Petrova agentúra pomáha mladým Slovákom preraziť bezstarostne v zahraničí
- Peter Stanek bol v podobnej situácii ako veľa mladých ľudí - rozhodol sa vycestovať do zahraničia, no postupne zisťoval, že to prináša predovšetkým množstvo komplikácií a povinností
- Rozbehol preto agentúru, ktorá klientom zabezpečuje všetky služby - od dopravy, cez ubytovanie, prácu, až po vybavovačky na úradoch
- Princípom je, že klient poskytnuté finančné prostriedky vráti, až keď danú sumu reálne zarobí
- Peter Stanek bol v podobnej situácii ako veľa mladých ľudí - rozhodol sa vycestovať do zahraničia, no postupne zisťoval, že to prináša predovšetkým množstvo komplikácií a povinností
- Rozbehol preto agentúru, ktorá klientom zabezpečuje všetky služby - od dopravy, cez ubytovanie, prácu, až po vybavovačky na úradoch
- Princípom je, že klient poskytnuté finančné prostriedky vráti, až keď danú sumu reálne zarobí
Myšlienka projektu PaPaSlovensko vznikla už pred niekoľkými rokmi. Skúste nám priblížiť, kto stojí za týmto projektom, kto tvorí váš súčasný tím a prečo ste ho naplno rozbehli až tento rok.
Pred štyrmi rokmi nevznikla len myšlienka projektu, on sám v tej dobe vznikol a začal fungovať s prvými zákazníkmi, no bohužiaľ okolnosti, s ktorými som nerátal, viedli k jeho ukončeniu. Po jeho založení a nastavení procesov som sa musel vrátiť z osobných dôvodov na Slovensko, a operatívu v Británii som nechal na starosti zamestnancovi, ktorý ale bohužiaľ využil moju nepozornosť a naivitu v čase, keď som ako dvadsaťročný začínal podnikať, a zároveň využil zle formulované zmluvy, o ktoré som sa ja následne nevedel oprieť. Vybral firemný účet, a tým pádom som projekt musel ukončiť – budget bol totiž fuč a rovnako aj niekto, kto by riešil operatívu v Anglicku.
To, že som dlhodobo intenzívne pracoval na projekte, ktorý potom niekto zničil v priebehu jedného dňa, zapríčinilo moje vyhorenie. Za posledné peniaze som kúpil koňa s tým, že som nevedel, čo budem jesť o mesiac a len jazdil. A koník ma reálne vyliečil. Všetko sa spravilo, prišli nové ponuky a život znovu dostal zmysel. Vtedy som si povedal, že nechcem pracovať s ľuďmi a zameral som sa čisto na produkty, s ktorými som strávil nasledujúce roky.
Ako ste sa neskôr vrátili k tomuto projektu?
Tento projekt mi stále ležal v žalúdku. Po štyroch rokoch som sa teda rozhodol ho obnoviť, profesionálne, a to hlavne z hľadiska ochrany projektu. V súčasnosti je tento projekt stavaný trochu inak, keďže moju prítomnosť si vyžadujú aj iné projekty, a zároveň som už nadobudol potrebné znalosti a skúsenosti z iných projektov, či už sa bavíme o finančnej stránke, profesionálnej alebo manažérskej. Aktuálne to celé zastrešuje tím ľudí, a ja pôsobím skôr ako “veľký brat”, ktorý určuje smer, ciele a kontroluje ich napĺňanie.
Asi najdôležitejší človek v tomto projekte je v súčasnosti Ondrej, ktorý je CEO projektu a stará sa výhradne o management a právnu ochranu. O operatívnu stránku sa stará Simona, ktorá zabezpečuje komunikáciu s potenciálnymi zákazníkmi, robí pohovory a preskúšava deklarovanú úroveň ich jazyka, a Adrián, ktorý v podstate ide so zákazníkmi fyzicky do Británie, kde zabezpečí všetko potrebné od ubytovania, až po nástup do novej práce. Samozrejme, do projektu je zapojených viac ľudí, no tí, aj keď sa fyzicky na projekte podieľajú, sú skôr subdodávatelia spojení s konkrétnou službou, ako priami zamestnanci. Intenzívne fungujeme s personalistkou, ktorá garantuje prácu ľuďom, ktorí prídu cez náš projekt, osobným bankárom či landlordom poskytujúcim ubytovanie.
