Pandémia devastuje obľúbené rodinné značky zo Slovenska. Lidl zasiahol a rozhodol sa pomôcť im v kríze
- Mnohé lokálne značky sa kvôli pandémii COVID-19 ocitli vo veľkých problémoch
- Malí podnikatelia stratili existenčne dôležitý odbyt ich výrobkov v hoteloch, reštauráciách či na trhoch a jarmokoch
- Pomoc od štátu drvivá väčšina nedostala, alebo im nepokryla ani náklady na mzdy zamestnancov
- Mnohé lokálne značky sa kvôli pandémii COVID-19 ocitli vo veľkých problémoch
- Malí podnikatelia stratili existenčne dôležitý odbyt ich výrobkov v hoteloch, reštauráciách či na trhoch a jarmokoch
- Pomoc od štátu drvivá väčšina nedostala, alebo im nepokryla ani náklady na mzdy zamestnancov
Len nedávno sme ťa informovali o firme Pavla Zámborského, ktorá vyrába tradičné oblátky, ktoré ľudia označujú za najlepšie v Česku a na Slovensku. Pečie ich podľa originálnej receptúry priamo z Karlových Varov. Momentálne sú zrejme jediní na svete, ktorí ju dôsledne dodržiavajú.
Poctivý výrobca však priznáva, že kvôli pandémii klesli jeho tržby aj o 90 %. Pomocnú ruku dostal od spoločnosti Lidl, kde sa oblátky začali predávať od marca 2021, tradičný výrobok tak nemusí zaniknúť.
https://www.startitup.sk/martin-sa-cukrarstvom-zivi-od-16-tich-rokov-vyucil-sa-vo-francuzsku-a-teraz-pecie-dezerty-svetovej-kvality-na-liptove/
„Pre mňa ako malého výrobcu je spolupráca s takou veľkou firmou veľmi zaujímavá a pomáha mi prekonať toto náročné obdobie. Teší ma, že v Lidli si zákazníci budú môcť kúpiť slovenské oblátky, pretože iné reťazce ponúkajú skôr tie zahraničné.“
Výrobky Pavla Zámborského sa tak zaradia do lokálneho portfólia diskontu, ktorý sa takýmto spôsobom rozhodol zvýšiť odbyt hneď niekoľkým výrobcom z našej krajiny.
Spolupráca pomáha v kríze aj vinárom
Priestor na pultoch reťazca dostali okrem výrobcu oblátok aj rodinné vinárstva zo Slovenska, ktoré už dlhé desaťročia udržujú svoje vinice. Patrí medzi ne aj rodinné vinárstvo na úpätí Malých Karpát, v blízkosti hradu Červený Kameň.
„Ako rodina sme nemali malokarpatské, ba ani vinárske korene, ale túžbou bolo vlastniť vinicu a dopestovať v nej hrozno podľa svojich predstáv. Vinice v tom čase neboli obrábané, menili sa na stavebné pozemky, ľudia prestávali na svojej pôde obrábať vinicu a vinice mreli pred očami vinohradníkov a vinárov. Pred dvadsiatimi rokmi som na vlastnej pôde vysadil prvé štyri hektáre vinohradu a s výsadbou pokračujem až dodnes,“ objasňuje Jozef Mikuš.
Vinárstvo JM Doľany, v ktorom sa prestriedali tri generácie vinárov rodiny Mikušovcov, pôsobí na trhu viac ak 30 rokov. Jeho zakladatelia reťazec oslovili tesne pred nástupom pandémie COVID-19, čo sa ukázalo ako veľmi dobrý krok. Aj keď hotely či reštaurácie prestali s odberom ich vína, na pulty reťazca môžu naďalej pravidelne posielať svoje výrobky.
„Lidl je stopercentný partner, čo sa týka dodržiavania stanovených pravidiel. Pravidlá sú síce stanovené nekompromisne, no na druhej strane ja milujem nekompromisné pravidlá, lebo len tak možno udržať serióznu spoluprácu. Ak povedia, že v stredu o tretej zaplatia, tak sa to aj stane a je to garantované. Rovnaká garancia sa očakáva aj z mojej strany,“ povedal pre Startitup na margo spolupráce zakladateľ vinárstva Mikuš.
Keď sa z lokálnych výrobkov stanú svetové
Nutné je tiež spomenúť, že ak sa lokálne značky rozhodnú pre spoluprácu s diskontom, ten ich vie „pretlačiť“ aj na medzinárodné trhy.
„Našu ponuku slovenských vín neustále rozširujeme. Zároveň chceme podporovať slovenských dodávateľov a rozvíjať ich tak, aby boli konkurencieschopnejší a dokázali sa presadiť aj v zahraničí. Na medzinárodnej prezentácii sme kolegom zo zahraničia predstavili desiatky rôznych druhov slovenských vín a pevne verím, že ak budú konkurencieschopné, budú mať šancu sa v čoraz väčšej miere objavovať na pultoch našej siete v zahraničí,“ povedal Mário Lalík, nákupca Lidl Slovenská republika zodpovedný aj za sortiment vín.
