Patrik založil cestovku pre mladých, ktorej zájazdy sa vypredávajú za pár hodín
- Flying Banana - cestuj za pár šupiek, to je názov cestovnej kancelárie Patrika Palugu
- Všetko začalo s obyčajným blogom s cestovateľskými tipmi
- Dnes sa jeho zájazdy vypredajú už za pár hodín
- Niektorých záujemcov musel dokonca od jeho bláznivých zájazdov slušne odhovoriť
- Flying Banana - cestuj za pár šupiek, to je názov cestovnej kancelárie Patrika Palugu
- Všetko začalo s obyčajným blogom s cestovateľskými tipmi
- Dnes sa jeho zájazdy vypredajú už za pár hodín
- Niektorých záujemcov musel dokonca od jeho bláznivých zájazdov slušne odhovoriť
Ahoj Patrik, najskôr nám povedz niečo o sebe, odkiaľ pochádzaš, kde si študoval?
Ahojte, som chalan z Oravy, ktorý má rád výzvy, dobrodružstvo a snaží sa žiť život na 120%. Cestovanie a spoznávanie sveta nám ponúka toto všetko naraz, lebo každá jedna cesta prinesie vždy niečo nové. Už počas štúdia som bol otvorený všetkých možnostiam, ktoré mi boli poskytnuté. Po 2 rokoch pôsobenia na Gymnáziu P.O.H v Dolnom Kubíne som odcestoval do USA, kde som študoval 3. ročník na strednej škole v Kentucky.
Mojím cieľom bolo zdokonaliť sa v angličtine a po roku sa vrátiť naspäť na Slovensko a zmaturovať, ale život nám to niekedy zariadi inak a mne sa podarilo ukončiť štúdium v Amerike aj s maturitou počas jedného roka.
Vďaka štúdiu v Amerike som sa už ako tínedžer dokázal osamostatniť a taktiež ma to naučilo disciplíne, ktorú musí človek mať, aby dosiahol výsledky, keď si chce plniť svoje sny. Mám pocit, že keď je človek odkázaný sám na seba dokáže fungovať omnoho efektívnejšie.
Po maturite moje kroky smerovali na univerzitu do Krakowa. Počas piatich rokov štúdia medzinárodného biznisu v poľskom jazyku som využil naplno aj program Erasmus vo francúzskom mestečku Juan les Pins na SKEMA business school. Tri a pol mesiaca v perfektnej škole na Azurovom pobreží bola ešte väčšia motivácia pracovať v cestovnom ruchu.
Moja študentská jazda v rôznych kútoch sveta ma naučila jednu vec – keď sa chce, všetko sa dá, len treba byť flexibilný, otvorený možnostiam, pozitívne naladený aj mimo komfortnej zóny, lebo práve tam to všetko začína.
Čo bolo prvotným impulzom na založenie Flying Banana? Ako vyzerali vaše začiatky? Čo bolo najťažšie na rozbiehaní vášho biznisu?
Cieľom založenia blogu Flying Banana – „cestuj za pár šupiek“ bolo naučiť Slovákov cestovať lowcost. Chcel som sa podeliť o vedomosti a skúsenosti, ktoré som získal počas cestovania svetom. Pridával som na Facebookový funpage internetové odkazy na akciové letenky a ubytovania. Tým som sa snažil odpovedať ľuďom na otázku, odkiaľ beriem peniaze na tak drahé destinácie. Následne ma začali ľudia kontaktovať, aby som im pripravil dovolenku, našiel lacný let alebo či by sa mohli pridať na niektorú z mojich výprav do sveta.
Raz ma oslovila jedna slečna, ktorá chcela pozvať svojho milého na dovolenku na SríLanku. Poprosila ma, aby som jej vytvoril itinerár aj s ubytovaním a letenkami. Pre mňa to bola hračka, za pár hodín to bolo hotové. Slečne som to poslal a bola na toľko spokojná, že mi chcela za to zaplatiť.
