Obľúbený 100-ročný módny reťazec sa rúti do záhuby. Prosí o čas
- Známy módny reťazec Peek & Cloppenburg čelí problémom
- Doplatil na pandémiu a veľké investície do online predaja
- Známy módny reťazec Peek & Cloppenburg čelí problémom
- Doplatil na pandémiu a veľké investície do online predaja
Známy nemecký obchodný reťazec Peek & Cloppenburg (P&C) čelí finančným problémom. Ako informuje portál Index SME, na slovenskom trhu pôsobí už od roku 2005, pričom v bratislavských obchodných centrách má už štyri pobočky.
Módny reťazec P&C sa zameriava na predaj známych a luxusných značiek vrátane Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Karl Lagerfeld alebo Christian Berg. Aj keď pôsobí iba v hlavnom meste, v objeme tržieb sa radí medzi desiatku najväčších módnych sietí na Slovensku.
Vplyv pandémie a vysokej inflácie
Nemecký obchodný reťazec Peek & Cloppenburg má už vyše sto rokov. Spoločne ho založili holandskí obchodníci Heinrich Cloppenburg a Johann Theodor Peek. Spoločnosť otvorila svoju úplne prvú predajňu v Düsseldorfe.
Práve prvá nemecká predajňa spoločnosti Peek & Cloppenburg požiadala v piatok súd v Düsseldorfe o dočasnú ochranu pred veriteľmi. Toto opatrenie má dlžníkovi, ktorému hrozí platobná neschopnosť, pričom však firmu dokáže stále udržiavať v chode, zabezpečiť dostatočný čas na vypracovanie reštrukturalizačného plánu a jeho prerokovanie s veriteľmi spoločnosti.
Peek & Cloppenburg zdôvodňuje finančné problémy ekonomickými dosahmi pandémie koronavírusu. Ako informuje denník Handelsblatt, spoločnosti mala spôsobiť tretinový pokles tržieb v rokoch 2020 a 2021, ale aj stratu v stovkách miliónov eur.
Po pandémii zasiahla spoločnosť zase vysoká inflácia, ktorá vo veľkej miere „ochladila“ dopyt nemeckých spotrebiteľov. Zákazníci totiž hľadajú lacnejšie oblečenie u konkurencie, aby ušetrili.
Online biznis
Jedným z ďalších dôvodov, prečo čelí módny reťazec finančným problémom, je aj agresívny prechod na online predaj. V čase pandémie totiž manažment investoval do e-shopu veľké peniaze a množstvo energie. Očakávaný efekt sa však vo finálnom výsledku nedostavil.
„Na online biznise zarába len máloktorý predajca oblečenia, a to platí aj pre Peek & Cloppenburg,“ uviedol pre magazín Wirtschaftswoche manažér siete Thomas Freude.
Podľa manažéra firma neplánuje prepúšťať zamestnancov a všetkých 67 nemeckých obchodov bude aj naďalej fungovať bez akýchkoľvek obmedzení. Manažéri pobočiek sa budú snažiť dohodnúť nižšie nájomné v existujúcich priestoroch alebo nájsť nejaké lacnejšie.
V centrále však v najbližších troch mesiacoch počítajú aj s redukciou počtu zamestnancov.
„Náklady nám tam za posledné roky neúmerne narástli,“ uviedol Freude. Podľa jeho slov však malo vzniknúť množstvo nových pracovných miest v administratíve, aby spoločnosť dokázala lepšie zvládnuť prechod na online predaj.
Nemecký obchodný reťazec chce aj naďalej predávať v kamenných predajniach a prostredníctvom e-shopu. „Potrebujeme však nájsť správnu rovnováhu. Boli sme veľmi agresívni pri získavaní nových zákazníkov cez e-shop, ale nezarobili sme na nich takmer nič,“ dodal Freude s tým, že plánujú šetriť aj na marketingu.
Úspech na Slovensku
Spomínaná ochrana pred veriteľmi sa netýka dcérskych spoločností siete v zahraničí vrátane slovenských predajní, kde ich podnikanie zastrešuje eseročka Peek & Cloppenburg.
„Firiem, ktoré riešia medzinárodný obchod, a ani našich spoločností v Rakúsku a východnej Európe sa opatrenie netýka. Týka sa len spoločnosti Peek & Cloppenburg KG so sídlom v Düsseldorfe,“ uviedla pre Index SME manažérka pre vzťahy s verejnosťou P&C vo Viedni Jelena Stanojevic.
Aj keď nie sú hospodárske výsledky za minulý rok ešte známe, v roku 2021 sa módnemu reťazcu na Slovensku mimoriadne darilo. V tom čase dosiahol tržby viac než 23 miliónov eur a zisk po zdanení 2,3 milióna eur.
Zdroje: Index SME, SIU, Handelsblatt, Wirtschaftswoche