Oplatí sa na Slovensku Airbnb aj mimo Bratislavy?

  • Vrámci Bratislavy, ktorá je zároveň naším najnavštevovanejším mestom, sa už tento druh ubytovania pomerne rozšíril. Čo však ostatné miesta, ktoré často trpia nedostatkom pozornosti, no stále majú čo ponúknuť? Oplatí sa v nich zakladať podobný mini-biznis a venovať svoj životný priestor prípadným turistom?
54e11a91-120f-46af-a98f-ecf1ef3ea149
  • Vrámci Bratislavy, ktorá je zároveň naším najnavštevovanejším mestom, sa už tento druh ubytovania pomerne rozšíril. Čo však ostatné miesta, ktoré často trpia nedostatkom pozornosti, no stále majú čo ponúknuť? Oplatí sa v nich zakladať podobný mini-biznis a venovať svoj životný priestor prípadným turistom?

Vrámci Bratislavy mám známu, ktorá v centre mesta, blízko Dómu svätého Martina, vlastní garzónku. Pred nejakým časom sa ju rozhodla ponúknuť cestovateľom, ktorých zláka naše hlavné mesto a teda budú na kratší čas potrebovať útulné a strategicky situované ubytovanie. Sama dlhoročne pôsobí na realitnom trhu, čiže má presné predstavy o tom, koľko by jej garzónka mohla mesačne zarobiť klasickým prenájmom a koľko by jej, naopak, mohol priniesť úspešný biznis na Airbnb. Rozhodla sa zariskovať a ponúkla nehnuteľnosť na prenájom cez Airbnb

Tento spôsob krátkodobého prenájmu si nakoniec celkovo pochvaľuje. Niekedy, počas sezóny a úspešných období, musí byt síce upratovať aj niekoľkokrát do týždňa, vymieňať po hosťoch obliečky, stretávať sa s nimi, oboznamovať ich s okolím a radiť, kde sa najlepšie najedia, napijú, či kultúrne vyžijú.

A inokedy jej naopak príde len veľmi málo ponúk a garzónka býva dlhšie prázdna. Celkovo si však na seba zarobí a čím viac pozitívnych ohlasov má, tým lepšie sú jej výhliadky. Profil ubytovania je na stránke zahrnutý samou chválou a samotná hostiteľka má stopercentné hodnotenie—čo je skutočne obdivuhodné.

Aj pekný výhľad z okna môže zásadne zavážiť

Screen Shot 2016-03-31 at 23.53.15

foto: airbnb

Prečo aj napriek nadpisu článku na úvod rozprávam o Bratislave? Pretože, aj keď sú podmienky v našich menších mestách rozdielne, princíp Airbnb hostiteľstva ostáva taký istý. Akurát je bytík v Kremnici oproti tomu v úplnom centre bratislavského Starého mesta značne znevýhodnený. Nie tým, že by Kremnica, alebo ktorékoľvek iné z našich miest, nebola zaujímavá, ale naopak preto, lebo o nej vie pomerne málo ľudí. Potenciálny hostiteľ tento fakt sám nezmení, preto sa musí od začiatku pripraviť na náročnejšie začiatky.

Z pohľadu turistického ruchu sa síce Slovensko neustále učí a posúva dopredu, no stále sa nevie bezchybne predať. Drahé reklamy a úchvatné fotografické zábery našej prírody pokazí neochota niektorých podnikateľov, ktorí chcú na turistoch zásadne len poriadne zarobiť, pokojne aj na úkor ich dobra. Mestá a prírodu máme síce pekné, ich infraštruktúra a služby sú na tom však už trochu horšie. Možno je to pozostatok minulého režimu, ktorý je ľahko badateľný aj v iných krajinách bývalého Východného bloku.

Neochotní čašníci, otrávení hoteliéri, prístup na štýl „čím ma zase ideš otravovať?!“, a podobne. Za tých necelých 27 rokoch po 1989 sa síce veci zmenili a neprestávajú sa zlepšovať, no turistov ešte stále nevieme poriadne prilákať, oceniť a motivovať k tomu, aby sa sem chceli vrátiť.

