Od tohto dátumu čaká Slovákov obrovská zmena: Za „nelegálne“ parkovanie hrozí tučná pokuta
- Od prvého októbra sa mnohým ľuďom zmení parkovacia politika
- Na chodníku už nezaparkuješ
- Od prvého októbra sa mnohým ľuďom zmení parkovacia politika
- Na chodníku už nezaparkuješ
Parkovacia politika na Slovensku sa dočká obrovskej zmeny. Chaosu okolo legislatívy bolo ešte minulý rok tak veľa, že došlo k prudkej zmene.
Totiž ešte začiatkom roka 2022, konkrétne prvého marca, vstúpila do platnosti novela zákona o cestnej premávke. V nej mal platiť celoplošný zákaz parkovania na chodníkoch s výnimkou na to vyznačených miestach. Takáto razantná zmena okamžite priniesla vlnu kritiky a žiadosť o odloženie účinnosti zákona.
Zákon skutočne chvíľu platil a polícia na samotnom začiatku porušovanie zákazu tolerovala, a to až do času, keď sa parkovanie auta na chodníku stalo opäť legálnym, informovali sme.
To, čo najskôr začalo platiť a následne sa zrušilo, sa čoskoro do života Slovákov dostane opäť. Zákaz parkovania na chodníku sa od konečného rozhodnutia ešte v minulom roku odložil na október 2023. Keďže novelu neskôr podpísala aj prezidentka, zákaz naozaj začne platiť, a to už od 1. októbra 2023.
Zámerom posunutia termínu platnosti novely bolo umožniť samosprávam zariadiť sa tak a pripraviť toľko parkovacích miest, aby nelegálne parkovanie na chodníku nebolo pre vodičov jedinou možnosťou.
Najskôr (do marca 2022) sa hovorilo o tom, že na chodníkoch vodiči môžu odparkovať svoje vozidlo len v prípade, ak na chodníku ostane pre chodcov medzera so šírkou minimálne 1,5 metra a taktiež to, že to môžu byť vozidlá, ktorých hmotnosť nepresiahne 3 500 kilogramov.
Ako však informuje portál Autoviny.sk, maximálna hmotnosť vozidla sa následne upravila, a to na 2 800 kilogramov, samozrejme, so zachovaním ponechania minimálnej medzery – 1,5 metra, uvádza sa v Zákone o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Toto platí do 30. septembra 2023.
Mestá sa mali pripraviť
Zámerom posunutia termínu platnosti novely bolo umožniť samosprávam zariadiť sa tak a pripraviť toľko parkovacích miest, aby nelegálne parkovanie na chodníku nebolo pre vodičov jedinou možnosťou.
Pozmeňovací návrh k tomu, aby novela prišla do platnosti k 1. októbru 2023, podal poslanec NR SR Peter Cmorej (SaS). Ako uviedol, rok a pol (od 1. marca 2022 do 1. októbra 2023 pozn. red.) je pomerne dlhá doba na to, aby si samosprávy prichystali vodorovné a zvislé parkovacie miesta mimo chodníkov.
„Do 30. septembra 2023 možno mimo zóny zákazu státia alebo parkovacej zóny zastaviť alebo stáť s vozidlom s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 2 800 kg na okraji chodníka priľahlého k ceste, pri ktorom ostane súvislá voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m aj vtedy, ak to nie je určené dopravnou značkou alebo dopravným zariadením. Pri zastavení alebo státí podľa prvej vety možno vchádzať na chodník a vychádzať z neho len v mieste zastavenia alebo státia vozidla a nemožno pritom prekonávať zábrany chrániace chodník pred zastavením alebo státím vozidiel,“ uvádza sa v zákone.
Na základe novely zákona o cestnej premávke tak už nebude možné od 1. októbra parkovať na chodníku mimo vyznačeného miesta, a to ani v prípade, ak na ňom zostane priestor 1,5 metra pre chodcov.
Ako uviedol portál Gardeon, od októbra ti budú môcť policajti za parkovanie na chodníku udeliť pokutu. V blokom konaní ťa to môže stáť 50 eur a v správnom konaní sa pokuta vyšplhá až do výšky 100 eur. Podľa portálu je ďalšou možnosťou aj uplatnenie objektívnej zodpovednosti. V tomto prípade môže prísť majiteľovi pokuta vo výške 78 eur.
Pozri si, ako na parkovaciu politiku reagujú mestá
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane.