Obľúbený drink v ukrajinských baroch už nenájdeš: Krajina ho považuje za podporu ruskej agresie
- Vojna sa odrazila už aj na nápojovom lístku ukrajinských barov
- Podniky odmietli predávať značky, ktoré stále obchodujú aj v Rusku
- Medzi ne patrí aj Aperol
- Vojna sa odrazila už aj na nápojovom lístku ukrajinských barov
- Podniky odmietli predávať značky, ktoré stále obchodujú aj v Rusku
- Medzi ne patrí aj Aperol
Aperol Spritz je taký obľúbený, že oranžový koktail si ľudia v celej Európe prakticky stotožňujú s letom. No na Ukrajine sa v mnohých baroch vzťah k tomuto drinku diametrálne zmenil. Tie, ktoré kedysi tento ikonický nápoj ponúkali, ním teraz opovrhujú.
Tento zvrat podnietilo rozhodnutie Campari Group, ktorá vlastní značku Aperol a sídli v Taliansku, pokračovať naďalej v predajnej činnosti aj v Rusku, informuje The Washington Post.
Bary dávajú značke Aperol Spritz stopku
„Poháre s potlačou Aperol sme mali a zničili sme ich alebo ich hodili do koša,“ prezradil Pavlo Lavruchin, 29-ročný barman z moderného Squat 17B v strede Kyjeva. Tento postoj rezonuje celou ukrajinskou barovou scénou.
Nadčasový Aperol Spritz je vytvorený z dvoch dávok Aperolu, horkého aperitívu s tromi decilitrami prosecca a jemným dúškom perlivej vody. Podáva sa s ľadom a kúskom šťavnatej pomarančovej kôry.
Napriek originálnej chuti Aperolu sa ukrajinské bary kreatívne prispôsobili. Podniky ako Squat 17B nahradili Aperol porovnateľnými pomarančovými destilátmi od rôznych talianskych výrobcov. Bar Squat 17B šiel ešte ďalej a koktail premenoval na Venice Spritz a z menu vynechal slovo Aperol.
Rázny postoj proti Rusku
Ukrajina 18 mesiacov od vypuknutia vojny neúnavne hľadá spôsoby, ako zastaviť financovanie Ruska. Či už prostredníctvom otvorených sankcií, alebo verejného odsúdenia firiem, ktoré pokračujú v činnosti v nepriateľskej krajine. Ukrajinská vláda nedávno označila firmu Bacardi so sídlom na Bermudách za medzinárodného sponzora vojny za jej činnosť v Rusku.
Hoci Campari Group tvrdí, že výrazne zredukovala činnosť v Rusku, stále zostáva dôležitým trhom, ktorý tvoril približne 3 % tržieb skupiny v roku 2022. Skupina zaznamenala v prvom štvrťroku roku 2023 medzinárodný rast tržieb takmer o 20 % a pokračuje v sponzorovaní udalostí ako Filmový festival v Cannes.
Napätie okolo väzieb týchto firiem na Rusko ovplyvňuje ich obchodné značky a povesť. Goodwine, prestížny potravinový a liehovinový obchod v Kyjeve, prerušil vzťahy s Campari pre jeho spojenie s Ruskom.
Firmy znášajú nemilé následky
Ukrajinský postoj k týmto otázkam je jednoznačný. Firmy, ktoré pôsobia v Rusku, nepriamo financujú vojnu. Daša Andriuščenko, marketingová manažérka v Pure & Naive v Kyjeve, tvrdí, že akákoľvek angažovanosť v Rusku je ekvivalentom podpory konfliktu.
Zatiaľ čo niektorí Ukrajinci sú ľahostajní k politickým rozmerom svojich spotrebiteľských rozhodnutí, iní ostávajú odhodlaní vo svojom presvedčení. Podniky ako Pure & Naive a Squat 17B dôkladne prehodnotili svojich dodávateľov, nahrádzajúc výrobky spojené s Ruskom alternatívami. Tento postoj preniká do celej barovej scény, odzrkadľujúc širší postoj Ukrajiny.
Barman Iľja Petrovskij z Malevič zdôrazňuje osobný aspekt. Malevič postupne zrušil značky spojené s Ruskom, ponechal iba jeden produkt od Bacardi. Petrovskij využil výťažok z určitých nápojov pre ukrajinskú armádu, odrážajúc tak širší postoj nefinancovať značky spojené s krajinou, ktorá je vo vojne s Ukrajinou.
V tomto bojkote tkvie túžba po zmene a nádej, že európske podniky sa k tejto myšlienke takisto pridajú. Ukrajinské bary vysielajú silný odkaz – že aj v ríši koktailov majú rozhodnutia oveľa väčší dosah, než sa na prvý pohľad zdá.
Čítajte viac z kategórie: Zahraničie
Zdroje: The Washington Post, Redakcia