Obľúbený reťazec na Slovensku končí s predajom vlastných produktov, obsahujúcich mikroplasty
- Malé plastové častice zaťažujú ľudský organizmus aj životné prostredie – každý deň viac a viac
- Kafland Slovensko sa preto v rámci stratégie REset plastic rozhodol zasadiť za svet bez mikroplastov
- Malé plastové častice zaťažujú ľudský organizmus aj životné prostredie – každý deň viac a viac
- Kafland Slovensko sa preto v rámci stratégie REset plastic rozhodol zasadiť za svet bez mikroplastov
Dennodenne počúvame správy o tom, ako sú moria a oceány prirovnávané k veľkým skládkam plastového odpadu. Ako to súvisí s naším konaním? Plastové vrecká, tašky, fólie či fľaše sa cez rieky dostávajú do svetových morí, a to buď vcelku, alebo rozložené na takmer neviditeľné mikročastice.
Škodia nielen morským živočíchom, ale aj nám. Je najvyšší čas si uvedomiť fakt, že moria a oceány našej planéty sú unikátnym a nenahraditeľným ekosystémom – pre ľudstvo i živočíchov.
Už aj veľké reťazce si uvedomujú, že je dôležité začať bezodkladne konať a hľadať možnosti, ako znížiť podiel plastov, ale aj mikroplastov v baleniach produktov, respektíve ako ich úplne nahradiť inou alternatívou.
V rámci stratégie REset Plastic si Kaufland Slovensko dal za cieľ do roku 2025 znížiť spotrebu plastov o 20 %. Vylúčenie mikroplastov z receptúry vlastných produktov má byť jedným zo spôsobov ako chce reťazec dosiahnuť cieľ, ktorým je zníženie jeho záťaže na životné prostredie.
Už v roku 2013 reťazec začal meniť zloženie kozmetických, pracích a čistiacich produktov vlastných značiek. Kaufland si stanovil cieľ do konca roka 2021 upraviť ich zloženie na receptúru bez pevných i tekutých mikroplastov.
„Naša spoločnosť preberá ekologickú zodpovednosť za zákazníkov, a preto v zložení vlastných výrobkov nahrádzame mikroplasty prírodnými a obnoviteľnými surovinami. Týmto spôsobom chceme umožniť zákazníkom kúpiť si produkty ohľaduplné k životnému prostrediu,“ informovala Lucia Langová, hovorkyňa spoločnosti Kaufland.
Pod mikroplastmi si môžeš predstaviť pevné, voľným okom rozpoznateľné plastové častice menšie ako 5 mm, ktoré sú nerozpustné vo vode.
Mnohí ľudia to netušia, no mikropalsty sa pridávajú do zloženia produktov ako sú peelingy, zubné pasty, sprchové gély či šampóny. Napríklad v šampónoch tvoria ochranný film, ktorý uľahčuje česanie vlasov po umytí, alebo spevňujú účes po použití vlasových prípravkov.
V čistiacich prostriedkoch zase zabraňujú opätovnému znečisteniu predmetov. Reťazec do svojej ponuky zaradil už viac ako 70 produktov kozmetiky bevola® bez tekutých i pevných mikroplastov. Tieto produkty jednoducho rozpoznáš vďaka logu Receptúra bez mikroplastov.
Bežný človek zje asi 2 000 mikročastíc plastov každý týždeň. To je asi 21 gramov za mesiac a 250 gramov za rok. Za mesiac teda „zjeme“ asi jednu zubnú kefku. Vyplýva to zo štúdie Koniec plastom v prírode: Hodnotenie príjmu zvyškov plastov v prírode ľuďmi (No Plastic in Nature: Assessing Plastic Ingestion from Nature to People), ktorú pre WWF spracovala analytická spoločnosť Dalberg na základe výskumu vedcov z austrálskej Univerzity v Newcastle.
Denne konzumujeme plasty a ani o tom nevieme
Štúdia sleduje akou cestou a v akých množstvách sa plasty dostávajú do ľudského tela. Vedci pri jej zostavovaní vychádzali z analýzy viac ako 50 rozličných výskumov o prestupe látok a o množstve mikroplastov v jednotlivých prostrediach. Hlavným zdrojom plastov ľudskom tele je voda – tá z kohútika i balená vo fľašiach.
Vedci upozorňujú, že ide o celosvetový problém, no zaznamenali veľké regionálne rozdiely – napríklad vo vode, ktorú konzumuje priemerný obyvateľ USA je dvojnásobné množstvo plastov než vo vode, ktorú konzumuje Európan. Pokiaľ ide o jedlo – zdrojom je najmä pivo, soľ a morské mäkkýše. A v prípade vzduchu je viac mikroplastov (do 5mm) v interiéri (kvôli prachu v domácnosti a zo syntetických textílií).
„Problém mikroplastov a hromadenia plastového odpadu Slovensko neobchádza. Prvým krokom k riešeniu je znížiť množstvo plastového odpadu v prírode,“ hovorí Miroslava Plassmann, riaditeľka WWF Slovensko.
Čítajte viac z kategórie: Inovácie a Eko
Zdroje: WWF Slovakia, Kaufland Slovensko