Odhalili zoznam ojazdených áut, ktorých kúpa je pre Slovákov najväčšie riziko (EXPERT)

  • Podvody s tachometrami zostávajú na slovenskom trhu s ojazdenými vozidlami rozšíreným problémom
  • Ročne poškodí tisíce kupujúcich
Matas Buzelis
carVertical
  • Podvody s tachometrami zostávajú na slovenskom trhu s ojazdenými vozidlami rozšíreným problémom
  • Ročne poškodí tisíce kupujúcich

Odhadované straty sú značné – vodiči platia za vozidlá viac, než je ich reálna trhová hodnota, a zároveň ich môžu prekvapiť nečakané výdavky na opravy a údržbu.

Najnovšia štúdia spoločnosti carVertical, ktorá analyzuje údaje z automobilového trhu, odhalila modely áut s najčastejšie manipulovanými najazdenými kilometrami na Slovensku.

Výsledky naznačujú, že medzi najviac „stočené“ autá patria najmä úžitkové a obľúbené osobné vozidlá, pričom najväčšie riziko predstavujú modely značiek Fiat a Opel.

Lídrom v podvodoch s tachometrom je Fiat Ducato

Podľa údajov carVertical bolo v roku 2024 na Slovensku najčastejšie manipulovaným modelom Fiat Ducato – až 8,1 % kontrolovaných vozidiel vykazovalo sfalšovaný počet najazdených kilometrov.

Priemerná hodnota stočených kilometrov pri tomto modeli dosiahla 144 000 km, čo potvrdzuje jeho obľúbenosť v komerčnom sektore, kde sú vozidlá často využívané na firemné účely.

Na druhom a treťom mieste sa umiestnili modely Opel Insignia (7,8 %) a Opel Astra (5,3 %). Priemerné stočenie pri Insignii predstavovalo 51 000 km, zatiaľ čo pri Astre 44 000 km.

Vysoký dopyt po týchto modeloch na trhu s ojazdenými autami z nich robí častý cieľ podvodníkov, ktorí manipulujú s tachometrom, aby umelo zvýšili predajnú hodnotu vozidla.

Keďže mnohé z týchto vozidiel sú do krajiny dovážané, existuje veľká pravdepodobnosť, že k manipulácii došlo ešte pred ich predajom na Slovensku.

„Dokazovanie podvodov s tachometrom je náročné a podvodníci sa tak cítia nedotknuteľní. Aby ste sa vyhli autám s falšovaným počtom najazdených kilometrov, je nevyhnutné vždy skontrolovať ich históriu. Niekedy dokonca nemusí o manipulácii, ku ktorej došlo pred kúpou vozidla, vedieť ani súčasný majiteľ a nepríjemne ho prekvapí, keď chce vozidlo predať a potenciálny kupec nahlási problém,“ upozorňuje Matas Buzelis, vedúci komunikácie v spoločnosti carVertical.

Niektoré modely prichádzajú o stovky tisíc kilometrov

Okrem častých manipulácií pri modeloch Fiat Ducato, Opel Insignia a Opel Astra ukázala štúdia aj prípady extrémneho stáčania kilometrov. Medzi autá s najvyššími hodnotami falošne upraveného nájazdu patrili:

  • BMW radu 3 – priemerné stočenie 188 000 km
  • Fiat Ducato – 144 000 km
  • BMW radu 5 – 112 000 km
  • Audi A4 – 107 000 km

V praxi to znamená, že ak tachometer napríklad pri BMW radu 3 ukazuje 100 000 km, skutočný počet najazdených kilometrov môže byť trojnásobný.

„Správa o histórii auta prezrádza, kedy došlo k manipulácii s tachometrom a koľko kilometrov bolo stočených. Kupujúci tak vedia lepšie pochopiť skutočný stav a hodnotu vozidla,“ vysvetľuje Matas Buzelis.

Žiadne auto nie je imúnne voči manipulácii

Aj keď sa pri niektorých modeloch podvod vyskytuje menej často, neexistuje auto, ktoré by bolo 100 % chránené pred manipuláciou s tachometrom. Podľa štúdie boli Seat Leon (2,6 %), Volkswagen Touareg (2,8 %) a Kia Ceed (2,9 %) považované za modely s nižším výskytom stáčania kilometrov.

Napriek tomu aj tieto vozidlá zaznamenali relatívne vysoké priemerné hodnoty manipulácie:

  • Seat Leon – 101 000 km
  • Volkswagen Touareg – 106 000 km
  • Kia Ceed – 101 000 km

Štúdia ukázala, že pravdepodobnosť stočených kilometrov pri Fiat Ducato je až trikrát vyššia ako pri modeli Seat Leon či Kia Ceed.

Overenie histórie vozidla

Podvody s tachometrami zostávajú vážnym problémom nielen na Slovensku, ale aj v celej Európe. Stáčanie kilometrov sa týka nových aj starších modelov a s nárastom digitálnych technológií sa metódy manipulácie neustále zdokonaľujú.

Pre kupujúcich je preto kľúčové overiť si históriu vozidla ešte pred jeho kúpou. Záznamy o manipulácii s tachometrom môžu výrazne ovplyvniť cenu auta, jeho technický stav a budúce náklady na údržbu.

Podľa odborníkov by sa mali kupujúci pred podpisom zmluvy uistiť, že majú k dispozícii kompletnú servisnú dokumentáciu a údaje o najazdených kilometroch z dôveryhodných zdrojov. Pri rastúcom počte podvodov sa totiž každá investícia do preverenia vozidla môže v budúcnosti výrazne vyplatiť.

Spoločnosť carVertical, pôsobiaca v 30 krajinách, využíva dáta z viac ako 900 medzinárodných databáz vrátane úradných registrov, finančných inštitúcií a orgánov činných v trestnom konaní. Ročne spracováva milióny správ o histórii automobilov.

Koľko mesiacov musia Slováci pracovať na kúpu vozidla?

Nákup ojazdeného auta je pre mnohých vodičov významnou finančnou investíciou, ktorú dôkladne zvažujú. Rozdiely v príjmoch medzi jednotlivými európskymi krajinami ovplyvňujú, ako rýchlo si môžu ľudia dovoliť kúpu auta z druhej ruky.

Podľa analýzy spoločnosti carVertical dosahuje priemerná mzda na Slovensku 1 147 eur, pričom priemerná cena ojazdeného auta je 8 300 eur. To znamená, že Slovák musí na kúpu jazdeného vozidla pracovať približne 7,2 mesiaca – za predpokladu, že by každý mesiac odložil celý svoj príjem. V reálnych podmienkach, keď treba pokrývať aj životné náklady, sa tento čas môže výrazne predĺžiť.

V európskom porovnaní sú však krajiny, kde je kúpa auta finančne ešte náročnejšia. Najdlhšie na ojazdené vozidlo pracujú vodiči v Portugalsku (22,4 mesiaca), Rumunsku (15,4 mesiaca) a Srbsku (14,7 mesiaca).

Naopak, v krajinách s vyššími príjmami, ako sú Fínsko (2,7 mesiaca), Nemecko (6 mesiacov) alebo Švajčiarsko (6,1 mesiaca), je kúpa ojazdeného auta podstatne dostupnejšia.

Z hľadiska priemerných cien jazdených vozidiel patria medzi najdrahšie trhy Švajčiarsko (približne 38 600 eur), Rakúsko (24 300 eur) a Portugalsko (23 900 eur). Naopak, najmenej za ojazdené auto zaplatia vodiči na Ukrajine (4 900 eur), v Lotyšsku (7 400 eur) a vo Fínsku (7 800 eur).

Prieskum, ktorý analyzoval údaje z 23 európskych krajín, porovnával priemerné ceny vozidiel s čistou priemernou mzdou v jednotlivých štátoch. Získané údaje poukazujú na to, že dostupnosť ojazdených áut sa v Európe výrazne líši a pre mnohých kupujúcich predstavuje nákup auta dlhodobú finančnú záťaž.

Čítajte viac z kategórie: Auto

Zdroj: carVertical

Najnovšie videá

Trendové videá