Obrovský úspech: EY Podnikateľmi roka 2021 sa stali Slováci stojaci za značkou Urpiner
V súťaži EY Podnikateľ roka 2021 zvíťazili Branislav Cvik a Ľubomír Vančo. Najlepšími podnikateľmi sa tak stala dvojica stojaca za akciovkou Banskobystrický pivovar, ktorá je známa najmä vďaka značke Urpiner.
„Naše pivo robíme pomocou klasickej technológie, bez konzervantov, urýchľovačov, nepoužívame ani umelé sladidlá. Naše pivo je panenské, tak, ako ho Pán Boh stvoril,“ vysvetľujú úspech značky ocenení podnikatelia.
Urpiner je najoceňovanejším slovenským pivom doma aj v zahraničí, pripísal si viac ako 30 ocenení. K firme vedenie pristupuje ako k rodinnému podniku – keď firma vyhrala Krištáľové krídlo, nechala každému zamestnancovi vyrobiť repliku, keďže išlo o spoločný úspech. „A nedávno sme napríklad objednávali DHL kuriéra, aby našim zamestnancom doviezol sudy piva na domácu spotrebu,“ smejú sa Cvik a Vančo.
Recept na úspech
Aj keď je Urpiner značka so staromódnejšou brandovou identitou, trendy sa snaží zachytávať. V Banskej Bystrici využívajú robotickú obsluhu liniek a veľkú časť procesov absolvujú bez prístupu vzduchu, dbať tak musia na mikrobiológiu. „Pivo je dnes z bakteriálneho hľadiska o 2 až 3 kroky vpred než pred 10 rokmi,“ vysvetľujú víťazi EY Podnikateľ roka 2021 Branislav Cvik a Ľubomír Vančo.
Cvik a Vančo sa dokonca hrdia tým, že ako prví na Slovensko priniesli ochutené pivá.
„Radlery sú z našej dielne a nealko radler je náš výmysel. Robili sme to jeden až tri roky pred globálnymi hráčmi, ktorí to potom masívnou reklamou pretlačili.“ Ešte pred príchodom radlerov od iných značiek však banskobystrický pivovar radlery predával a zaznamenával s nimi aj zaujímavé obchodné úspechy.
Časom však zisťujú, že trh už postupne naráža na strop – nová snaha sa tak zaoberá kraftovými pivami, ktoré chce pivovar pod Urpínom produkovať vo veľkom.
Začali v malom, dnes konkurujú veľkým firmám
„U nás pivo zostáva stále pivom, na to kladieme dôraz. Za ten čas sme sa posunuli v technológiách, no kladieme dôraz na to, že pivo robíme stále tradičným spôsobom,“ vysvetľuje dvojica úspešných podnikateľov.
K pivu pritom majú Branislav Cvik a Ľubomír Vančo blízky vzťah už od vysokej školy, presun k jeho výrobe považujú za prirodzený vývoj. Predtým však začali s dovozom hodiniek, kalkulačiek či hudobných nástrojov, pričom spolupracovali so známymi japonskými značkami Casio a Citizen – k pivovarníctvu sa dostali až neskôr.
Ich pracovné cesty ich pritom dostali až do Holandska, kde sídli známa pivárenská firma Heineken. „Keby mi vtedy niekto povedal, že dnes budeme Heinekenu, ako sa hovorí, štípať niekde do zadku a trošku ho dráždiť… v podstate sme na to dnes hrdí.“
Kvalita je jeden z hlavných aspektov – Cvik a Vančo sa snažia merať si sily s ostatnými firmami. Podľa ich vyjadrení na EY Podnikateľ roka leží ich pivo 6 až 8 týždňov v tankoch – nie je také rýchlokvasené ako väčšina piva na trhu.
Tempo na Slovensku diktujú zahraničné reťazce
Strategickým zameraním bude export – ten aktuálne tvorí približne 10 % aktuálnej produkcie Banskobystrického pivovaru, pričom je aktuálne najväčšou destináciou Kanada, konkrétne Vancouver a Quebec, kam pivovar posiela niekoľko kontajnerov ročne.
Export je pre pivovar dôležitý, pretože na Slovensku naráža na špecifický problém – politiku obchodných reťazcov. Pri rôznych akciách zažili situáciu, kde im reťazce ponúkali len 8,5 centa za pollitrovú desiatku. „Za to nestočíme ani vodu do fľaše.“
„Zahraničné reťazce pôsobiace na Slovensku teraz dosahujú rekordné marže, chvália si ich na centrálne v Nemecku,“ rozhorčujú sa podnikatelia poukazujúc na nekalé praktiky, ktoré reťazce vedú s výrobcami.
„Slovenský trh je o tom, že keď sa niečo dobre predáva, tak reťazce povedia, že keď nedáte ďalšiu zľavu, tak nie. Buďme realisti a majme úctu, rešpekt a pokoru. Zahraničným reťazcom na Slovensku je to však jedno. Je to až zdesenie, že to takto môže fungovať,“ uzatvárajú EY Podnikatelia roka.
EY Podnikateľ roka je najprestížnejšia svetová súťaž, ktorá u nás vzdáva poctu výnimočným slovenským podnikateľom. Víťazom je dvojica Branislav Cvik a Ľubomír Vančo z Banskobystrického pivovaru, ktorý vyrába pivo Urpiner. Okrem nich však ocenenia „padli“ aj v dvoch ďalších kategóriách.
EY Technologickým podnikateľom roka sa stal Tomáš Horváth z bratislavskej firmy HMH, ktorá sa zaoberá priemyselnou automatizáciou na železnici, pre ktorú zabezpečuje komplexné a bezpečné riešenia. Okrem slovenských ZSSK a ŽSR patria medzi jej klientov aj rakúske ÖBB, nemecké Deutsche Bahn či súkromná firma Siemens.
EY Začínajúceho podnikateľa roka si zase odnáša trojica za z formy Rossum Integration z Trenčína, ktorá Slovensko pripravuje na Priemysel 4.0. Navrhuje robotické pracoviská a automatizované linky pre celé spektrum výrobných spoločností.