Už vopred som jej písal, že za to nič nechcem, no naliehala. Tak mi teda poslal čiastku podľa jej uváženia. Vtedy mi napadlo, že aj toto by mohla byť tá cesta, ktorou sa môžem vybrať a to založiť si kreatívnu cestovnú kanceláriu pre dobrodružné skupinové výlety.
A vtedy to všetko začalo. Založenie cestovnej kancelárie bolo asi najťažšia časť v rozbehnutí biznisu. Prevádzkovanie cestovnej kancelárie je viazaná živnosť, pre ktorej založenie je potrebné doložiť rôzne doklady a potvrdenia, preto mi zakladanie firmy trvalo asi 4 mesiace. Najhoršie bolo, že samotní úradníci mali vo veľa veciach zmätok, našťastie sme to zvládli.
Veľkou výhodou bolo, že som mal vytvorený blog o lacnom cestovaní s reálnymi skúsenosťami z ciest okolo sveta. Nazbierala sa tam pomerne veľká skupina skladovateľov, ľudí, ktorí milujú cestovať a chcú sa inšpirovať a zažiť niečo podobné ako ja. Počas tých rokov blogovania som získal dôveru ľudí a vďaka tomu sa neboja s Flying Banana cestovať aj na tie najšialenejšie destinácie.
Môj prvý oficiálny výlet s Flying Banana bol náhoda. Mal som letieť s rodičmi do Ríma, no otec si roztrhol achilovku a nemohol letieť. Mamina ostala pri ňom doma. A čo ja? Vravím si, keď už mám kúpenú letenku do Ríma, preveziem sa na kávu a porobím si robotu niekde na terase. V tom mi napadlo, že vlastne mám cestovnú kanceláriu, skúsim ten výlet predať, či sa niekto pridá. Prvotný strach z toho, či sa niekto prihlási, bol veľký.
Nevedel som čo od toho očakávať. Veď doteraz som bol len blog o lacnom cestovaní a zrazu začnem na ňom predávať výlety. Nemal som čo stratiť, a aby to bolo ešte viac dobrodružné, k Rímu som pridal Neapol, Pompeje a výstup na sopku Vezuv. V sobotu som to pridal na Facebook a v stredu bol odlet. Prihlásili sa mi dokopy 4 baby, ktoré sa predtým nepoznali.
Výlet skončil na výbornú a ja som s dobrým pocitom začal pripravovať ďalšie výlety za dobrodružstvom. Jedna z tých báb, Pavla, už bola od vtedy so mnou na ďalších piatich výletoch. Cestovanie je závislosť.
Ako vznikol samotný názov?
Banán vyzerá ako bumerang, keď bumerang vyletí do diaľky, vždy sa vráti na to isté miesto, odkiaľ vyletel. Tak isto aj my, čo cestujeme, máme domov, z ktorého odletíme do sveta, no po nejakom čase sa zas vrátime na to isté miesto, kde je náš domov. A v konečnom dôsledku je to tak divný názov, že je smiešny a dobre zapamätateľný.
Mnohokrát sa nám stalo v rôznych kútoch sveta, že sa pristavili cudzí ľudia a pýtali sa, čo je Flying Banana, zaujalo ich naše logo a divný názov. Čo je ešte väčšia sranda, vždy, keď letíme s Emirates, sme najobľúbenejší pasažieri. Veľakrát nás nabalili čokoládkami a fľaštičkami na cestu, fotia si nás s ich polaroidom a niekedy nám donesú dezertíky z prvej triedy. Prečo tento extra servis? Pretože stevardi každej leteckej spoločnosti majú nejakú prezývku, napr. v Qatar airways ich volajú Guantanamo, v Emirates majú prezývku Flying Bananas. Sranda, nie?
V čom ste v porovnaní s inými “klasickými” cestovkami unikátni?
Opísal by som to v krátkosti. Veľa zážitkov, málo spánku. Mladá partia kamarátov, ktorá je hladná po zážitkoch, spontánnych dobrodružstvách a interakcii s lokálnymi ľuďmi. Robíme veci, ktoré sú nebezpečné, ako je jazda na skútroch na opustené miesta alebo lezieme k opusteným vodopádom. Veľakrát sa nájdeme mimo komfortnej zóny, ale práve tam začína dobrodružstvo. V konečnom dôsledku je to práve to, čo nás posúva ďalej, za čo sú všetci vďační.
A čo je najlepšie, naučíme ťa cestovať. Sme si toho vedomí, že sa tým už možno v budúcnosti neuvidíme a pôjdeš rovno na výlet po svojej osy, no zaspávame s dobrým pocitom, že sme zas niekomu pomohli a niečo naučili. Ale aj tak sa k nám vrátiš, lebo takú atmosféru a zážitky zažiješ len s nami. Aj preto sa väčšina výletov vypredá za prvé dva dni, niektoré priam za dve hodiny. Stáva sa nám, že niektorí si rezervujú výlet naslepo niekoľko mesiacov dopredu a je im jedno, kde vtedy pôjdeme, majú vtedy voľno tak môžu ísť. Hlavné je, že pôjdu s nami a zažijú veci nezažité.
O ktoré krajiny majú ľudia najväčší záujem?
Všimol som si, že ľudia hľadajú dobrodružstvo. Už nechcú ležať v jednom rezorte na jednej pláži dva týždne. Hľadajú miesta, ktoré im vyrazia dych a zážitky, ktoré si budú pamätať do konca života. Mladí ľudia si začali uvedomovať, že cestovanie je najlepšia investícia pre šťastie. Ľudia sa stávajú menej materialistickí a viac investujú do zážitkov. Obľúbené sú v celku všetky destinácie, kde lietame, no hlavne Juhovýchodná Ázia, Island a Nórsko. Najlepšie je, ak výlet obsahuje dve až viac destinácií v priebehu jedného výletu. A čím to je viac vyhrotené, tým väčší záujem.
Kto dnes tvorí vašu klientelu?
Lietajúce Banániky sú hlavne mladí, spontánni ľudia v predmanželskom veku. Veľakrát sú to ľudia, ktorí chcú spoznať podobne naladených ľudí a nových kamarátov. Iní idú za nekonečným dobrodružstvom alebo nájsť seba samých. Niektorým sa podarí splodiť dieťa, iný sa zasnúbia alebo zaľúbia. Dva týždne spoločného dobrodružstva vie vytvoriť priateľstvá na celý život. Mladí si uvedomili, že teraz je ten správny čas cestovať, potom prídu povinnosti, rodina a zodpovednosť. Vyberajú si práve nás práve preto, lebo s nami zažijú zábavu, dobrodružstvo a spontánne zážitky s novými kamarátmi.
Podľa nás je veľmi dôležité zloženie skupiny. Ak máme spolu vydržať 2 týždne, mali by sme byť na podobnej vlnovej dĺžke. Aj kvôli tomu sa vyhýbame zmiešaniu skupiny mladých s dôchodcami. Iné cestovné kancelárie podobného typu zoberú každého na výlet, dokonca aj dedka pred koncom svojho života. Ako to potom celé dopadne? Aktívny klient bude sklamaný, dedko bude unavený a v konečnom dôsledku tiež nespokojný.
Čo je kľúčom k vytvoreniu perfektného zájazdu?
Našou politikou je pripraviť výnimočný výlet s nabitým programom za bezkonkurenčnú cenu. Preto trávime veľa času vyhľadávaním tých správnych letov s vhodnými prestupmi a perfektnou cenou. Následne pripravíme itinerár, kde koľko času strávime, čo všetko chceme zažiť a vidieť. Potom doladíme vhodné ubytovanie. Veľmi dôležitá je logistika pri viac krajinných výletoch ako aj príprava na rôzne krízové scenáre. Vždy musíme mať pripravený plán B aj C. Toto je časť, ktorá sa nedá naštudovať.
Človek musí mať mnoho odcestované, aby vedel reagovať na rôzne situácie číhajúce na potulkách svetom. Veľmi dôležité je zobrať správnych ľudí na výlet. Preto na predaj používame výhradne sociálne siete Facebook a Instagram, kde sa zdržiava naša klientela najviac. Zo skúseností vieme, že cez web stránku sa nám hlásili starší ľudia, ktorí by naše výlety nemuseli zvládnuť v plnej pohode alebo by nás zbytočne brzdili v spoznávaní všetkého, čo daná krajina ponúka.
Niekoľkokrát sa nám stalo, že sme museli slušne niektoré osoby odmietnuť. Je veľmi dôležité vopred upozorniť klientov, do čoho idú a čo všetko ich čaká. Týmto znížime riziko, že niektorí klienti môžu spomaliť výlet alebo ho nebodaj znepríjemniť ostatným zúčastneným. Vďaka tejto našej politike sa výlety končia na výbornú.
Ako prebieha naceňovanie vašich zájazdov?
Tým, že chceme ponúknuť dostupné výlety pre mladých, veľakrát musíme brázdiť internet a kontaktovať lokálnych známych, aby sme našli čo najlepšiu cenu letenky a ubytovania v rámci vysokej kvality. Vo väčšine prípadoch cena letenky predstavuje najväčšiu položku výletu, preto je potrebné tomu venovať najviac pozornosti, dôležitý je čas nákupu leteniek ako aj výber toho správneho letiska odletu.
Kvôli kvalite najviac spolupracujeme s Emirates alebo Qatar. Európske aerolínie sú náchylné na časté štrajky, ktoré by nám vedeli narobiť nemalé problémy a neplánované výdavky. Následné krátke lety medzi krajinami zabezpečujeme s overenými nízko nákladovými aerolíniami, kde ceny letov sú za perfektné ceny.
Ku každému výletu patrí aj kvalitné a útulné ubytovanie s mnohými pozitívnymi recenziami. Keď už máme vybraté ubytovanie s letenkami, pripravíme lokálnu logistiku a presuny medzi destináciami a atrakciami.
Často sa stáva, že lokálne presuny nie sú zahrnuté v cene. V krajinách tretieho sveta vieme vybaviť top ceny priamo na mieste počas výletu. Preto, ak chceme, aby to celé bolo za výbornú cenu, nezvyšujeme cenu výletu o lokálne presuny pred zájazdom, lebo cena navýšenia by bola určite väčšia ako reálna cena na mieste. Namiesto toho sa poskladáme na daný transfer všetci spoločne na mieste. Keď to máme celé nacenené, pripravíme súhrn výletu so všetkými potrebnými informáciami. Ponuku pridáme na naše sociálne média Facebook a Instagram, kde to žije.
Aké sú vaše plány do budúcna?
Našim plánom s Flying Banana je zväčšiť náš tím, aby sme mohli nasýtiť dopyt, následne expandovať na okolité trhy. Pri dnešnej globalizácii a jazykovej zdatnosti by sme chceli organizovať medzinárodné dobrodružné skupinové výlety pre mladých, kde na jednom výlete sa budú môcť spoznať Banániky z celého sveta. Koľkokrát si si už povedal, že si rozumieš lepšie so zahraničnou osobou ako s niekým z tvojho mesta? Takéto výlety by vedeli spojiť ľudí z celého sveta, ktorí túžia spoznať podobných crazy, ako sú oni sami.
Mojím snom je pritiahnuť zahraničných turistov na Slovensko. Je smutné, že naša krásna krajina ma tak nevyužitý turistický potenciál. Cestovanie svetom mi otvorilo oči, je až neuveriteľné, aké možnosti a aktivity číhajú na zahraničných turistov v našej malej krajinke.
Do príjazdovej turistiky by som chcel zapojiť šikovných ľudí z celého Slovenska, s ktorými by sme vedeli spraviť kvalitný program v každom kúte Slovenska. V jednote je sila a spoločnou prácou by sme vedeli vybudovať kvalitné turistické prostredie na Slovensku. Verím, že sa nám tieto vízie a plány naplnia. Sme malá krajina s veľkým potenciálom.
Čítajte viac z kategórie: Rozhovory