Tento projekt pomáha mladým ľuďom, ktorí chcú odísť za prácou do zahraničia. Aký príbeh stojí za jeho vznikom? Na základe čoho ste sa rozhodli pomáhať druhým v tejto oblasti?
Keď som prvý raz vycestoval do Anglicka ja, bolo to na základe toho, že som mal kamaráta, ktorý mi so všetkým pomohol. Uvedomil som si, že pokiaľ by som ho nemal, bolo by to veľmi komplikované a finančne náročné. Preto sa aj pôvodne projekt volal Kamarát v Exile. Mal otrasnú grafiku, web, zmluvu. No proste všetko, ale riešil problém. Aktuálne sa veľmi často stretávame s nepochopením hlavne zo strany ľudí, ktorí už v Británii sú. Tvrdia, že si berieme peniaze za nič a že je to všetko strašne jednoduché a vlastne, že nás tí ľudia nepotrebujú. Pokiaľ máte niekoho, kto vám s tým fyzicky pomôže, potom máte pravdu, nepotrebujete nás. Väčšina ľudí takého kamaráta ale nemá, na Facebooku vám síce každý povie, aké je to jednoduché, ale reálne častokrát neviete, kedy a kam priletieť, kde hľadať ubytovanie, kde prácu, a to ste ešte neprišli do banky. Zriadiť si účet je takmer nereálne, pokiaľ nepoznáte fígle, ako na nich vyzrieť, a aj keď viete, tak vám to komplikujú.
Jednoducho, ako celok je to náročné – dočasné ubytovanie vám to extrémne predraží, môže sa stať, že v danej lokalite nezoženiete prácu atď. Preto som aj na základe skúseností presvedčený o tom, že náš projekt dáva zmysel, do práce ste de facto prijatý ešte pred odletom, máte všetko zabezpečené, všade vám poradíme a pomôžeme, je to proste štart s tým, že viete kde, čo a ako, a nestrácate čas ani peniaze systémom pokus-omyl. Je nám ale jasné, že nikto nemá veľa peňazí, keď chce ísť do zahraničia, preto našu províziu nechceme hneď. Keď vám ale všetko zabezpečíme a pomôžeme vám, myslíme si, že je fér pýtať si za to odmenu, aby sme boli schopní túto službu poskytovať aj dalším. A naša odmena pritom nie je až taká vysoká, aby vám to ako zákazníkovi nedávalo zmysel.
Vďaka čomu sa vám podarilo získať dostatočný kapitál na rozbehnutie tejto agentúry?
Kapitál je v tomto projekte veľmi zaujímavá téma, a to hlavne kvôli tomu, že nás to aktuálne nestálo takmer nič. Tým, že väčšinu toho som už vedel vyriešiť, vďaka skúseností z predchádzajúcich projektov či prvého pokusu pred štyrmi rokmi, som ušetril ohromné množstvo peňazí. Vďaka tomu, že projekt dáva zmysel nielen mne, ale aj iným ľuďom, sú títo ľudia ochotní spolupracovať na ňom aj bez fixnej mzdy a fungujeme provízne. Spolupráca s ekonomicky zdatnými ľuďmi veľmi zjednodušuje ako fungovanie, tak aj komunikáciu, pretože oni vedia, že aj keď teraz nedostanú povedzme 500 eur, tak o mesiac-dva, keď sa to spustí, sa im to vráti aj s úrokmi. Aktuálne nás to celé stálo približne 500 eur a aj to bol v podstate len náklad na môj týždňový výjazd do Británie, kde som sa stretával so subdodávateľmi a celé to riešil priamo na mieste.
Vysvetlite nám v skratke princíp vášho projektu. V čom sa najviac líši od iných podobných agentúr?
Nič podobné ako táto agentúra v súčasnosti neexistuje, respektíve o tom nemáme vedomosti. Je veľa slovenských personalistov, ktorí hľadajú ľudí pre ich spoločnosti, no tí poskytnú len základnú asistenciu ako napríklad one-pay platobnú kartu. Tú síce máte okamžite, ale za každý výber platíte asi 20-eurový poplatok. Neviem ani o jednom jedinom personalistovi, ktorý by s vami obehal banky, objednal vám termín na úradoch a vybavil vám všetko podstatné. Občas ešte ponúkajú ubytovanie, no to je vačšinou vybavené nie úplne “košér”, vzhľadom na to, že sa cenu snažia stlačiť na minimum, čomu následne odpovedajú aj služby.
