Obľúbené destinácie Slovákov pristúpili k regulácii cien palív. Natankuješ tu omnoho lacnejšie
- Nižšie regulované ceny palív nájdeš v dvoch krajinách blízko Slovenska
- Zisti, kde sa oplatí tankovať
- Nižšie regulované ceny palív nájdeš v dvoch krajinách blízko Slovenska
- Zisti, kde sa oplatí tankovať
Ceny palív trápia mnohých slovenských vodičov. V týchto krajinách má však situáciu pod kontrolou vláda. Ako informuje portál Topspeed, nižšie regulované ceny palív majú aj naďalej v Chorvátsku a Slovinsku.
Podľa aktuálnych cenoviek pre palivá sa oplatí tankovať Slovákom najmä v Chorvátsku. Krajina má totiž lacnejší benzín či naftu dokonca aj v porovnaní so susedným Slovinskom.
Spomínané dve krajiny majú na pohonné hmoty reguláciu zavedenú už dlhšie.
Regulované ceny nafty a benzínu
Od 24. októbra stojí liter bežného benzínu v Slovinsku 1,536 eura. Naftu tu natankuješ za sumu 1,651 eura za liter. Tieto ceny stanovuje každé dva týždne tamojšia vláda. Nové ceny pre palivá budú platiť od 6. novembra.
V Chorvátsku je situácia pre vodičov priaznivejšia. Počas utorka tu klesli regulované ceny na všetkých čerpacích staniciach. Benzín v krajine zlacnel o 5 centov na 1,46 eura za liter. Cena nafty zas klesla o 3 centy na 1,56 eura. Aj v tomto prípade platia ceny na najbližšie dva týždne.
Zdražovanie sa postupne prejaví aj v inflácii
Ceny pohonných látok na Slovensku za 38. týždeň, od 18. do 25. septembra, pokračovali v raste. Najviac rástli opäť ceny nafty, a to o 0,17 centa za liter, čo predstavuje jednopercentný nárast za týždeň. Ceny benzínu rástli o čosi menej, o 0,5 % alebo 0,09 centa za liter. Toto zdražovanie sa podľa analytika finančných trhov spoločnosti XTB Mareka Nemkyho postupne prejaví aj v inflácii.
„V priebehu tohto týždňa mohli motoristi na čerpacích staniciach vidieť predpokladaný obrat cien nafty, ktorá sa postupne dostáva nad ceny benzínu. To je v súčasnosti spôsobené škrtmi kartelu OPEC+ (Organizácia krajín vyvážajúcich ropu s ďalšími spolupracujúcimi krajinami), ale aj novým dočasným zákazom exportu ruskej nafty, čo spôsobuje výrazný nárast svetových cien nafty,“ priblížil Nemky.
Zatiaľ čo ceny nafty sú ešte stále medziročne o päť percent nižšie, ceny benzínu sa nachádzajú už nad minuloročnými hodnotami, a to o päť percent.
„V súčasnosti nevidíme taký trend ako v minulom roku, keď nám ceny pohonných látok začali výrazne klesať, čo znamená, že spotrebitelia začnú pociťovať vyššie náklady oproti minulému roku čoskoro,“ avizoval analytik.
Všeobecne najlacnejšie z východnej Európy podľa Nemkyho tankujú motoristi v Poľsku, ktoré má dokonca najlacnejší benzín v celej EÚ. Je to podľa neho spôsobené hlavne nadchádzajúcimi voľbami, keď poľská vláda tlačí na skupinu Orlen, aby umelo udržala nízke ceny pohonných látok.
„To môže znamenať, že Poľsko začína zápasiť s nedostatkom pohonných látok, čo potvrdzuje aj rozhodnutie spoločnosti Shell, ktorá vydala limit na tankovanie iba do 100 litrov na jeden nákup,“ priblížil Nemky.
Do Poľska podľa neho prichádzajú aj českí motoristi, keďže tam môžu tankovať lacnejšie.
„Takýto ošiaľ bude musieť čím skôr skončiť, keďže takéto nízke ceny dlhodobo udržateľné rozhodne nie sú. Po voľbách sa tak uvidí, či takéto kroky boli spravodlivé a či sa náhodou Poľsko nestane druhým Maďarskom,“ dodal analytik.
Vývoj cien
Ceny pohonných látok možno už uzreli svoj cenový vrchol, keďže na trhu s pohonnými hmotami to začína vyzerať priaznivejšie. Výrazný obrat nenastáva len pri veľkoobchodných cenách, ale aj pri cenách čierneho zlata – ropy. Uviedol to Marek Nemky, analytik finančných trhov XTB.
Dôvodov takéhoto prudkého zvratu je podľa neho viacero.
„Rusko pred dvoma týždňami ohlásilo zákaz pri pohonných hmotách, čo spôsobilo výrazný otras na cenách nafty, ktorá prekonala krátkodobo ceny benzínu. Situácia na ich domácom trhu sa už však zlepšuje a tak by na svetový trh opäť mohli (Rusi) nastúpiť s ich vysokou rafinérskou produkciou a exportom,“ priblížil.
Do ďalšieho vývoja nižších cien pohonných látok vstupujú podľa neho aj ceny ropy, ktoré za posledný týždeň zažívali obrovské prepady a v súčasnosti sa ustálila na cenovke v oblasti 86 USD za barel. Mimo pozitívneho vývoja na ruskom trhu k tomu prispel aj slabší dopyt po palivách v USA.
„Komoditám taktiež nesvedčí ani nárast výnosov na štátnych dlhopisoch, ktoré môžu naďalej obmedziť dopyt po spotrebe,“ myslí si analytik.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Topspeed, TASR