Oprava za 2,8 milióna eur sa odkladá, bratislavská Hlavná stanica má alternatívne riešenie
- Posledná väčšia rekonštrukcia Hlavnej stanice prebehla v roku 1988
- Odvtedy došlo iba k drobným kozmetickým úpravám, aké ju čakajú aj teraz
- Tie budú dokončené do 30.4.2019
- Posledná väčšia rekonštrukcia Hlavnej stanice prebehla v roku 1988
- Odvtedy došlo iba k drobným kozmetickým úpravám, aké ju čakajú aj teraz
- Tie budú dokončené do 30.4.2019
Ešte v januári 2019 malo na Hlavnej stanici dôjsť k rekonštrukcii, ktorá by budovu zatraktívnila do Majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji. V auguste minulého ruku poskytla vláda SR sumu 2,8 milióna € na modernizáciu a rozvoj železničných infraštruktúr.
„Sme povinní túto stanicu vynoviť a dať ju na úroveň 21. storočia pre všetkých, ktorí sem dennodenne cestujú za prácou alebo prichádzajú na výlet. Tá investícia sem nie je investíciou len pre hlavné mesto, ale je investíciou, ktorá sa dotýka všetkých Slovákov aj turistov, ktorí do Bratislavy prichádzajú,“ vyhlásil vtedy premiér Peter Pellegrini.
Zmeny sa mali dotknúť historickej budovy stanice, aj jej prístavby. Plánovala sa nová fasáda, výmena okien, dlažby či osvetlenia. Výmeny sa mala dočkať aj elektroinštalácia, rozhlas a kamerový systém.
„Som veľmi rád, že sa nám spoločne podarilo naštartovať tieto procesy, ktoré hlavná stanica nevyhnutne potrebuje. Ak ľudia budú mať pocit, že chodia na stanicu, ktorá je čistá, kde sú dobré služby, v tom prípade budú mať aj väčší záujem o cestovanie vlakom a o to nám ide. Samozrejme nesmieme zabudnúť, že Bratislava je ako hlavné mesto bránou pre cudzincov, ktorí k nám prichádzajú, a preto nám záleží na tom, aby bratislavská hlavná stanica vyzerala lepšie, ako vyzerá teraz,“ povedal minister dopravy.
Aj napriek sľubom vlády sme sa však ani tohto termínu rekonštrukcie nedočkali. ŽSR odsunuli dátum renovácie na neskoršie, práve kvôli hokejovému šampionátu.
„Dôvodom je to, že rozsiahla rekonštrukcia, ktorú očakáva verejnosť a na ktorú sa vyčlenilo 2,8 milióna EUR by si vyžiadala diskomfort cestujúcich (napr. chlad, veternosť, zníženie rozptylovej zóny a pod.) a zároveň ďalšie navýšenie nákladov na rekonštrukciu, ak by práce mali byť ukončené k začiatku MS 2019,“ objasnil hovorca železníc pre Startitup.
„Avšak, vzhľadom ku májovému konaniu sa Majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji 2019 na Slovensku bolo nutné pristúpiť k alternatívnemu riešeniu, aby Hlavná stanica bola ešte do začiatku majstrovstiev vyčistená a vizuálne príťažlivejšia,“ dodal.
Štátny podnik sa rozhodol, že na stanici dôjde aspoň k miernym úpravám a to konkrétne; nové LED svetelné označenie stanice (hlavný nápis), vyčistenie vonkajšieho obkladu stanice, vyčistenie sklenených plôch, nové graficky atraktívne polepy na sklenené plochy, čistenie a výmena zdrojov všetkých svietidiel (výmena za LED), čistenie podhľadov pri pokladniciach, vyčistenie a vymaľovanie vykurovacích telies, úprava kvetináčov, nový grafický orientačný systém či nové piktogramy.
K úpravám dôjde aj pri smerovom vodorovnom značení, chystá sa odstránenie vizuálneho smogu (staré polepy), svetlík- potiahnutie novou perforovanou fóliou s vizuálom pôvodného svetlíka, hĺbkové čistenie podláh, obkladov, schodísk, podchodov, zábradlí (dôkladnejšie a účinnejšie ako štandardné čistenie), olištovanie káblových rozvodov, na 2. podlaží osadenie sadrokartónu medzi reštauráciou a čakárňou.
Všetky zmeny by sa mali uskutočniť do 30. apríla a železnice ich hradia z vlastného vrecka. „Spomínaný balík, teda 2,8 mil EUR vyčlenených na komplexnú, teda veľkú rekonštrukciu ŽST Bratislava hlavná stanica zostáva zatiaľ nedotknutý,“ potvrdil hovorca.
Zdroj: vlada.gov.sk, TASR
Čítajte viac z kategórie: Architektúra