Odhovárali ich, no riskli to. Manželia si v srdci Tatier otvorili street food bistro s nevšednou ponukou

  • Jozef a Alexandra si splnili svoj biznisový sen, v Tatrách si otvorili vlastné bistro s nevšednou ponukou
  • Ich jedlá si pochvaľujú turisti aj domáci
  • Popasovať sa však museli s pandemickým obdobím, ktoré pre nich malo fatálne následky, kedy sa dostali do straty na úrovni 20-tisíc eur
ibacover
iba.tu
  • Jozef a Alexandra si splnili svoj biznisový sen, v Tatrách si otvorili vlastné bistro s nevšednou ponukou
  • Ich jedlá si pochvaľujú turisti aj domáci
  • Popasovať sa však museli s pandemickým obdobím, ktoré pre nich malo fatálne následky, kedy sa dostali do straty na úrovni 20-tisíc eur

Vo Vysokých Tatrách, konkrétne v Starom Smokovci, vyrástlo rodinné bistro nesúce názov iba.tu. Ide o kúsok určený pre všetkých milovníkov street foodových jedál, ale aj klasiky ako sú rezne, typické „grule“ a nechýba ani spišské pivo Zipser.

Bistro hneď veľa Grandhotelu Starý Smokovec sa môže pochváliť ukážkovým street foodovým menu, ktoré však dostaneš naservírované v pohodlí a pod strechou. 

zdroj: iba.tu

Za týmto projektom stoja Alexandra Mezovská a jej manžel Jozef. Obaja sú športovci, turisti, milovníci gastronómie a cestovania.

Alexandra pracovala posledných 6 rokov v hotelierstve ako recepčná a rezervačná i marketingová manažérka. Jozef bol zase zamestnaný ako čašník a posledné roky sa živil ako kuchár. Práve tieto pracovné skúsenosti zakladateľom bistra v ich biznise veľmi pomohli.

zdroj: iba.tu

„Ja by som sa nikdy nepustila do neznáma. Veľmi cenné sú pracovné skúsenosti z oboru na rôznych pozíciách. Pomohlo nám to získať prehľad, kontakty, zorientovať sa v celom kolobehu reštaurácie, vieme sa lepšie vcítiť do zamestnancov,“ objasnila Alexandra pre Startitup.

Keď zakladatelia bistra začali rozmýšľať o jeho koncepte, nikto v Tatrách vtedy nič podobné nerobil. Vedeli pritom, že vo svojom podniku chcú pripravovať to, čo majú aj oni sami najradšej.

zdroj: iba.tu

Preto sa rozhodli pre koncept kvalitného street foodového menu pod strechou. Toto bistro je bez obsluhy, čo možno niekomu znižuje komfort stolovania, ale o to  viac je tu podľa Alexandry jedlo kvalitnejšie a v neposlednom rade aj cenovo dostupnejšie.

„Mnoho ľudí nás odhováralo, ale my sme si verili, lebo sme vedeli, že budeme podávať kvalitné jedlá. Mali sme istý rešpekt, či budú mať ľudia pochopenie pre náš koncept bistra bez obsluhy. Veľmi sa tešíme, že sme si našli priaznivcov aj v okrese, pretože vďaka nim sme prežili pandémiu.“

zdroj: iba.tu

Bistro si z ich strany vyžiadalo nielen veľa námahy, ale aj nemalé investície. Niečo síce mali našetrené, ale ako sami tvrdia, za tú sumu by nekúpili ani konvektomat.

„Akonáhle sme niečo zarobili, okamžite sme to dali naspäť do podnikania. Počas pandémie sme museli investovať aj do takých vecí, ktoré neboli na pláne, ako napríklad ohrievač. Uvidíme, čo prinesie nasledovné obdobie.“ 

Lokálna kuchyňa

Všetko, čo sa dá, sa snažia v bistre pripravovať sami – majú vlastný kváskový chlieb, údia si mäso na pastrami, pripravujú vlastné dresingy či sirupy na limonády. Navyše sa tu veľmi zakladá na lokálnosti a kvalite všetkých surovín.

zdroj: iba.tu

Na to, že sa toto bistro nachádza v srdci turistickej zóny, za jedlo nemusíš platiť vysokohorské ceny. Ceny hlavných jedál sa tu pohybujú v cenovom rozpätí do 10 eur.

Vychýrené „Grule gazda“, a teda pečené zemiaky s kyslou kapustou, smotanou a slaninou, si tu dáš za 6,50 eur, Beef burger so 150 gramovým mäsom ťa bude stáť 8,50 eur a pastrami sendvič 9 eur. Treba tiež spomenúť, že na pastrami aj burger tu používajú výlučne kvalitné bio hovädzie mäso zo známej Ekofarmy Važec.

Extrémne náročné obdobie

Aj keď si bistro za pomerne krátky čas na gastro scéne našlo veľa priaznivcov, pandémia poriadne preskúšala podnikateľské zručnosti a schopnosť jeho majiteľov sa adaptovať na novú situáciu.

zdroj: iba.tu

„Otvorili sme v septembri 2019, čiže po letnej sezóne, a extrémne sme sa trápili. V novembri sme mali hocikedy 1-2 objednávky denne. Po Vianociach sme zažili prvý nával v bistre. Tešili sme sa, že konečne začalo zarábať, a v tom prišla korona.“

Situácia bola o to ťažšia, že ich prevádzka je vyslovene závislá na turistoch, a aj preto ich kríza zasiahla plnou ranou.

„Nemali sme žiadnu finančnú rezervu. V prvej vlne sme si nechali len jedného kuchára, čašníka sme museli prepustiť.“

zdroj: iba.tu

Navyše ako nový podnik bez predchádzajúcej histórie majú nevýhodu oproti etablovaným podnikom, keďže pomoc sa zväčša odvíja od predchádzajúcich tržieb.

Od štátu dostali finančnú injekciu na udržanie pracovných miest a dotáciu na nájomné. Len pre predstavu, schéma pomoci v cestovnom ruchu je nastavená tak, že sa porovnáva rovnaký mesiac roka 2019 s 2020, alebo priemer tržieb od začiatku podnikania do konca februára 2020.

zdroj: iba.tu

„Ako som spomínala, naše tržby boli na začiatku minimálne, takže na túto pomoc sme nemali nárok. Na udržanie pracovných miest sme dostali od začiatku pandémie 16 000 eur. Tu sa pomoc tiež odvíja od predchádzajúcich tržieb, ale dá sa vybrať z viacerých možností porovnania. Za rok 2020 sme sme boli v strate takmer 20-tisíc eur.“ 

Aj keď v gastro segmente zažili aj mnohé neľahké situácie, podnikanie s bistrom a navyše v Tatrách si pochvaľujú a zatiaľ neplánujú expanziu do iných lokalít.

„Milujeme Tatry, je to náš domov. Keďže sme tu aj predtým pracovali, poznali sme špecifiká podnikania v centre cestovného ruchu, Tatry sú o sezónnosti.“

zdroj: iba.tu

Pri podnikaní sa pritom držia hesla, že ich práca musí vždy predovšetkým baviť.

„Dookola si opakujeme, že nesmieme zaspať na vavrínoch a uspokojiť sa, že teraz je to dobré. Stále je čo zlepšovať, treba sledovať dopyt a trendy.“

Nápadov a plánov majú podľa ich slov v hlavách kopec, ale momentálne delia čas najmä medzi bistro a ich malé deti. Pár noviniek sú však pripravení predstaviť už v nadchádzajúcej letnej sezóne.

Máme za sebou 5 mesiacov, ktoré boli trápením. Pomaly sa opatrenia uvoľňujú a ja pevne verím, že leto bude aspoň také, ako minulý rok, a jesenný scenár sa nezopakuje,“ dodáva Alexandra.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá