Oddnes sa menia pravidlá pre motoristov. Nové bezpečnostné zariadenie je povinné, autá predraží
- Asistenčný systém známy aj ako ISA je povinnou súčasťou všetkých nových áut od júla 2024
- Mnohých vodičov otravuje a robí množstvo chýb
- Asistenčný systém známy aj ako ISA je povinnou súčasťou všetkých nových áut od júla 2024
- Mnohých vodičov otravuje a robí množstvo chýb
Od júla 2024 bude v každom novom aute povinný obmedzovač rýchlosti. Možno si už počul o systéme ISA (Intelligent Speed Assistance). Tento systém sa stane povinnou súčasťou všetkých nových vozidiel. Ak si ho doteraz musel kupovať za príplatok, odteraz to bude inak – bude ho mať každý.
Ako informuje portál Topspeed, EÚ nariadila tento krok, aby zvýšila bezpečnosť na cestách. No naša skúsenosť za posledné dva roky ukazuje, že to nemusí byť až také jednoduché. ISA často vodičov obťažuje, robí chyby a nesprávne číta rýchlostné limity. Keď je aktívny a dodržiavaš ho, môžeš sa v premávke cítiť skôr ako prekážka než ako prínos pre bezpečnosť.
Ako ISA funguje?
Európska únia chce znížiť počet nehôd a úmrtí na cestách, a preto zavádza čoraz viac asistenčných systémov do nových áut. To však znamená, že nové autá sú stále drahšie.
Od júla 2024 ťa čaká ďalšia novinka – inteligentný obmedzovač rýchlosti. Už od júla 2022 musia mať tento systém všetky nové autá schválené pre európske cesty. Teraz prichádza druhá fáza a systém musí byť v každom novom aute, ktoré bude prihlásené.
Inteligentný obmedzovač rýchlosti ťa upozorní vždy, keď prekročíš maximálnu rýchlosť. Závisí to od výrobcu, ale ISA môže aj zasiahnuť a obmedziť tvoju rýchlosť. Môže tak urobiť spätným tlakom na plynový pedál, znížením výkonu motora alebo dokonca brzdením. Stále však môžeš dupnúť na plyn a zásah prekonať.
A to nie je všetko. Od júla 2024 sa do áut pridávajú aj ďalšie systémy, ako napríklad asistent rozpoznania únavy vodiča, systém pre udržiavanie v jazdnom pruhu a asistent núdzového brzdenia. Zoznam asistentov v našich autách sa stále rozrastá.
Zmenami prejdú aj vodičské preukazy
EÚ v poslednom čase avizovala hneď niekoľko zmien pre vodičov. Ako sme ťa informovali, ak máš preukaz skupiny B, pravdepodobne sa to týka aj teba.
Po novom môžeš šoférovať autá do 4,25 tony. Táto správa je skvelá pre tých, ktorí si chcú požičať karavan, potrebujú väčšie vozidlo, alebo majú záujem o elektrické obytné autá.
Euroúradníci nakoniec upustili od dodatku, ktorý by obmedzil zvýšenie hmotnosti len na vozidlá s alternatívnymi pohonmi. To je skvelá správa pre všetkých, ktorí chcú šoférovať ťažšie dieselové autá.
V Nemecku je trh s karavanmi oveľa rozvinutejší než na Slovensku. Podľa portálu promobil.de miestni podnikatelia toto rozhodnutie vítajú, pretože uľahčí život nováčikom, ktorí chcú skúsiť cestovanie a bývanie v karavanoch.
Motoristi by mali byť opatrní so svojím nadšením. Mnohé predpisy zostanú na limite 3,5 tony, čo môže spôsobiť problémy. V niektorých dovolenkových destináciách môžu platiť drahšie a komplikovanejšie mýtne systémy pre vozidlá nad tento limit.
To môže znamenať vyššie náklady a viac administratívy pri cestovaní s ťažšími vozidlami. Napríklad v niektorých krajinách môžu vozidlá nad 3,5 tony podliehať prísnejším kontrolám a poplatkom, čo môže ovplyvniť plánovanie dovoleniek. Preto sa vopred informuj o miestnych pravidlách a prípadných dodatočných poplatkoch.
Cez 100 kilometrov bezplatných diaľnic
Pre vodičov pribudli aj dobré správy. Ministerstvo dopravy, na ktorého čele je minister Jozef Ráž, chce po novom rozširovať úseky diaľnic, za ktoré nebudeš musieť platiť vôbec.
Má ísť najmä o lokality v tesnej blízkosti väčších miest. Cieľom je zjednodušiť dopravu v centrách a podporiť ekologickejšie prostredie pre obyvateľov. Návrh prešiel aj pripomienkovým konaním.
Novinky by mali byť uvedené do praxe už toto leto, a to konkrétne od 1. augusta tohto roka. Slováci môžu očakávať, že pribudne viac ako 100 kilometrov bezplatných úsekov.
„V krátkodobom horizonte možno očakávať rastúci trend intenzity dopravy aj naďalej, k čomu by malo prispieť najmä rozšírenie nespoplatnenej siete diaľnic a rýchlostných ciest o viac ako 100 km, ktoré sú súčasťou obchvatov väčších miest,“ uvádza NDS.
Bez diaľničnej známky môžeš jazdiť prejazdom diaľnicou D4 v Bratislave, na diaľnici D2 od Stupavy a na úseku R7 a R1 pri Nitre.
V okolí Žiliny bude bezplatný úsek D1 a D3. Takéto úseky pribudnú aj v okolí Popradu, Košíc či Prešova. V zozname nájdeš aj severný obchvat R4.
Zdroje: Topspeed.sk, archív SIU, promobil.de, NDS