Nissan zrušil 9 000 pracovných miest, dôležitá fúzia nebude: „Nič z tohto neovplyvní fungovanie značky v SR,“ tvrdí Hrapka

  • Nissan zvažoval strategické spojenie s konkurentom
  • Rokovania nakoniec neprebehli podľa očakávaní
Nissan GT-R NISMO
Nissan.com
  • Nissan zvažoval strategické spojenie s konkurentom
  • Rokovania nakoniec neprebehli podľa očakávaní

Japonský výrobca automobilov Nissan sa koncom minulého roka dostal do zložitej situácie. V rámci plánovanej reštrukturalizácie sa vedenie spoločnosti rozhodlo optimalizovať výrobný proces a redukovať počet pracovných miest o 9 000 pozícií. Informuje o tom portál tvnoviny.sk.

Honda, druhá najväčšia japonská automobilka, iniciovala rokovania o strategickej spolupráci s Nissanom, ktorá mala posilniť technologické a výrobné kapacity oboch firiem. Ak by sa avizovaná fúzia uskutočnila, vznikol by priemyselný gigant s hodnotou 60 miliárd dolárov, ktorý by sa zaradil medzi najväčších výrobcov automobilov na svete.

Podľa najnovších informácií z portálu Economic Times však k plánovanému zlúčeniu nakoniec nedôjde.

Problémy Nissanu

Krízu v známej automobilke čiastočne ovplyvňuje silnejúca konkurencia v segmente elektromobilov. Tesla a rýchlo expandujúci čínski výrobcovia udávajú nové technologické štandardy, čím zvyšujú nároky na inovácie a efektivitu výroby.

Problémy však začali oveľa skôr. V roku 2018 po zatknutí a odvolaní bývalého predsedu Carlosa Ghosna prešiel Nissan obdobím neistoty, ktoré oslabilo riadenie spoločnosti a narušilo realizáciu dlhodobých cieľov. Obnovenie dôvery investorov a vytvorenie stabilného vedenia predstavovali zásadné výzvy, s ktorými sa spoločnosť musela vyrovnať.

S cieľom posilniť svoju pozíciu a získať strategického partnera, Nissan vstúpil do rokovaní s konkurenčnou Hondou, ktorá ho v trhovej hodnote výrazne prevyšuje. V oficiálnej tlačovej správe Nissanu sa uvádza, že počas diskusií medzi týmito dvoma spoločnosťami sa posudzovali rôzne možnosti obchodnej integrácie. Honda prišla s návrhom upraviť pôvodne zamýšľanú štruktúru.

Namiesto spoločnej holdingovej spoločnosti, v ktorej by menovala väčšinu riaditeľov a výkonného riaditeľa na základe spoločného prevodu akcií, navrhla model, v ktorom by sa stala materskou spoločnosťou Nissanu prostredníctvom výmeny akcií.

Vznikol tak zásadný rozpor v predstavách oboch spoločností a preto sa rozhodli diskusie o možnom spojení ukončiť. V budúcnosti však plánujú spolupracovať v strategickom partnerstve, ktoré sa sústredí na inteligentné a elektrifikované vozidlá.

Možné spojenie s taiwanským gigantom

Generálny riaditeľ Hondy Toshihiro Mibe označil výsledok diskusií za „sklamanie“, no zároveň priznal, že Honda zvažuje spoluprácu aj s inými spoločnosťami mimo Nissanu a Mitsubishi Motors. Mladší partner v aliancii Renault-Nissan sa síce zúčastnil diskusií o fúzii, no z rokovaní nakoniec definitívne odstúpil.

Nissan teraz hľadá nových strategických partnerov a medzi možnými kandidátmi sa objavuje aj taiwanský technologický gigant Foxconn. Predseda predstavenstva Foxconnu Young Liu potvrdil, že spoločnosť zváži prevzatie podielu v Nissane, no prioritou ostáva širšia priemyselná spolupráca.

Oznámenie o možnom zlúčení, ktoré bolo zverejnené 17. decembra, výrazne ovplyvnilo trh. Akcie Nissanu vzrástli o vyše 60 %, zatiaľ čo Honda zaznamenala nárast o 26 %. Odvtedy však tieto zisky klesli na 21 % pre Nissan a 11 % pre Hondu.

V oblasti trhovej kapitalizácie sa rozdiel medzi týmito automobilkami výrazne prehĺbil. Honda aktuálne dosahuje hodnotu približne 48,6 miliardy dolárov, čo je takmer päťnásobok hodnoty Nissanu. Pred desiatimi rokmi boli pritom obe spoločnosti na podobnej úrovni s hodnotou okolo 41,86 miliardy dolárov.

Elektrifikácia a nové technológie

Automobilový priemysel sa neustále vyvíja a prispôsobuje meniacim sa požiadavkám trhu. „Reštrukturalizácia a zefektívňovanie je dnes viditeľná takmer u všetkých automobiliek. Nič z tohto neovplyvní fungovanie značky na Slovensku,“ uviedol Oliver Hrapka, Marketing & Communication Manager Nissan Slovensko.

V posledných týždňoch sa v médiách objavilo viacero špekulácií o budúcnosti značky a jej možných strategických krokoch. Hrapka však zdôrazňuje, že „všetko, čo bolo komunikované v médiách po oficiálnom vyhlásení značky Nissan, sa nezakladá na vyhláseniach predstaviteľov Nissan, ale na špekuláciách.“

Nissan medzitým intenzívne rozvíja svoje plány v oblasti elektrifikácie a rastu v rámci svojho regiónu AMIEO, do ktorého patrí aj Európa. „Globálny plán je zameraný na širokú produktovú ofenzívu, zvýšenú elektrifikáciu, nové prístupy k strojárstvu a výrobe, prijatie nových technológií a využitie strategických partnerstiev na zvýšenie globálneho predaja a zlepšenie ziskovosti.“ Vysvetlil Hrapka.

Hoci rokovania medzi Nissanom a Hondou o možnej obchodnej integrácii nevyústili do dohody, Nissan naďalej vidí svoju budúcnosť v strategických partnerstvách a technologických inováciách.

Čítajte viac z kategórie: Auto

Zdroje: TV Noviny, Reuters, Economic Times, Nissan

Najnovšie videá

Trendové videá