Spišský hrad

1451065519_3!!-!!spissky hrad

foto: traveltoslovakia.com

Tento fakt priamo ovplyvňuje aj akékoľvek vyhliadky na úspešný Airbnb biznis mimo Bratislavy. Do nej totiž zvyknú turisti zavítať aj relatívne „náhodne“ – zatiaľ čo dovolenkujú napríklad vo Viedni, alebo Budapešti. Bratislava je blízko a prejsť sa dá za skutočne krátky čas – tak prečo ju na jeden deň nenavštíviť? Inde je to už o čosi komplikovanejšie. Prvou podmienkou je prirodzene nejakých návštevníkov vôbec mať.

Čo sa týka známych miest, akými sú napríklad Košice, ktoré sa pred pár rokmi stali aj Európskym hlavným mestom kultúry, alebo naše známe Tatry, o turistov nikdy nebude celkom núdza. Zároveň sú Košice od Bratislavy dostatočne ďaleko na to, aby sa nedali vidieť len ako krátky jednodňový výlet mimo mesta, čo napríklad platí o Nitre, Trnave, alebo pri troche snahy aj o Nízkych Tatrách. Na Východe je teda v prípade návštevy potrebné zháňať aj ubytovanie.

V spomínaných Košiciach, ktoré sú nepochybne centrom Východu, by Airbnb pokojne mohlo úspešne fungovať a dôkazom toho je aj vyše 40 objektov, ktoré mi stránka v náhodne vybraný termín ukazuje ako voľné. Je teda z čoho vyberať.

Košice

7557d185-0fbe-4960-968e-6fa041e3bdc9

foto: airbnb

Keď kontrolujem iné mestá, väčšie aj menšie, tiež to nie je zlé, no pozorujem dva zásadné trendy. Po prvé, ubytovanie je čoraz nekonvenčnejšie a v ponuke sú aj tradičné staré rodinné domy s dedinskou atmosférou a puncom histórie. Pre turistu skvelá vec. Sú to zároveň veľmi domáco pôsobiace miesta, ktoré by sa na bežných turistických stránkach typu booking.com možno tak dobre neuchytili.

A po druhé, a toto skôr platí pre zariadenia podobné hostelom a malým hotelom, sú to miesta, ktoré popri Airbnb fungujú aj ako samostatné hotely a penzióny, teda majú aj svoju vlastnú internetovú stránku, poprípade sú napojené na inú turistickú agentúru. Ich majitelia miesta oficiálne zaregistrovali ako hotely, z čoho samozrejme vyplývajú aj mnohé iné povinnosti a papierovačky. Vyžiť čisto z Airbnb pre nich teda zrejme nie je úplne jednoduché.

Vlkolínec

Vlkolinec-Slovakia-UNESCO-homes-3

foto: traveladdicts.com

Z toho vyplýva viacero dôležitých ponaučení. Ak sa chce človek v tomto smere stať úspešným a obľúbeným, musí ponúknuť niečo netradičné, čím sa od zvyšku (aj keď relatívne malého, ale predsa) odlíši a čím turistov zaujme. Zároveň musí počítať s tým, že s prípadnými hosťami bude mať celkom dosť práce. Bude im musieť vysvetliť, ako sa do malého mesta dostať (čo si často vyžaduje viacero prestupov na nie celkom medzinárodne prispôsobených staniciach), alebo ich rovno z nejakej stanice vyzdvihnúť a po okolí voziť.

Keďže dané miesto sa nebude nachádzať na každom zahraničnom bedekri, bude návštevníkom musieť vysvetliť, čo sa v danom okolí oplatí vidieť, ako sa tam dostať, aké lístky/vstupné si zohnať, kde sa najesť, kde nakúpiť, a podobne. Stále platí, že čím menšie mesto, tým menšia pravdepodobnosť, že budú miestni hovoriť po anglicky. Turisti teda môžu byť často celkom odkázaní na rady a odporúčania domáceho, čo ho stavia do zodpovednej pozície.

Už od začiatku si teda musí byť vedomý, čo jeho okolie ponúka a či v ňom vôbec dokáže cestovný ruch prežiť. Ideálne je spraviť si prehľad o existujúcich hoteloch a penziónoch, ich obsadenosti a ziskoch a podľa toho postupovať. Najdôležitejšia otázka by mala znieť následovne: Je na mojom trhu miesto pre ďalšie ubytovanie? 

