Olympiáda rozdelila Slovensko na dva tábory: Kontroverzné reakcie spustila jediná scéna, zapájajú sa politici
- Časť slovenskej spoločnosti pohoršila scéna z ceremoniálu na olympijských hrách
- Postupne sa pridávajú aj politici
- Časť slovenskej spoločnosti pohoršila scéna z ceremoniálu na olympijských hrách
- Postupne sa pridávajú aj politici
V piatok (26. 7.) sa začali letné olympijské hry v Paríži. Otvárací ceremoniál na rieke Seina, po ktorej sa plavili športovci, sledoval celý svet. Trasa olympionikov po Seine viedla cez sedem mostov, plavili sa na celkovo 85 lodiach a dĺžka plavby bola 6 kilometrov.
Ceremoniál sa niesol v duchu spájania všetkých ľudí bez ohľadu na národnosť, vierovyznanie, farbu pleti alebo se*uálnu orientáciu. Na rieke vystúpili viaceré známe mená, ako napríklad Lady Gaga či Céline Dion, ale aj množstvo športových tvárí. Prostredníctvom viacerých symbolov ukazovali Francúzi svoju kultúru a históriu.
Novodobá kultúra Francúzska sa však spája aj s viacerými vecami, ktoré sú v slovenskej spoločnosti vnímané ako kontroverzná téma. A práve jedna z jej častí pohoršila nielen spoločnosť, ale aj politikov, ktorí sa začali k ceremónii kriticky vyjadrovať.
Okrem známych osobností, ktoré sú považované za takzvané queer ikony – Lady Gagy a Céline Dion, na ceremoniáli vystúpili aj takzvané drag queens. V tomto predstavení sa muži alebo ženy štylizujú do určitého rodu. Ide o bežné predstavenia, na ktorých sa zabávajú milióny divákov po celom svete.
Pohoršení politici
Drag queens na ceremoniáli znázornili umelecké dielo Leonarda da Vinciho s názvom Posledná večera. Pri poslednej večeri sedí Ježiš pred ukrižovaním s dvanástimi apoštolmi. Namiesto Ježiša bola na otváracom ceremoniáli žena s obrovskou striebornou korunou na hlave.
Na stole sa počas vystúpenia objavil takmer nahý spevák, pokrytý modrou farbou, ktorý mal znázorňovať gréckeho boha vína Dionýza. Iná interpretácia scény hovorí o tom, že umelci zobrazovali starogrécku bacchanaliu, čiže oslavu, kde hrá ústrednú postavu práve boh vína.
„Výklad gréckeho boha Dionýza nás upozorňuje na absurditu násilia medzi ľuďmi,“ napísali organizátori na sieti X.
Proti tomuto umeleckému znázorneniu však protestujú francúzski biskupi, ale aj časť slovenských politikov.
Opozičná strana KDH označila znázornenie drag queens tohto diela za výsmech kresťanstva. „Budeme musieť čakať ďalších 100 rokov, aby francúzske srdce prijalo aj kresťanov? Aby nemuseli čeliť posmechu, akého sa im dostalo od drag queens parodujúcich poslednú večeru Ježiša Krista od Leonarda da Vinciho?“
„Veľkolepé scény plné krásnej symboliky histórie Francúzska, spájania mladej a staršej generácie a napokon, úžasná Céline Dion počas otváracieho ceremoniálu boli uchvacujúce, ale, bohužiaľ, v niektorých scénach organizátori išli cez čiaru,“ napísalo KDH na svojej sociálnej sieti.
Pohoršená zostala aj bývalá poslankyňa za vtedajšie OĽaNO a neúspešná kandidátka do Európskeho parlamentu na kandidátke SNS Romana Tabák. Tá spojila prijatie ruského občianstva herca Gerárda Depardiueho a otvárací ceremoniál olympijských hier. Tvrdí, že sa mu nediví, že občianstvo prijal.
„Včerajší katastrofický otvárací ceremoniál na Olympiáde bol najhorší, aký som kedy videla. Zosmiešnenie kresťanstva. Česť výnimkám. Céline bola očarujúca,“ napísala Tabák.
Taraba hovorí, že nepríde
Z vládnych predstaviteľov sa k ceremoniálu v čase písania článku vyjadril len minister životného prostredia (nominant SNS) Tomáš Taraba. Hovorí o odpornom predstavení a „LGBTI ideológii“. Rovnako spomenul urážku kresťanstva.
„Mal som Slovensko zastupovať na záverečnom ceremoniáli, ale táto Olympiáda sa v normálnom svete navždy zapíše ako odpudivý symbol úchylnej dekadencie, ktorá zneužila krásu športu a urobila z toho progresívne politické divadlo. Preto som sa rozhodol, že sa záverečného ceremoniálu nezúčastním,“ napísal minister.
