Odborníci prezradili, čo stojí za neustále rastúcou spotrebou v aute. Ide o nenápadnú súčiastku
- Zvýšená spotreba vie potrápiť každého vodiča
- Môže za ňou byť porucha nenápadnej súčiastky
- Zvýšená spotreba vie potrápiť každého vodiča
- Môže za ňou byť porucha nenápadnej súčiastky
Zvýšená spotreba v aute vie potrápiť každého vodiča, a to najmä v čase rastúcich cien pohonných hmôt. Každodenné dochádzanie do práce, dlhé cesty na dovolenku či pravidelné nákupy sa tak stanú finančne náročnejšie.
Možno sa zamýšľaš nad tým, prečo ti stále rastie spotreba aj napriek tomu, že jazdíš rovnakým štýlom a nezmenil si nijako drasticky svoje návyky.
Podľa portálu Autobild môže byť za zvýšenou spotrebou nenápadná súčiastka vo výfukovom systéme, ktorá v prevádzke vozidla hrá kľúčovú úlohu. Má obrovský vplyv na výkon, spotrebu paliva aj na emisie. Reč je o lambda sonde.
Časom môže zlyhať
Ako každý iný spotrebný materiál, aj lambda sonda môže časom zlyhať, čo sa následne prejaví nie úplne jednoznačnými znakmi. Táto technológia sa v benzínových spaľovacích motoroch objavila už koncom 70. rokov. Vďaka lambda sonde vypočíta riadiaca jednotka motora koncentráciu kyslíka vo výfukových plynoch a následne optimálne upraví zmes paliva a vzduchu.
Ide o snímač, ktorý je umiestnený vo výfukovom systéme. Najčastejšie sa nachádza pred katalyzátorom, prípadne v ňom. Novšie vozidlá mávajú dve lambda sondy, druhá sídli za katalyzátorom. Vďaka lambda sonde a signálu, ktorý odošle riadiacej jednotke motora, je pomer vzduchu a paliva optimálny pre efektívne, ale hospodárne pracovanie motora.
Správny pomer vzduchu a paliva je však dôležitý aj z pohľadu produkcie emisií. Podľa možností by mali byť produkované v čo najnižšom počte, alebo by si sa mal aspoň zmestiť do stanovených limitov. Táto sonda teda meria hladinu kyslíka vo výfukových plynoch a odosiela signál riadiacej jednotke motora.
Ideálne je, ak je podiel kyslíka v emisiách nulový. Na trhu už v súčasnosti neexistuje spaľovací motor bez lambda sondy. Táto súčiastka vstúpila aj do dieselových motorov a pomáha redukovať škodlivé emisie.
Rozozná a zastaví škodlivé horenie pri jazde na voľnobeh, čím chráni motor. Sonda v diesloch sleduje katalyzátor a dodáva tak údaje pre riadiacu jednotku, ktorá na ich základe spúšťa regeneráciu.
Príčin zlyhania je viacero
Dôvodov, prečo lambda sonda zlyhá, môže byť viacero. Tak ako všetko v aute sa časom opotrebúva. Čím viac kilometrov najazdíš, tým je väčšie riziko, že riadiaca jednotka nedostáva správne údaje. Ak ti narástla spotreba a na odometri je vysoké číslo, pravdepodobne ide o chybnú alebo znečistenú lambda sondu.
Na problém si môžeš zavariť aj vtedy, keď jazdíš prevažne krátke trasy. Tie totiž urýchľujú chemické starnutie elektród. Niekedy môže pokazená lambda sonda indikovať výraznejšie škody na motore, napríklad poškodenie sondy spáleným olejom.
Takto zistíš, že sa ti mohla sonda pokaziť
To, že máš na aute defekt lambda sondy, môžeš zistiť viacerými spôsobmi. Najčastejšie si to všimneš na poklese výkonu motora, slabšom zrýchľovaní, trhavom chode motora, vysokej spotrebe, dyme z výfuku či rozsvietení kontrolky motora.
Pri niektorých typoch motora sa zapína núdzový program v prípade, že sa lambda sonda pokazí. Chráni tak motor aj životné prostredie. Vo väčšine prípadov si však poruchu všimneš na rozsvietenej kontrolke motora na palubnej doske. Do chybovej pamäte počítača sa uloží príslušné hlásenie.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroj: Autobild