OBROVSKÝ ÚSPECH: Slovenský startup Exponea sa s novým partnerom rúti na Ameriku. Jeho konto stále rastie

  • Sústredia sa na vytváranie fantastického zážitku pre zákazníka a poskytujú len tie najlepšie služby
  • Exponea si získala pozornosť sveta už pred pár rokmi, dnes však ohlásila akvizíciu spoločnosťou Bloomreach
  • Spoločne plánujú byť najlepším poskytovateľom služieb v e-commerce a dobyť Európu aj Ameriku
  • Sústredia sa na vytváranie fantastického zážitku pre zákazníka a poskytujú len tie najlepšie služby
  • Exponea si získala pozornosť sveta už pred pár rokmi, dnes však ohlásila akvizíciu spoločnosťou Bloomreach
  • Spoločne plánujú byť najlepším poskytovateľom služieb v e-commerce a dobyť Európu aj Ameriku

Príbeh jedného z najunikátnejších slovenských startupov sa začal kreovať v roku 2015. Traja šikovní ľudia založili spoločnosť Exponea, ktorej potenciál ohromil vtedajší trh. Od tých čias sa veľa nezmenilo. Spoločnosť rastie raketovým tempom a jej vízie sú čím ďalej, tým lepšie.

Práve tento týždeň oznámila Exponea razantný krok. Získal ich americký Bloomreach. Spolu so spoločnosťou sústredenou na porozumenie produktom a ich vlastnými bohatými dátami o zákazníckom správaní tak môžu vytvoriť svetovo unikátnu firmu.

Veľký úspech: Američania kúpili slovenský startup, ktorý má teraz pred sebou perfektnú budúcnosť

„Spojenie Bloomreach a Exponea dáva spoločnosti Bloomreach pozíciu poprednej platformy pre digitálny obchod na multi-miliardovom trhu, ktorý sa rýchlo rozširuje. Táto firma sa práve nachádza na križovatke marketingu, obchodu a umelej inteligencie,vysvetlil Raj De Datta, generálny riaditeľ Bloomreach pre Cision PRWeb.

Zároveň ohlásil získanie novej investície od spoločnosti Sixth Street Growth vo výške 150 miliónov dolárov (124 miliónov eur).

Od počiatku siahali do výšin

V počiatkoch firmy Exponea, ktorá dnes zamestnáva viac než dve stovky ľudí a jej pobočky nájdeš všade vo svete, stáli tri osoby. Ivan Chrenko, známy ako najbohatší Slovák, zakladateľ HB Reavis, zohral v tomto prípade úlohu investora. Druhým je bývalý CEO a spoluzakladateľ Exponea Peter Irikovský, ktorý podporoval rast firmy z biznisového hľadiska. Tretím členom bol Jozef Kovač, technologický vizionár a expert v oblasti umelej inteligencie.

Po skĺbení znalostí, skúseností a kapitálu začala spoločnosť raketovo expandovať. Po dvoch rokoch existencie a vývoja služieb spoločnosť zamestnávala presne 113 ľudí na štyroch kontinentoch a medzi jej klientov patrili firmy ako Kiwi či Zoot.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Exponea (@exponea_com)

Dnes majú viac ako 200 zákazníkov, medzi nimi aj veľké firmy ako je Desigual, River Island, Arcadia, T-Mobile alebo O2.

Až do zahájenia spolupráce s Bloomreachom spoločnosť riadil Peter Irikovský. Jeho partner, Jozef Kovač, odišiel v roku 2018 pôsobiť na Fakultu informatiky a informačných technológií (FIIT) na STU. „Je pravda, že odišiel z dennej exekutívy firmy. Tú ešte donedávna riadil Peter Irikovský. Vďaka akvizícii sa našim novým CEO stal Raj De Datta z Bloomreach,“ potvrdzuje Tomáš Sakál, Head of Talent Engagement pre Exponea.

Nekonečná vojna medzi najbohatšími mužmi sveta Muskom a Bezosom nekončí. Znova sú na nože, tentokrát pre satelity

Investície z vlastných radov

Až do dnešných dní Exponea neprijala vstup zahraničného kapitálu. Celú jej históriu písali len Slováci. S prvou investíciou do startupu prišiel už spomínaný Ivan Chrenko. Ďalšie investície, spolu v sume 25 miliónov eur, prišli zo strany investičného fondu LRJ Capital, ktorého súčasťou je aj Ivan Chrenko a Peter Irikovský, a českej spoločnosti GROWWS, ktorej konateľom je taktiež Peter Irikovský, informuje Crunchbase a Kurzy.cz.

Po sčítaní sumy sa dostávame k veľmi zaujímavému faktu. Dátová spoločnosť je jediným slovenským startupom s investíciami vo výške 35 miliónov eur. Napokon, všetky peniaze ostali „doma“, no umožnili firme rozbehnúť rast gigantických rozmerov.

Sľúbený break-even v roku 2020

V roku 2018 zaznamenali rast o 139 percent. „V roku 2019 si Exponea zachováva stále veľmi vysokú mieru rastu a oproti roku 2018 plánuje narásť viac ako dvojnásobne,“ opisoval ambície Irikovský v jednom z našich článkov. Ďalej uviedol, že v roku 2020 očakáva break-even, a teda stav, v ktorom sú celkové náklady a výnosy rovnaké.

Spoločnosť podľa všetkého v súčasnosti investuje všetky tržby naspäť do marketingu alebo vývoja. „Bližšie informácie o financiách a nákladoch však nezverejňujeme,“ zdôvodňuje Sakál. Rovnaká odpoveď nás čakala pri otázke, koľko Bloomreach investoval v rámci akvizície Exponea.

Firme sa však celkovo v roku 2020 veľmi darilo. Investícia od Sixth Street Growth, akvizícia Bloomreachom a fantastické referencie od zákazníkov a zamestnancov len potvrdzujú svetovú úspešnosť produktu a služieb, ktoré Exponea prináša svojim klientom.

Turbulenciám vo firme sa nevyhli

Napriek tomu, že sa traduje, že zo spoločnosti Exponea odišiel len jeden jediný zamestnanec, turbulenciám v kultúre firmy sa nevyhli. Potvrdil to pre Startitup v roku 2019 vtedajší CEO firmy.

„Začiatkom roka som urobil niekoľko rozhodnutí, ktoré prispeli k zhoršeniu kultúry vo firme. Vytvoril som rolu generálneho manažéra, ktorý riadil každodenné operácie. Toto ma odlúčilo od ľudí a zákazníkov,“ vysvetľuje Irikovský.

Najväčším problémom bola vraj nejasnosť spoločných hodnôt a ich presnej definície. Podľa jeho slov nikto presne nevedel, čo sa pod spoločnými hodnotami myslí. Zároveň zdôrazňovali viac práva ako povinnosti vo firme. „Urobili sme veľkú chybu, keďže sme sa pýtali, aké hodnoty by ľudia chceli a nie, aké potrebujeme mať, aby sme dosiahli naše ciele.“

Tomáš Sakál potvrdil, že firma sa z minulosti poučila a teraz má jasné hodnoty a ciele. „Fungujeme skutočne dynamicky, Exponea je skvelá, jednotlivec tu dostane množstvo možností a veľa sa naučí. Zároveň sme svet plný zmien. Naše rýchle tempo, samozrejme, nemusí vyhovovať každému.“

Vďaka Exponei sa stane Bloomreach jednorožcom

„Najprv sme pôsobili hlavne na Slovensku, potom sme sa začali sústredovať na Anglicko, dnes je pre nás kľúčovou Amerika,“ hovorí Sakál, ktorý dopĺňa, že vďaka spolupráci s Bloomreach si obe spoločnosti splnia sen a presiahnu miliardovú hodnotu.

„Bloomreach sa nachádza na hodnote 900 miliónov dolárov. Hlavným cieľom v roku 2021 je práve expandovať a stať sa miliardovým biznisom. Forbes nás v roku 2017 prezentoval ako miliardový nápad a my plánujeme v roku 2021 dosiahnuť túto métu.“

OBROVSKÝ ÚSPECH: Projekt mladých Slovákov využíva mesto v Kalifornii a trúfajú si aj na Standford

Okrem toho Exponea pripúšťa, že vďaka rozdielnym trhom, a teda vlastnému zameraniu skôr na európsky trh, a naopak, zameraniu Bloomreach na Ameriku, dokážu obe spoločnosti využiť už nadobudnuté kontakty a spoločne expandovať do spomínaných lokalít.

„Je to aj o šťastí, že sme sa práve takto dali dohromady. Strategické partnerstvo sme uzavreli minulý rok na jeseň, no medzitým sme zistili, že môžeme byť oveľa úspešnejší, ak sa Exponea pridá k Bloomreachu naplno. Vzhľadom na fakt, že pôsobíme na iných trhoch, máme aj rôzne stratégie, ktorých zdieľanie nám pomáha v spoločnej komunikácii a vzájomnom obohacovaní sa,dodáva Sakál.

Absolútne komplementárne produkty

„Súčasné Bloomreach služby sa sústreďujú na pochopenie produktov, ktoré si zákazníci na webe kupujú. Exponea sa, na druhej strane, snaží pochopiť zákazníka a jeho správanie. Vďaka tomuto faktu môžeme spojiť služby a vytvoriť produkt, ktorý dovoľuje našim zákazníkom poskytnúť ešte lepšie a personalizovanejšie skúsenosti svojim koncovým zákazníkom.“

Ďalej dodáva, že samotná Exponea má približne 250 zákazníkov a po spojení so spoločnosťou Bloomreach by mal celkový počet dosiahnuť približne 750 klientov.

Služby oboch spoločností sa snažia svet dát a online priestoru zákazníkom priblížiť a čo najmasívnejšie simplifikovať ich činnosti v ňom. Napriek tomu množstvo ľudí v danej oblasti tápa. „Pomáhame firmám vytvoriť konzistentnú personalizovanú komunikáciu naprieč rôznymi komunikačnými kanálmi. Pre jednotlivých zákazníkov agregujeme dáta z viacerých systémov na jednom mieste, a tie následne usporadúvame do zákazníckych profilov.“

„Vďaka usporiadaným dátam vieme vytvárať automatizovanú komunikáciu, napríklad kompletne personalizovaný newsletter s konkrétnou kolekciou pre zákazníka. Ten prichádza v personalizovanej frekvencii podľa toho, ako často zákazník newslettre otvára,“ opisuje Sakál len jeden z mnohých produktov a možností spoločnosti Exponea.

E-commerce trh čakajú lepšie časy

Obe spoločnosti majú rovnaký cieľ. Na otázku, čo sa stane s e-commerce trhom po vstupe dokonalého produktu spod rúk tohto svetového hráča, sme dostali jednoduchú odpoveď. 

„Dúfame, že bude koncový zákazník dostávať ľudskejšiu, užitočnejšiu a personalizovanú reklamu. Že sa nestane, že mu príde tá istá reklama na telefón, keď ju 10 minút dozadu odmietol. Rovnako, že žene nepríde reklama na produkt, ktorý je určený pre mužov. Chceme zaistiť, aby komunikácia dávala zmysel a značky komunikovali ľudským spôsobom.“

Bloomreach zároveň predpokladá zvýšenie tržieb ako vlastných klientov, tak aj samého seba. K tomuto Sakál dodáva, že spolupracujúce firmy majú pre seba navzájom veľkú pridanú hodnotu. „Vďaka akvizícii sa valuácia spoločnej firmy dramaticky zvýšila, a to nielen v zmysle jednoduchého sčítania, ale vďaka pridanej hodnote spoločného produktu a služieb.“

„Čo sa týka absolútnej hodnoty rastu príjmov, predpokladáme, že budeme rásť stále rýchlejšie, ako to bolo aj doposiaľ. Spolupráca znamená ešte viac šikovných ľudí a ešte lepší produktový offering, ktorý nám pomôže tvoriť obrat ešte rýchlejšie,“ uzatvoril.

Zdroje: Exponea, Cision PRWeb, Startitup, Finstat, Forbes, Crunchbase, Kurzy.cz

Najnovšie videá

Trendové videá