Odborníci tvrdia, že letecká doprava sa do normálu vráti až o niekoľko rokov. Mnohé aerolinky dovtedy skrachujú
- Letecký priemysel si prechádza veľkou skúškou, aerolinkám tržby klesajú
- Organizácia Eurocontrol predstavila tri scenáre, ako sa situácia môže v budúcnosti ďalej vyvíjať
- Letecký priemysel si prechádza veľkou skúškou, aerolinkám tržby klesajú
- Organizácia Eurocontrol predstavila tri scenáre, ako sa situácia môže v budúcnosti ďalej vyvíjať
Organizácia Eurocontrol, ktorá sa stará o bezpečnosť letovej prevádzky v Európe, prednedávnom zverejnila informácie, že tento typ dopravy sa dostane do podoby pred Covidom až okolo roku 2029.
Bruselská agentúra uviedla, že počet letov od tohtoročného januára do apríla sa znížil oproti rovnakému obdobiu v roku 2019 o 65 %. Okrem toho predstavila tri scenáre, ako sa situácia môže v budúcnosti ďalej vyvíjať.
Optimistický plán ráta so zrušením cezhraničných reštrikcií a rýchlym očkovaním Európanov aj celého sveta. To by následne vrátilo leteckú dopravu na úroveň roku 2019 už za tri roky.
Horší scenár je ten, kedy sa počíta s pomalým procesom očkovania a jeho neodolnosťou voči agresívnejším mutáciám. Nízkou kooperáciou jednotlivých štátov a nedôverou ľudí by sme sa tak na predkoronovú úroveň vrátili až v roku 2029.
Letectvo si prechádza veľkou skúškou
Podľa agentúry sa v skutočnosti najreálnejším javí scenár niekde v rozmedzí. Napriek tomu jej riaditeľ Eamonn Brennan uvádza, že: „Aktuálna situácia v Európe je pre letectvo veľkou výzvou.“
„Letecká doprava v roku 2021 bude oproti roku 2019 na polovici letov, zhruba 5,5 milióna letov. Budúci rok sa počet letov zvýši na 72 % hodnôt z roku 2019. K situácii podobnej tej predpandemickej sa priblížime v roku 2025,“ hovorí.
Letecké spoločnosti kvôli radikálnemu zníženiu počtu letov v pandemickom období medzitým počítajú straty. Britská nízkonákladová spoločnosť easyJet vykázala za prvý polrok svojho finančného roka stratu pred zdanením 701 miliónov libier. Vlani za rovnaké obdobie, ktoré pandémia Covidu-19 ovplyvnila len čiastočne, mala firma stratu 193 miliónov libier.
Tržby EasyJetu klesli o 90 %, rekordné straty hlási aj Ryanair
Tržby v polroku klesli aerolinkám o 90 % na 240 miliónov libier. Podobne prudko klesol aj počet pasažierov, a to na 4,1 milióna. Program znižovania nákladov má tento rok easyJetu ušetriť 500 miliónov libier.
Straty a ekonomické problémy hlási aj česká nízkonákladová spoločnosť SmartWings. Aerolinky teraz čerpajú úver od štyroch bánk za dve miliardy korún. Celkovo financovanie dopravcu presiahne sedem miliárd korún. Ďalšie peniaze by mali zabezpečiť českí akcionári, podpora leasingových firiem a reštrukturalizácie. Dlhy firmy sú okolo 6,6 miliardy korún.
Na pôžičku, naopak, nedosiahli dcérske ČSA, ktoré sú teraz v úpadku. Ten na nich uvalil súd po ich vlastnom návrhu. Prevádzku však ČSA nezastavili.
Rekordné straty avizuje aj nízkonákladová spoločnosť Ryanair. Tá za uplynulý finančný rok bez mimoriadnych položiek prišla o 815 miliónov eur, po zisku viac ako jednej miliardy eur v predchádzajúcom roku. Obmedzenia súvisiace s pandémiou donútili firmu zrušiť viac než 80 % letov.
Aerolinky ale vo svojej záverečnej správe z tohto týždňa uviedli, že v odvetví leteckej dopravy už vidia signály začínajúceho oživenia. Počet rezervácií na začiatku apríla napríklad vzrástol na 1,5 milióna týždenne z predchádzajúcich zhruba 500 000 týždenne, informuje český Seznam.
Zdroje: seznamzpravy.cz, eurocontrol.int