Reťazec už pomohol v expanzii do zahraničia takým lokálnym značkám ako je Hubert, Matyšák, Pivnica Tibava, Víno Levice, Víno Nitra či Villa Víno Rača.
Podporu však dostali aj budúci mladí vinári. S jedinou strednou odbornou školou vinársko-ovocinárskou na Slovensku, ktorá sa nachádza v Modre, má reťazec nadviazanú zaujímavú spoluprácu. V rámci nej odoberá diskont každý rok od školy 5 000 fliaš, pričom za každú predanú jej venuje 1 euro na skvalitnenie vzdelávania.
Pomocnú ruku dostali aj pestovatelia
Ak si niekedy cestoval z Trnavy do Sládkovičova či cez Bernolákovo a Šamorín, určite si videl tamojšie široké polia, o ktoré sa už dlhé roky starajú slovenskí pestovatelia. Viacerí z nich tak pokračujú v rodinnej tradícií, ktorá sa pre nich stala už aj živobytím.
Trinásť takýchto pestovateľov je združených pod družstvom Zeleninárska. Spoločne obrábajú 12 000 hektárov pôdy, na ktorej dopestujú 100 000 ton zemiakov a zeleniny ročne. Bežne si tak do nákupného košíka dávaš možno aj ich zemiaky či cibuľu a ani o tom nevieš.
Vďaka tohtoročnej spolupráci s Lidlom sa im podarilo urobiť investíciu, o akej by sa im predtým ani nesnívalo. Jej celková hodnota bola 16 000 000 eur.
„Postavili sme baliareň na vysokej technickej úrovni s novými technológiami, ktoré spĺňajú medzinárodné štandardy. V rámci Slovenska sme priekopníci. Postavili sme aj nový sklad, veľké objemy dopestovanej zeleniny si tak môžu zachovať svoju čerstvosť,“ zhodnotil Juraj Mačaj.
Družstvo aktuálne zamestnáva 500 ľudí, vďaka reťazcu narástol ich počet o štvrtinu, a to aj napriek pandémii. V obchodnom roku 2019, ktorý sa skončil vo februári 2020, nakúpil Lidl od slovenských dodávateľov tovar za viac ako 321 500 000 eur. Ide pritom o nákupné a nie predajné ceny.
Spomenutých viac ako 320 miliónov je teda suma, ktorá putovala na účty slovenských firiem. V porovnaní s predošlým rokom ide o viac ako trinásťpercentný nárast. Diskont tak v konečnom dôsledku domácim firmám zaplatil o takmer 40 miliónov eur viac.
„Teší nás, že výzva adresovaná slovenským dodávateľom priniesla konkrétne výsledky aj v minulom roku. Pomohli sme viacerým dodávateľom, ktorí pre dôsledky pandémie nemohli dodávať svoje výrobky do hotelov či reštaurácií,“ doplnil Martin Nagy, konateľ diskontu zodpovedný za oblasť nákupu a marketingu.
Lidl pritom pre svoje predajne stále hľadá nových slovenských dodávateľov, bola by preto škoda, ak by sa tejto šance výrobcovia nechytili. Ak o nejakých vieš, určite im daj v týchto náročných časoch vedieť.
Od Spiša, cez Gemer až po Západné Slovensko
Do roku 2025 by Lidl chcel zvýšiť hodnotu výrobkov nakúpených od slovenských dodávateľov o 30 %. Aj preto reťazec predstavil vlastnú privátnu značku, pod ktorú spadajú výlučne výrobky s lokálnym pôvodom. Na pultoch ich rozoznáš veľmi ľahko, a to vďaka logu Slovenskô.
Táto značka mieri na to najtypickejšie slovenské, pochádzajúce z rôznych regiónov, rôznych kútov Slovenska, od Spiša, cez Gemer až po Západné Slovensko.
Jedným z dodávateľov, ktorý spolupracuje s diskontom a jeho výrobky už nájdeš medzi sortimentom novej privátnej značky, je obľúbená Tatranská mliekareň.
„Spoločnosť Lidl patrí medzi našich TOP 5 odberateľov, určite nám spolupráca s Lidl priniesla možnosti rozšírenia objemu produkcie a taktiež sa nám v priebehu dlhoročnej spolupráce otvorili aj iné trhy v rámci Európy – vďaka privátnym značkám. Vždy sa snažíme nájsť kompromis, ktorý následne aplikujeme do spolupráce,“ doplnil Ján Husák, obchodný riaditeľ uvedenej spoločnosti vyrábajúcej širokú škálu mliečnych produktov.
Zdroj: Lidl Slovensko