Vedúci Úradu vlády SR Juraj Gedra odkázal na slová premiéra Roberta Fica. „Ak na Slovensku urýchlene nepostavíme hrádzu normálnosti proti progresivizmu, tak dopadneme rovnako ako včerajší úvod olympijských hier!“ tvrdí.
Paradoxne, známy kňaz a spisovateľ Karol Lovaš vníma ceremoniál pozitívne. „Tie komentáre útlocitných kresťanských moralistov ma trošku vyrušujú. Nie, nevnímal som ani v náznakoch urážku kresťanstva. Nikto mu neubližuje viac ako samotní kresťania.“
„Ak by dnes Ježiš znovu prišiel, celkom iste by sa k tej netradičnej ‚Poslednej večeri‘ pridal. A možno by obišiel naše kostoly. Čo by v nich našiel? Vybielené hroby? Život? Umenie provokuje. Mali by sme tiež. Namiesto pohoršovania. Zabudli sme. V provokácii je život. Ježiš bol provokatér. ‚Vulgárny a bulvárny‘ teológ. Ľudový. Pre širokú ulicu.“
„Tak už prestaňme z vlastných zlyhaní obviňovať iných. Prestaňme byť negativistickí za každú cenu. Prestaňme za rohom vidieť nepriateľa. Muži v sukniach nie sú výdobytkom 21. storočia. Viac pokory by nám kresťanom prospelo. Budem o ňu prosiť pre seba, keď sa v nedeľu, oblečený do ‚sukní‘ a ligotavých šatičiek postavím za oltár,“ napísal Lovaš.
Známy hudobný expert Juraj Čurný hovorí, že na otváracom ceremoniáli hier bolo mnoho historických, športových, ale aj spoločenských symbolov a odkazov tam bolo toľko, že stojí za to si to pozrieť ešte raz a „pochytať“ všetko, čo tvorcovia ukryli do grandiózne poňatého programu.
„Svetelná show s Eiffelovkou v hlavnej úlohe, dokonale úžasná Céline Dion a montgolfierovský na balóne plápolajúci olympijský oheň už len v úplnom závere umocnili výnimočnosť celého večera. Takáto má byť olympiáda – výnimočná, grandiózna, rôznorodá.“
„Nie, nepohoršilo ma nič, v multikultúrnej mnohomiliónovej metropole, ktorej rešpektovaným symbolom je aj Moulin Rouge, ma nemá čo pohoršiť (módna prehliadka resp. performance francúzskych komikov už vôbec nie),“ napísal Čurný.
Organizátori sa ospravedlnili
„Predstavovali sme si ceremoniál, ktorý má ukázať naše hodnoty a zásady, takže sme predstavili veľmi angažovaný odkaz,“ povedal prezident organizačného výboru OH v Paríži Tony Estanguet.
Organizátori spolupracovali s Medzinárodným olympijským výborom na témach, ktoré chceli v programe reflektovať – vrátane podpory práv LGBTQ+ ľudí a žien. „Prirodzene sme museli zohľadniť medzinárodné spoločenstvo,“ povedal Estanguet.
Choreograf otváracieho ceremoniálu Thomas Jolly v nedeľu poprel, že by pri otvorení hier v Paríži parodoval Poslednú večeru. Organizátori hier sa napriek tomu ospravedlnili a uviedli, že nemali v úmysle „prejaviť neúctu žiadnej náboženskej skupine“.
„Našou myšlienkou bola inklúzia,“ povedal Jolly.
„Nikdy sme nemali v úmysle prejaviť neúctu k žiadnej náboženskej skupine,“ povedala v nedeľu novinárom hovorkyňa Paríža 2024 Anne Descampsová. „Ak sa ľudia urazili, je nám to, samozrejme, veľmi, veľmi ľúto,“ dodala. Jolly zároveň poprel, že by sa vo svojej takmer štvorhodinovej produkcii inšpiroval Poslednou večerou.
„Myšlienkou bolo urobiť veľkú sviatočnú oslavu spojenú s bohmi Olympu,“ povedal Jolly v nedeľu pre televíznu stanicu BFM.
„V mojej práci nikdy nenájdete snahu niekoho zosmiešňovať alebo očierňovať. Chcel som ceremoniál, ktorý ľudí spája, zmieruje, ale aj ceremoniál, ktorý potvrdzuje naše hodnoty slobody, rovnosti a bratstva,“ dodal.
Čítajte viac z kategórie: Politika
Zdroje: FB KDH, FB Romana Tabák, FB Karol Lovaš, France.24