, ktoré banky polročne reportujú do Národnej banky Slovenska (NBS). Predpokladajú pritom, že počet podvodov bude narastať.
Ako spresňuje agentúra TASR, z pohľadu množstva podvodov je na Slovensku na prvom mieste phishing, pri výške zneužitej sumy prevládajú podvody s investovaním do kryptomien. Banky na Slovensku podľa SBA používajú stále dômyselnejšie obranné mechanizmy. Čím sú však banky odolnejšie, tým viac pribúdajú podvody cielené priamo na klientov.
„Boj proti podvodom je celospoločenským problémom, ktorý si vyžaduje aktívnu spoluprácu medzi súkromným a verejným sektorom. Banky majú v tejto oblasti veľkú zodpovednosť a hrajú kľúčovú úlohu pri ochrane klientov pred podvodmi. Podvodníci sú vynaliezaví a využívajú techniky sociálneho inžinierstva, slabiny sociálnych sietí, aj nástup technológií umelej inteligencie,“ priblížil predseda komisie zameranej na podvody SBA a riaditeľ bezpečnosti Slovenskej sporiteľne Ján Adamovský.
Nelegálne aktivity
Veľká časť podvodov je spojená s vysoko sofistikovanými skupinami organizovaného zločinu. Získané finančné prostriedky z týchto podvodov často používajú na financovanie ďalších nelegálnych aktivít, vrátane prania špinavých peňazí, vysvetlili podpredseda komisie a vedúci oddelenia prevencie podvodov vo Všeobecnej úverovej banke Radomír Adamkovič a člen komisie a biznis vlastník agilného tímu na prevenciu podvodov v Tatra banke Robert Dékány.
Pri investičných podvodoch, ako je napríklad podvodné investovanie do kryptomien, klienti v dôsledku manipulácie podvodníkov prevádzajú svoje finančné prostriedky na cudzie účty za vidinou investičnej príležitosti, priblížili predstavitelia SBA.
Ak ide o transakcie realizované klientom, v zmysle platnej legislatívy je pri autorizovanej transakcii za škodu zodpovedný klient. Banky však v snahe ochrániť finančné prostriedky klienta vykonávajú aktivity, aby zabránili ďalším platbám zmanipulovaného klienta a mnohokrát aj páchaniu trestného činu.
„Pri neobvyklej transakcii vykoná banka opatrenia, ktoré sa klientovi môžu javiť ako neprimerané, no banka vždy koná v záujme klienta a v súlade so zákonom,“ zdôraznili.
Zdroje: Hospodárske noviny , TASR, Tatra banka, VÚB, Raiffeisen banka, BKS Bank