Parížania dali autám červenú. 500 ulíc pre vozidlá uzavrú, menia ich na zelené pešie zóny

  • Francúzska metropola hlasovala za zlepšenie životnej úrovne
  • Motoristi kritizujú obmedzenia a zhoršenie dopravy
paríž autá premávka
Ilustračná foto TASR/AP
  • Francúzska metropola hlasovala za zlepšenie životnej úrovne
  • Motoristi kritizujú obmedzenia a zhoršenie dopravy

23. marca 2025 sa v Paríži uskutočnilo rozhodujúce referendum, ktoré definovalo budúcnosť miestnej dopravy. Väčšina voličov podporila ambiciózny projekt, ktorý zablokuje pre autá 500 ulíc v meste, pričom tieto oblasti sa premenia na pešie zóny s množstvom zelene.

Tento krok je časťou ekologickej vízie vedenia mesta, no pre mnohých Parížanov, ktorí závisia od svojich áut, ide o ďalší zásah do ich každodennej mobility. Informoval o tom portál Bloomberg

Ekologická vízia alebo prekážka pre motoristov?

Projekt, ktorý podporuje starostka Paríža Anne Hidalgo, je propagovaný ako krok k ekologickejšiemu mestu, zameranému na zníženie znečistenia a zlepšenie životných podmienok. Zelené zóny, ktoré budú môcť v týchto častiach mesta vzniknúť, by mali znížiť hlučnosť, zvýšiť prítomnosť prírody a ponúknuť lepšie podmienky pre chodcov a cyklistov. Týmto spôsobom Paríž pokračuje v transformácii na mesto priateľské k životnému prostrediu.

Naprieč mestom sa však objavuje silný odpor. Asociácia 40 miliónov vodičov, ktorá háji práva motoristov, vidí tento projekt ako útok na ich slobodu pohybu. „Tento krok je len ďalším pokusom o postupné odstránenie priestoru pre autá,“ tvrdí Philippe Nozière, prezident organizácie.

Kritici poukazujú na to, že Paríž už teraz čelí značným obmedzeniam pre autá, ako sú zóny s nízkymi emisiami (ZFE) a zóny obmedzeného pohybu (ZTL), a ďalšie uzatváranie ulíc bude mať vážny vplyv na každodenný život ľudí, ktorí sa na auto spoliehajú.

Preťaženie dopravy a každodenný život

Zatvorenie 500 ulíc nie je len otázkou ekologického zlepšenia. Mnohé z týchto ulíc sú dôležitými dopravnými tepnami, najmä v komerčných oblastiach a v štvrtiach s nižším príjmom. Uzavretie týchto ciest môže zmeniť každodennú realitu tisícov Parížanov, ktorí na autá a ich prepravu jednoducho nemajú inú alternatívu.

Podľa asociácie 40 miliónov vodičov zúžením možností pre motoristov bude doprava v meste ešte komplikovanejšia. Zvyšujúca sa intenzita premávky na zvyšných otvorených cestách povedie k zhoršeniu dopravnej situácie a vzniku každodenných zápch. Pre mnohých Parížanov sú verejné dopravné systémy síce funkčné, ale nie vždy dostatočne dostupné na periférii alebo v neskorších hodinách.

„Pre rodiny, ktoré potrebujú odviezť deti do školy, alebo pre obchodníkov, ktorí potrebujú dodávky, bude tento krok problematický. Nie je to len problém tých, ktorí sa spoliehajú na veľké autá, ale aj tých, ktorí sa snažia žiť v tomto meste,“ hovorí Pierre Chasseray, generálny zástupca asociácie.

Vodiči tvrdia, že je potrebné nájsť rovnováhu medzi ekologickými cieľmi a potrebami obyvateľov, ktorí sú od áut nevyhnutne závislí.

Politická hra alebo oprávnená zmena?

Keďže je tento krok nielen ekologickým projektom, ale aj politickým rozhodnutím, ktoré rozdeľuje obyvateľov, asociácia 40 miliónov vodičov apeluje na Parížanov, aby sa zapojili do politického procesu. Vytvorili online petíciu s názvom „Automobilisti v Paríži, hlavný trest“, ktorá už získala tisíce podpisov. Tento dokument pôvodne vznikol ako reakcia na zriadenie pruhu pre zdieľané jazdy, ale teraz sa stáva hlasom odporu proti ďalšiemu znižovaniu priestoru pre autá v Paríži.

Pre kritikov projektu je tento krok príkladom, ako mestská správa sľubuje ekologické riešenia, ale nevie zohľadniť potreby všetkých obyvateľov. „Na jednej strane predávame ekológiu, ale na druhej strane môže dôjsť k zvyšovaniu emisií, keď sa doprava presunie na zvyšné ulice,“ upozorňuje Chasseray.

Paríž po novom – príležitosť alebo obmedzenie?

Projekt transformácie 500 ulíc v Paríži má potenciál zmeniť tvár mesta, znížiť znečistenie a vytvoriť viac zelených plôch. Na druhej strane, jeho vplyv na motoristov a obyvateľov, ktorí sa spoliehajú na autá, môže byť veľmi zložitý. Tento krok môže viesť k zhoršeniu dopravnej situácie a nepriaznivým vplyvom na každodenný život. Paríž sa tak nachádza v bode, keď sa ekologické ambície stretávajú s reálnymi potrebami svojich obyvateľov, čo vedie k pokračujúcemu rozdeleniu medzi tými, ktorí vítajú zmenu, a tými, ktorí ju vnímajú ako prílišnú záťaž.

Čítajte viac z kategórie: Zahraničie

Zdroje: Bloomberg, iDnes, autoplus

Najnovšie videá

Trendové videá