Od tohto dátumu čaká Slovákov obrovská zmena: Za „nelegálne“ parkovanie hrozí tučná pokuta
- Od prvého októbra sa mnohým ľuďom zmení parkovacia politika
- Na chodníku už nezaparkuješ
- Od prvého októbra sa mnohým ľuďom zmení parkovacia politika
- Na chodníku už nezaparkuješ
V súvislosti so zákazom parkovania na chodníkoch od októbra tohto roka dôjde v Prešove k reorganizácii miest využívaných na parkovanie najmä na sídliskách, a to hlavne v oblastiach s častým výskytom parkovania na chodníkoch. Zmeny však čakajú celé mesto. Pre TASR to uviedla hovorkyňa mesta Prešov Terézia Rácová.
Mesto podľa jej slov intenzívne pracuje na navrhovaní nových parkovacích zón a tvorbe parkovacích miest na celom území mesta.
„V minulom roku odbor dopravy Mestského úradu v Prešove vypracoval podrobnú štúdiu, ktorá poukázala na potrebu a možnosti ich budovania. Okrem iného sa pracuje aj na rozširovaní parkovacích zón vo vnútroblokoch, samozrejme, s prihliadaním na účelné a efektívne zachovanie zelene,“ priblížila Rácová.
Zvýšenie parkovacích miest v kritických lokalitách sa podľa jej slov priebežne rieši aj opatreniami, ako je napríklad zokruhovanie či zjednosmernenie jednotlivých komunikácií.
„Vo všetkých lokalitách, kde je využívané parkovanie na chodníkoch, dôjde k vyznačeniu parkovacích miest s prihliadnutím na zákonné možnosti tak, aby o ne obyvatelia neprišli. Tieto miesta však budú musieť spĺňať šírkové, smerové a technické parametre. Z finančných a kapacitných dôvodov však nie je v súčasnosti možné v plnej miere nahradiť všetky parkovacie miesta, ktoré sa nachádzajú na chodníkoch,“ povedala Rácová.
Mesto podľa nej aktívne koordinuje prípravu jednotlivých opatrení tak, aby tieto zmeny zvládli vyriešiť plynulo, bez zbytočných komplikácií a nevznikli žiadne krízové situácie.
Prax je nevykonateľná
Mesto Považská Bystrica považuje právnu úpravu o zákaze parkovania automobilov na chodníkoch v praxi za nevykonateľnú, a to aj s ohľadom na prístup štátu k financovaniu samospráv v posledných rokoch. Pre TASR to povedal prednosta mestského úradu Michal Hamár.
„Zámerom mesta Považská Bystrica je zachovať pre svojich obyvateľov dostatočný počet parkovacích miest, nie sankcionovať ich za dôsledky nesystémového prístupu zo strany štátu a spôsobu budovania komunikácií v minulosti. Mesto Považská Bystrica bude situáciu monitorovať a požiadavky obyvateľov a platnej legislatívy priebežne operatívne riešiť,“ zdôraznil prednosta.
Slováci nevedia, kde budú parkovať
Viac ako štvrtina majiteľov a nájomníkov rodinných domov nevie, kde bude od 1. októbra parkovať. Od tohto dňa vstúpi do účinnosti novela zákona o cestnej premávke, ktorá prináša celoplošný zákaz parkovania na chodníkoch s výnimkou osobitne vyznačených miest. Dáta vyplývajú z prieskumu pre spoločnosť Gardeon, ktorý prebiehal od 26. júla do 1. augusta na vzorke 1 050 respondentov.
Z prieskumu vyplýva, že 26 % obyvateľov rodinných domov so zmenou nesúhlasí, pretože momentálne nemajú inú možnosť parkovania. Ďalších 45 % so zákazom síce súhlasí, verí však, že pribudne dostatok miesta na parkovanie pre všetkých. Žiadne výhrady k zmene nemá 26 % respondentov. Zvyšné 4 % nemajú na schválenú zmenu názor.
„Každá zmena pravidiel so sebou prináša istý diskomfort a potrebu hľadať nové riešenia. Zákaz parkovania na chodníku nie je výnimka. Tento zákaz platí už teraz napríklad v častiach obcí, respektíve miest označených dopravnou značkou Obytná štvrť, a majitelia áut našli spôsob, ako parkovať na vyhradenom státí alebo na vlastnom pozemku. Predpokladáme, že niektoré z týchto riešení využijú aj obyvatelia, ktorí v tejto chvíli nevedia, ako budú od októbra parkovať,“ povedal Marek Choleva zo spoločnosti Gardeon.
To, že väčšina obyvateľov rodinných domov blížiacu sa zmenu akceptuje, potvrdili aj odpovede na rôzne výroky ohľadne zákazu parkovania na chodníkoch. Označiť mohli viacero odpovedí.
S výrokom, že ide o výbornú zmenu, súhlasilo 40,2 % oslovených. Ďalších 33,4 % vyhlásilo, že je na zákaz pripravených a auto zaparkujú na svojom pozemku. O tom, že novela prispeje k vyššej kvalite života v obciach a mestách, je presvedčených 17,3 % účastníkov.
Na druhej strane, skomplikovanie života a bežnej dennej rutiny priznalo 15 % opýtaných. Ďalších 14,6 % zatiaľ nevie, ako to vyrieši, lebo inú možnosť ako parkovať na chodníku nemá. Nutné úpravy na dvore avizovalo 5 % respondentov.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy