Od tohto dátumu čaká Slovákov obrovská zmena: Za „nelegálne“ parkovanie hrozí tučná pokuta
- Od prvého októbra sa mnohým ľuďom zmení parkovacia politika
- Na chodníku už nezaparkuješ

- Od prvého októbra sa mnohým ľuďom zmení parkovacia politika
- Na chodníku už nezaparkuješ
Parkovacia politika na Slovensku sa dočká obrovskej zmeny. Chaosu okolo legislatívy bolo ešte minulý rok tak veľa, že došlo k prudkej zmene.
Totiž ešte začiatkom roka 2022, konkrétne prvého marca, vstúpila do platnosti novela zákona o cestnej premávke. V nej mal platiť celoplošný zákaz parkovania na chodníkoch s výnimkou na to vyznačených miestach. Takáto razantná zmena okamžite priniesla vlnu kritiky a žiadosť o odloženie účinnosti zákona.
Zákon skutočne chvíľu platil a polícia na samotnom začiatku porušovanie zákazu tolerovala, a to až do času, keď sa parkovanie auta na chodníku stalo opäť legálnym, informovali sme.
To, čo najskôr začalo platiť a následne sa zrušilo, sa čoskoro do života Slovákov dostane opäť. Zákaz parkovania na chodníku sa od konečného rozhodnutia ešte v minulom roku odložil na október 2023. Keďže novelu neskôr podpísala aj prezidentka, zákaz naozaj začne platiť, a to už od 1. októbra 2023.
Zámerom posunutia termínu platnosti novely bolo umožniť samosprávam zariadiť sa tak a pripraviť toľko parkovacích miest, aby nelegálne parkovanie na chodníku nebolo pre vodičov jedinou možnosťou.
Najskôr (do marca 2022) sa hovorilo o tom, že na chodníkoch vodiči môžu odparkovať svoje vozidlo len v prípade, ak na chodníku ostane pre chodcov medzera so šírkou minimálne 1,5 metra a taktiež to, že to môžu byť vozidlá, ktorých hmotnosť nepresiahne 3 500 kilogramov.
Ako však informuje portál Autoviny.sk, maximálna hmotnosť vozidla sa následne upravila, a to na 2 800 kilogramov, samozrejme, so zachovaním ponechania minimálnej medzery – 1,5 metra, uvádza sa v Zákone o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Toto platí do 30. septembra 2023.
Mestá sa mali pripraviť
Zámerom posunutia termínu platnosti novely bolo umožniť samosprávam zariadiť sa tak a pripraviť toľko parkovacích miest, aby nelegálne parkovanie na chodníku nebolo pre vodičov jedinou možnosťou.
Pozmeňovací návrh k tomu, aby novela prišla do platnosti k 1. októbru 2023, podal poslanec NR SR Peter Cmorej (SaS). Ako uviedol, rok a pol (od 1. marca 2022 do 1. októbra 2023 pozn. red.) je pomerne dlhá doba na to, aby si samosprávy prichystali vodorovné a zvislé parkovacie miesta mimo chodníkov.
„Do 30. septembra 2023 možno mimo zóny zákazu státia alebo parkovacej zóny zastaviť alebo stáť s vozidlom s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 2 800 kg na okraji chodníka priľahlého k ceste, pri ktorom ostane súvislá voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m aj vtedy, ak to nie je určené dopravnou značkou alebo dopravným zariadením. Pri zastavení alebo státí podľa prvej vety možno vchádzať na chodník a vychádzať z neho len v mieste zastavenia alebo státia vozidla a nemožno pritom prekonávať zábrany chrániace chodník pred zastavením alebo státím vozidiel,“ uvádza sa v zákone.
Na základe novely zákona o cestnej premávke tak už nebude možné od 1. októbra parkovať na chodníku mimo vyznačeného miesta, a to ani v prípade, ak na ňom zostane priestor 1,5 metra pre chodcov.
Ako uviedol portál Gardeon, od októbra ti budú môcť policajti za parkovanie na chodníku udeliť pokutu. V blokom konaní ťa to môže stáť 50 eur a v správnom konaní sa pokuta vyšplhá až do výšky 100 eur. Podľa portálu je ďalšou možnosťou aj uplatnenie objektívnej zodpovednosti. V tomto prípade môže prísť majiteľovi pokuta vo výške 78 eur.
Pozri si, ako na parkovaciu politiku reagujú mestá
V súvislosti so zákazom parkovania na chodníkoch od októbra tohto roka dôjde v Prešove k reorganizácii miest využívaných na parkovanie najmä na sídliskách, a to hlavne v oblastiach s častým výskytom parkovania na chodníkoch. Zmeny však čakajú celé mesto. Pre TASR to uviedla hovorkyňa mesta Prešov Terézia Rácová.
Mesto podľa jej slov intenzívne pracuje na navrhovaní nových parkovacích zón a tvorbe parkovacích miest na celom území mesta.
„V minulom roku odbor dopravy Mestského úradu v Prešove vypracoval podrobnú štúdiu, ktorá poukázala na potrebu a možnosti ich budovania. Okrem iného sa pracuje aj na rozširovaní parkovacích zón vo vnútroblokoch, samozrejme, s prihliadaním na účelné a efektívne zachovanie zelene,“ priblížila Rácová.
Zvýšenie parkovacích miest v kritických lokalitách sa podľa jej slov priebežne rieši aj opatreniami, ako je napríklad zokruhovanie či zjednosmernenie jednotlivých komunikácií.
„Vo všetkých lokalitách, kde je využívané parkovanie na chodníkoch, dôjde k vyznačeniu parkovacích miest s prihliadnutím na zákonné možnosti tak, aby o ne obyvatelia neprišli. Tieto miesta však budú musieť spĺňať šírkové, smerové a technické parametre. Z finančných a kapacitných dôvodov však nie je v súčasnosti možné v plnej miere nahradiť všetky parkovacie miesta, ktoré sa nachádzajú na chodníkoch,“ povedala Rácová.
Mesto podľa nej aktívne koordinuje prípravu jednotlivých opatrení tak, aby tieto zmeny zvládli vyriešiť plynulo, bez zbytočných komplikácií a nevznikli žiadne krízové situácie.
Prax je nevykonateľná
Mesto Považská Bystrica považuje právnu úpravu o zákaze parkovania automobilov na chodníkoch v praxi za nevykonateľnú, a to aj s ohľadom na prístup štátu k financovaniu samospráv v posledných rokoch. Pre TASR to povedal prednosta mestského úradu Michal Hamár.
„Zámerom mesta Považská Bystrica je zachovať pre svojich obyvateľov dostatočný počet parkovacích miest, nie sankcionovať ich za dôsledky nesystémového prístupu zo strany štátu a spôsobu budovania komunikácií v minulosti. Mesto Považská Bystrica bude situáciu monitorovať a požiadavky obyvateľov a platnej legislatívy priebežne operatívne riešiť,“ zdôraznil prednosta.
Slováci nevedia, kde budú parkovať
Viac ako štvrtina majiteľov a nájomníkov rodinných domov nevie, kde bude od 1. októbra parkovať. Od tohto dňa vstúpi do účinnosti novela zákona o cestnej premávke, ktorá prináša celoplošný zákaz parkovania na chodníkoch s výnimkou osobitne vyznačených miest. Dáta vyplývajú z prieskumu pre spoločnosť Gardeon, ktorý prebiehal od 26. júla do 1. augusta na vzorke 1 050 respondentov.
Z prieskumu vyplýva, že 26 % obyvateľov rodinných domov so zmenou nesúhlasí, pretože momentálne nemajú inú možnosť parkovania. Ďalších 45 % so zákazom síce súhlasí, verí však, že pribudne dostatok miesta na parkovanie pre všetkých. Žiadne výhrady k zmene nemá 26 % respondentov. Zvyšné 4 % nemajú na schválenú zmenu názor.
„Každá zmena pravidiel so sebou prináša istý diskomfort a potrebu hľadať nové riešenia. Zákaz parkovania na chodníku nie je výnimka. Tento zákaz platí už teraz napríklad v častiach obcí, respektíve miest označených dopravnou značkou Obytná štvrť, a majitelia áut našli spôsob, ako parkovať na vyhradenom státí alebo na vlastnom pozemku. Predpokladáme, že niektoré z týchto riešení využijú aj obyvatelia, ktorí v tejto chvíli nevedia, ako budú od októbra parkovať,“ povedal Marek Choleva zo spoločnosti Gardeon.
To, že väčšina obyvateľov rodinných domov blížiacu sa zmenu akceptuje, potvrdili aj odpovede na rôzne výroky ohľadne zákazu parkovania na chodníkoch. Označiť mohli viacero odpovedí.
S výrokom, že ide o výbornú zmenu, súhlasilo 40,2 % oslovených. Ďalších 33,4 % vyhlásilo, že je na zákaz pripravených a auto zaparkujú na svojom pozemku. O tom, že novela prispeje k vyššej kvalite života v obciach a mestách, je presvedčených 17,3 % účastníkov.
Na druhej strane, skomplikovanie života a bežnej dennej rutiny priznalo 15 % opýtaných. Ďalších 14,6 % zatiaľ nevie, ako to vyrieši, lebo inú možnosť ako parkovať na chodníku nemá. Nutné úpravy na dvore avizovalo 5 % respondentov.
Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska
Zdroje: Archív Startitup , Autoviny.sk, Zákony pre ľudí, TASR, Gardeon