Od malej predajne po celosvetový reťazec: Fascinujúci príbeh slovenskej La Donuteria
- Malý slovenský obchodík s donutmi sa rozrástol na celosvetovú sieť
- La Donuteria expanduje prostredníctvom franšízy
- Malý slovenský obchodík s donutmi sa rozrástol na celosvetovú sieť
- La Donuteria expanduje prostredníctvom franšízy
„Keby ste mi v tých časoch povedali, že raz sa toto všetko udeje, asi by som sa na tom len schuti zasmial,“ spomína na obdobie pred donutmi majiteľ siete La Donuteria Peter Straňák.
V roku 2016 otvoril prvý „butik“ s donutkami v centre Bratislavy. Neskôr pribudli stánky v obchodných centrách. Bratislava začala byť čoskoro primalá. Dnes nájdeš prevádzky so značkou La Donuteria na celom Slovensku, ale aj zahraničí. Dokonca aj v Mekke donutov, v Kanade.
- Aký je rozdiel medzi donutom a šiškou
- Prečo sa La Donuteria rozhodla ísť cestou franšízy
- Prečo je to ideálny biznis pre zahraničných Slovákov
- Kde všade nájdeš slovenské donuty
„Vedeli sme, že donutky sú najpredávanejším dezertom na svete, takže naše plány postupne sa rozrastať tu boli už od samého začiatku. Našim cieľom bolo stať sa európskou jednotkou a spočiatku nás ani len nenapadlo, že sa niekedy dostaneme aj za oceán. Pred pár rokmi by som dokonca ani neveril tomu, že raz budem mať sieť donuterií, nakoľko som sa pohyboval v úplne inom biznise – pôsobil som v investičnom bankovníctve v Londýne a Zurichu,“ hovorí Straňák.
Ako sa investičný bankár cestujúci po celom svete dostane k pečeniu donutov? Práve na svojich cestách si Peter Straňák všimol, že obchody s donutmi sú veľmi obľúbené. Na Slovensku však takýto obchod chýbal. Straňák v roku 2016 založil firmu Sweet & Delicious, s. r. o., ktorá dnes prevádzkuje franšízu La Donuteria. Vlani mala tržby takmer pol milióna eur a zisk viac ako 45-tisíc eur.
Pozor, nezamieňaj si donuty so šiškami. Slovenská šiška je trochu iný žáner, kde sa plnka dáva do stredu a posype sa práškovým cukrom. Donuty nemajú plnku, ale polevu a tá pokrýva celý vrch donutu.
Dokonalé cesto
Asi máloktorý podnikateľ sa môže pochváliť tým, že mal ľahké začiatky. Inak to nebolo ani v La Donuterii. Po roku a pol a kliách nepodarkov v koši sa im podarilo nájsť ideálny recept. Donuty si pečú, teda vyprážajú sami a vždy zo základných surovín. Hneď po založení La Donuterie sa vyrojili díleri práškov, zmesí, dochucovadiel a zlepšovákov, čo však v La Donuterii odmietli.
Aj dnes, keď je podnik franšízou, nepoužívajú žiadne polotovary. Donuty sa robia každý deň čerstvé a podľa signature receptu. Najlepšie sa vraj predáva karamelová so sušienkami a malinová. Každý týždeň však môžeš ochutnať nejakú novú kombináciu a na svoje si prídu aj vegáni, ktorí majú každý deň na výber niekoľko príchutí.
Vlastný biznis pre každého
Franšíza je koncept, ktorý využívajú firmy na celom svete. Najznámejším svetovým príkladom je McDonald’s. Podnikateľ si založí vlastnú firmu, pričom si zakúpi značku. Od nej potom dostane celý návod, od vizuálu až po recepty. Mnohé reťazce používajú polotovary, aby ich jedlo chutilo všade rovnako. V La Donuterii sa však spoliehajú na recepty, čerstvé suroviny a ručnú prácu.
„V zahraničí ide o zabehnutý, veľmi dobre fungujúci koncept. Na diaľku človek nemá možnosť dať do prevádzky toľko času a energie, koľko by chcel. Franšízanti sú sami vlastníkmi svojho biznisu, a tak si k nemu aj vytvoria oveľa bližší vzťah, než keby boli len zamestnancami,“ vysvetľuje zakladateľ La Donuterie.
„Zároveň môžu rátať s našou plnou podporou, kedy im pomáhame prakticky so všetkým – od výberu vhodného miesta na prevádzku, cez získanie lokálnych povolení až po logistiku surovín či marketing,“ dodáva.
Náklady na zakúpenie licencie, vybavenie prevádzky a know-how sú približne do 35-tisíc eur, pričom jeden obchod môže dosiahnuť ziskovosť vo veľkých mestách až 10 000 eur mesačne. Návratnosť investície je rýchla a tak je o La Donuteriu veľký záujem nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí.
Biznis zahraničných Slovákov
O franšízu La Donuteria majú záujem najmä zahraniční Slováci. Tých je vo svete viac ako 400 000 a často pracujú v oblasti gastra a služieb.
„Našim cieľom bolo od začiatku vytvoriť systém, ktorý je výhodný pre obe strany, a to sa nám zatiaľ úspešne darí. Skvelým príkladom je náš franšízant v Mníchove, Slovák, ktorý sa po niekoľkých rokoch práce čašníka rozhodol pre vlastný biznis. Ďalej spomeniem napríklad našu veľmi úspešnú pobočku v Dánsku, za ktorou stoja traja šikovní Slováci, ktorí v Dánsku študovali a rovnako chceli začať s vlastným podnikaním v zahraničí. Tieto a mnohé iné success stories berieme ako zrkadlo toho, že našu prácu robíme naozaj dobre,“ hovorí spokojný Straňák.
Franšíza s donutkami umožňuje Slovákom v zahraničí rozbehnúť vlastné podnikanie. Je tomu tak aj teraz, v čase koronakrízy. Podnik nijako neutrpel, aj vďaka pohotovej reakcii a rozvozu donutov v meste.