Odchod „spaľovákov“ je dnes utópia. Analytik vysvetľuje problémy reality našich ciest
- Automobily sa v súčasnosti podieľajú približne 15 percentami na všetkých emisiách
- Dopravný analytik povedal, že to môže byť predčasné
- Automobily sa v súčasnosti podieľajú približne 15 percentami na všetkých emisiách
- Dopravný analytik povedal, že to môže byť predčasné
Dopravný analytik Ján Bazovský pre redakciu Startitup povedal: „Úmysel je síce pekný, len vzhľadom na rozdielnu úroveň ekonomík Európskej únie, realizácia nemusí byť taká jednoduchá. Ťažko povedať, čo bude o 12 rokov. Možno sa podarí objaviť nejaký kombinovaný pohon, ktorý urýchli tento proces a hlavne posunie vozidlá na alternatívny alebo elektrický pohon, na úroveň súčasných vozidiel so spaľovacím motorom, čo sa týka výkonu, rýchlosti, dojazdu.“
Bazovský v súvislosti s touto témou a dopadom na automobilky tvrdí, že auto je spotrebný tovar, a preto ho treba po určitej dobe vymeniť a keďže na planéte pribúda stále viac ľudí, „tá výroba vozidiel bude pokračovať, tak či tak bude počet vyrobených vozidiel každoročne rásť“.
„Je predpoklad, že tie automobilky budú vo výrobe pokračovať, akurát že sa budú musieť postupne preorientovávať na výrobu iných vozidiel ako spaľovacie motory,“ tvrdí Bazovský.
„Zatiaľ je to v rovine, že elektrický pohon, ale keby som vám teraz povedal, že možno o 10 rokov to bude úplne iný pohon, tak sa mi budú smiať všetci. Tuto nič nie je čiernobiele, už teraz tu sú hybridné vozidlá, a môže to byť riešené na rôznych bázach.“
„Ja nie som vizionár, ale za 12 rokov sa môže stať všeličo a dokonca sa môže stať, že sa to nebude dať ani realizovať,“ vraví s tým, že tu je veľa premenných.
Hovoril aj o Slovensku, že keby v súčasnej dobe „aj boli k dispozícii tie elektromobily za prijateľnú cenu, tak pre majiteľov sú vlastne aj tak veľkým problémom a obmedzením, lebo vy teraz môžete natankovať kdekoľvek, lenže s elektromobilom je problém s dostupnosťou nabíjania batérií,“ vysvetľuje.
Ako ďalší problém označil aj fakt, že tie „pumpy“ na nabíjanie, sa nedajú postaviť hocikde pri ceste.
„Pri elektromobiloch musia byť dobíjacie stanice sfázované, zosieťované a musí tam byť privedené elektrické vedenie, ktoré musí mať patričný výkon. Oni musia zniesť veľký odber, to znamená, že tu bude obrovská požiadavka na výrobu elektrickej energie. Súčasná prenosová sústava by asi nezvládla takéto nápory. Keby ich aj teraz začali stavať, tak tie nabíjacie stanice nevedia pripojiť,“ zdôraznil.
„Idea je vynikajúca, ale obávam sa, aj keď sme sa bavili s majiteľmi vozidiel, či tá myšlienka alebo nápad nepredbehol dobu,“ okomentoval návrh Európskeho parlamentu dopravný analytik.
„Teraz je to v poriadku, môžete jazdiť na čomkoľvek, tak ťažko povedať, čo bude o 12 rokov. Tá situácia sa bude rozvíjať a vyvíjať rôznymi smermi. Viete, keď chcete mať ekologickú dopravu, musíte mať ekologickú výrobu elektrickej energie. Možno o tých 12 – 15 rokov bude situácia s elektrovoltikou taká rozvinutá a tie fotovoltické panely budú také kvalitné a dostupné, že v podstate miesto striech budú montovať panely, a tak môžu ekologicky dopĺňať elektrickú energiu do batérií vo vozidle,“ uvažuje o možnostiach Bazovský.
„Snaha je to pekná,“ konštatuje Bazovský s tým, že takýchto rozhodnutí bolo viac „a potom museli nasledovať výnimky“. „Za ideálneho stavu, kedy by to fungovalo tak, ako by malo, by to mohol byť reálny termín, ale nevieme, čo tu bude. Či bude svet v takom stave, či vôbec budú mať záujem vyrábať elektromobily a či sa nebudú snažiť len o prežitie,“ dodal.