Apropo, angličtina. Tá je úplnou nevyhnutnosťou. Či už ide o samotú ponuku príbytku na Airbnb.com, alebo neskoršiu komunikáciu s nádejnými klientmi, bez nej sa nikam nepohneme. Na čisto slovenských turistoch sa na Airbnb veľmi veľa zarobiť nedá, pretože my ešte stále volíme skôr konvenčnejšie spôsoby ubytovania. Každý jazyk navyše je obrovské plus. Nič nenavodí príjemnú atmosféru lepšie ako vzájomné porozumenie v domácej reči.

Banská Štiavnica

Banska-Stiavnica-Slovakia-skyline-2

foto: traveladdicts.com

Tým, že sú naše menšie miesta menej známe, je popri profile na Airbnb potrebné pre úspech vymyslieť viacero promo aktivít. Jednoduché a efektívne je do práce zapojiť staré dobré sociálne siete a svojmu ubytovaniu urobiť šikovnú kampaň. Dá sa to napríklad prostredníctvom share-ovania Airbnb inzerátu a poprosenia známych, aby ho zdieľali taktiež. Tak sa môže dostať k čo najviac potenciálnym záujemcom. Zároveň k sebe môže hostiteľ pre začiatok niekoho zo zahraničia cielene pozvať.

Tento človek môže ubytovanie (a Slovensko) v prípade úspechu šíriť ďalej svojim známym a naviac na stránke ubytovania pribudne pozitívny ohlas. Tie sú pre každého hostiteľa alfou omegou úspechu a pre ich získanie by preto mal urobiť možné aj nemožné. Rátajú sa aj také maličkosti ako čerstvé kvety na stole, milé dekorácie, občerstvenie na privítanie, prípitok, wifi, či milé nápisy a fotky na nástenkách. Hocičo, čo navodí príjemnú a priateľskú atmosféru a dodá návštevníkom pocit, že sú vítaní a že si ich hostiteľ váži a cení.

Jednoznačnú odpoveď teda nemáme, no vieme viacero vecí: veľa ľudí to robí a darí sa im. Tebe to môže vyjsť, no naopak ani nemusí a môžeš napríklad zistiť aj to, že tento kvázi hoteliersky biznis nie je ničím pre teba. Ak sa do Airbnb púšťaš, je to isto a pochopiteľne aj s tým, že chceš zarobiť. Preto musíš svoje ubytovanie brať ako biznis, ktorý žije a dýcha a ktorému sa treba aktívne venovať. Urob zo svojho príbytku miesto, ktoré má zaujímavého ducha, milé dekorácie a detaily, je zároveň praktické, kde turistov víta usmievavý a milý hostiteľ schopný sa prispôsobiť a dokázať, že Slovensko naozaj má čo ponúknuť.

Či už ide o malú podtatranskú dedinku, Banskú Štiavnicu, lazy na Južnom Slovensku, Poprad, alebo nitrianske predmestie, celé je to o tom, ako svoje ubytovanie a okolie budeš vedieť predať. Ak to urobíš dobre, nielenže zarobíš, ale aj zvýšiš šance ďalším podnikateľom a hostiteľom, ktorí chcú zo Slovenska urobiť atraktívnu destináciu plnú zážitkov a krás. A do tohto zoznamu by rozhodne nemala patriť len Bratislava, pretože naša krajina toho vie ponúknuť ešte oveľa viac!

3499m51

foto: airbnb

bonus? Úspešní hostitelia, vrátane mojej známej, dostávajú za odmenu veľmi zaujímavé cestovné ponuky výletov a pobytov na exotických miestach. Tam majú ubytovanie zadarmo a zaplatiť si musia len letenku. Takýmto spôsobom sa nedávno dostala na Kanárske ostrovy, ktoré stihla za týždeň celé precestovať. Takže, ak sa darí, odmenou nemusia byť len zarobené peniaze, ale aj skvelé zážitky za veľmi dobrú cenu.

zdroj titulnej fotografie: Airbnb

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá