OFICIÁLNE: Ráž predstavil „vylepšený expres 2025“. Medzi Bratislavou a Košicami pôjde 32 spojov denne
- Minister predstavil nový plán pre železničnú dopravu
- IC nahradia nové zrýchlené expresy
- Vlaky pridajú na komforte, ostanú za rovnaké sumy
- Minister predstavil nový plán pre železničnú dopravu
- IC nahradia nové zrýchlené expresy
- Vlaky pridajú na komforte, ostanú za rovnaké sumy
Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD) na dnešnej tlačovej konferencii oznámil, že nový grafikon vlakovej dopravy zavedie hodinový interval medzi Bratislavou a Košicami, pričom IC vlaky budú zrušené. Namiesto nich budú ráno a večer jazdiť expresy so skráteným časom.
Ráž tieto spojenia nazval „vylepšený expres 2025“. Zmeny majú nastať už od decembra tohto roka, informovala SITA.
Večerný a ranný expres
Expresy budú jazdiť každú hodinu namiesto dvoch, čím sa zvýši počet spojení medzi mestami. Opozícia však kritizovala zrušenie IC vlakov, ktoré ponúkali najrýchlejšie spojenie medzi Bratislavou a Košicami, prechádzajúce trasu za menej ako päť hodín.
Zrýchlený pár vlakov by mal ísť z Bratislavy aj z Košíc o pol šiestej ráno. Večerný (poobedný) spoj pôjde o pol štvrtej z Bratislavy a o pol šiestej z Košíc. Okrem toho by mali ponúknuť aj komfort v podobe dámskeho kupé, tichej zóny a priebežného upratovania. Urýchlenie týchto vlakov bude vytvorené tým, že namiesto klasických 17 zastávok budú mať zrýchlené spoje len 10 zastávok.
Ako ďalšiu z výhod Ráž odprezentoval aj kapacitu vlakov. Zatiaľ, čo IC vlaky dokážu prepraviť len 260 ľudí, expresy dokážu poňať až 550.
Dodal, že sa zachovajú ceny a zľavy pre študentov či seniorov, pričom to bude platiť aj pre zrýchlené expresy.
Ráž sa vyjadril, že expresy na trase Bratislava – Košice však budú od decembra povinne miestenkové. Týkať sa to má práve dvoch zrýchlených párov, ale aj pomalších.
Po novom až 16 vlakov
Na trase Košice a Bratislava pôjde dokopy 16 spojov jedným smerom a 16 druhým smerom. Doteraz to bolo jedným smerom 11 vlakov a druhým smerom taktiež 11 vlakov. Ráž poznamenal, že zatiaľ, čo expresy na 1 vlak denne prevezú priemerne 1 000 ľudí, v prípade IC vlaku je to len 46 ľudí.
Vyjadril sa aj k cenám. „Prvá trieda v Exprese stojí 25 eur, zatiaľ čo v IC vlaku to je 33 eur. V druhej triede je to 18,70 eur a v IC je to 24,90 eur“
Nový grafikon sľubuje podľa jeho slov viacej spojov, osem zastávok navyše, konkrétne Trenčín, Považská Bystrica, Púchov, Vrútky, Kraľovany, Ružomberok, Štrba a Margecany. Výsledkom podľa Ráža budú tiež menej preplnené vlaky a očakáva sa aj nárast obslužnosti cestujúcich o 2,5 milióna ročne.
Expresy sa z jednej časti republiky na druhú momentálne dostanú za 5 hodín a 26 minút. IC vlaky túto trasu prejdú buď za 4 hodiny a 53 minút (pomalšie spoje), alebo za 4 hodiny a 42 minút. Ráž vyzdvihol aj nový grafikon a takzvaný hodinový takt.
Výhoda hodinového taktu je vraj skrátenie času prestupov či zlepšenie celkovej železničnej dopravy v rámci iných oblastí.
Nová stanica
V Bratislave sa plánuje výstavba novej železničnej stanice, ale nie ako náhrada súčasnej hlavnej stanice. Minister dopravy Jozef Ráž vysvetlil, že nová stanica v Stupave, s pracovným názvom Bratislava-Západ, bude slúžiť primárne ako technické zázemie pre vlaky. Súčasná hlavná stanica v Bratislave zostane hlavnou stanicou pre cestujúcich a dočká sa rekonštrukcie.
Informovali sme, že nová stanica v Stupave je súčasťou projektu vysokorýchlostných tratí, ktoré majú v budúcnosti spájať európske hlavné mestá.
Tieto vlaky budú prechádzať cez hlavnú stanicu v Bratislave, kde krátko zastavia, a potom budú pokračovať do Stupavy. Výstavba novej stanice má odľahčiť hlavnú stanicu od technických prestávok a údržby vlakov. Projekt bude financovaný z európskych fondov určených na vysokorýchlostné trate.
Presné termíny realizácie projektu zatiaľ nie sú známe, ale ministerstvo už pracuje na prípravných procesoch. Táto zmena má priniesť zlepšenie železničnej dopravy a pripravenosť na budúce vysokorýchlostné spojenia s okolitými krajinami.
Čítajte viac z kategórie: Cestovanie
Zdroje: SITA, Startitup