Môže nastať situácia, že klient nezarobí dostatočnú sumu, a teda vám ju nebude schopný vrátiť?
Táto situácia nastať môže v podstate len v prípade že klient je, ako by som to povedal, neprispôsobivý a nedokáže sa stotožniť s pravidlami zamestnávateľa. Pokiaľ sa ale zamestnanec správa tak ako treba, táto situácia nastať nemôže, a to preto, že náš partner je personálna agentúra, ktorá ako jedna z mála poskytuje celoročne prácu, a nielen sezónne. To znamená, že pokiaľ nemajú pre vás prácu na expedícii, kde vás zobrali pred Vianocami, tak vám ponúknu presun na oddelenie reklamácií, kde po Vianociach zase potrebujú viac ľudí. Základná mzda je všade rovnaká, menia sa len rôzne príplatky, ale nikdy to nie je menej, ako bolo sľúbené pri nástupe do zamestnania.
Pokiaľ by ale predsa len nastala situácia, že z nejakého dôvodu sa klientovi skomplikuje situácia bez jeho pričinenia, napríklad, ak si zlomí nohu, tak samozrejme nemáme problém diskutovať o upravení podmienok, aby sme mu to ešte viac nekomplikovali. Máme to zakomponované aj v zmluve. Ak si to ale niekto zapríčiní sám, ako napríklad keď nafúka v práci a podobne, tak je samozrejme povinný za služby zaplatiť v plnej výške. Jednoducho, pokiaľ s nami komunikuje a situáciu objasní, nie je problém. Pokiaľ sa ale platbám vyhýba len preto, že nechce zaplatiť, tak máme zákonný a zmluvný nárok sa voči tomu brániť.
Na vašej webovej stránke píšete, že klientovi viete zaručiť nástup do pracovnej pozície do troch dní. S akými firmami spolupracujete? Aké profesie poskytujete?
Náš obchodný partner je personálna agentúra Orbital, ktorá je jedna z TOP v dakej lokalite ako veľkosťou, tak podmienkami či poskytovaním práce aj mimo sezóny. Oni potrebujú neustále toľko ľudí, že aktuálne nie sme schopní im ich zabezpečiť. Dopyt po ľuďoch z ich strany je extrémne vysoký a nám to dáva možnosť poskytnúť cez túto agentúru prácu na začiatok každému, kto zvláda základnú komunikáciu v anglickom jazyku. Čo sa profesií týka, poskytujeme “prácu na začiatok”, to znamená, že primárne máme miesta na rôznych pozíciách v skladoch, kde dokážeme nástup garantovať do troch dní. Samozrejme, ak niekto príde s tým, že hľadá miesto profesora biochémie so štyrmi titulmi, tak takúto prácu pravdepodobne v ponuke nemáme. To teda znamená, že ak je záujem, môžeme poskytnúť prácu na začiatok, a následne pomôcť s hľadaním adekvátnej práce, to ale je skôr na klientovi, než na nás.
Tvrdíte, že vaše služby sú na vysokej úrovni a ste jedni z mála, kto ich poskytuje legálne. Čím by ste podporili toto tvrdenie? Akú úroveň ubytovania a dopravy môžu vaši klienti očakávať?
Čo sa týka našich partnerov, máme zazmluvneného najlepšieho možného partnera v okolí – Purseglove Property. Veľká časť landlordov preťažuje domy, nespĺňa podmienky bezpečnostné, požiarne, nedisponuje licenciami, depozity neposiela do depozitného fondu a nenahlasuje nájomníkov miestnym úradom. To je spôsobené tým, že (prevažne Pakistánci, Poliaci, Slováci atď.) to chcú čo najviac “podojiť”, prenajímajú si najlacnejšie domy a prenajímajú ich.
Náš landlord je manželský pár, ktorý má vo svojom vlastníctve či vo vlastníctve ich investorov domy, ktoré kúpil a nanovo zrekonštruoval. Každá izba disponuje bezpečnostným aj požiarnym systémom, niekedy aj vlastnou kúpeľňou. Všetko je legálne a hlásené na úradoch, a pre ľudí, čo prídu cez nás máme dvojtýždenný testovací nájom, kde netreba platiť depozit, čím si landlord zároveň aj preverí spoľahlivosť danej osoby. Toto štandardne neponúka nikomu, ale tým, že naša služba mu dokáže zabezpečiť väčší počet nájomníkov pre nás spravil ústupok, ktorý ľuďom pomôže hlavne so znížením počiatočných nákladov.
Kto sú vaši ďalší partneri?
Partnerov máme samozrejme viacero na rôznych úrovniach, no za zásadných partnerov považujem spoločnosť Purseglove Property zabezpečujúcu ubytovanie a Orbital Recruitment, ktorí majú prácu na rozbeh pre ľudí z nášho projektu. Osobného bankára máme v Santander Bank a Lloyds Bank, no primárne sa snažíme riešiť veci prostredníctvom Lloyds, keďže v rámci tejto banky máme systém lepšie sprocesovaný.
Ako odhadujete úspešnosť tohto projektu? Koľko už máte záujemcov a o koho väčšinou ide?
Osobne považujem tento projekt za veľmi nádejný a verím v jeho rýchly rozvoj. S relatívne nízkymi nákladmi sme schopní zabezpečovať takzvanú “must have” službu, čiže riešime problém a vždy bude dosť ľudí, ktorí chcú lepšiu prácu, čo je pre nás obrovský trh. Aktuálne máme nižšie desiatky záujemcov, z čoho reálne očakávame asi 70% konverziu, čo nie je úplne zlé, ale obmedzuje nás jedna vec, a to sú ubytovacie kapacity a nižší dopyt po nových ľuďoch začiatkom roka. Aktuálne obdobie Január-Február je veľmi slabé a preto skôr pripravujeme kampane. Vo februári síce pôjdu do Anglicka nejakí ľudia, ale budú to skôr jednotlivci, ktorí majú 60-40% zľavu s tým, že sú v pozícii takzvaných “testerov” s garanciou, že akékoľvek komplikácie budú riešené v našej réžii. Od marca máme pripravené termíny pre asi 15-20 ľudí mesačne, do tej doby je landlord schopný zabezpečiť dostatočný počet nehnuteľností, zrekonštruovať ich a takisto sa zlepší situácia aj na pracovnom trhu.
V súčasnosti sa zameriavate iba na Veľkú Britániu. Máte v pláne rozšíriť vaše služby aj o iné krajiny?
Áno, máme v pláne sa zamerať na iné krajiny, ale skôr z pohľadu náboru ako alokovania. Nezdá sa to, ale celý proces je relatívne náročný a manažovať viacero krajín súčasne v čase, keď nie sme stabilizovaní je ekonomická samovražda. Čo sa týka náboru, tak v priebehu roku by sme sa chceli rozšíriť o Srbsko, Rumunsko či Bulharsko. Čo sa týka alokovania pracovníkov je to komplikovanejšie. Veľká Británia je obrovský pracovný trh a po brexite bude dopyt ešte väčší. Z nášho pohľadu ako biznisu je nezmyselné riešiť ďalšie krajiny, kým nás neobmedzuje v raste tá aktuálna, kde máme zabehnutý systém. No na druhú stranu, aj z našej biznisovej stránky je rozšírenie na iné krajiny v podstate “up-sale” (ak niekoho z našich zákazníkov po čase omrzí Británia, vieme mu to isté ponúknuť aj v inej krajine) a zvažujeme sa rozrásť aj o Holandsko či Nemecko. Sú dopyty aj na Francúzsko, ale táto krajina je tak náročná na ubytovanie, že ju v dohľadnej dobe neplánujeme riešiť.
Odchod šikovných mladých ľudí zo Slovenska je v súčasnosti kontroverzná téma. Zameriavate sa iba na vytvorenie vhodných podmienok v zahraničí alebo chcete ľudí zároveň motivovať, aby sa vrátili naspäť?
Motivovať ľudí, aby sa vrátili naspäť je základný kameň tohto projektu, ale je to zároveň aj tlak na súčasnú politickú scénu. Teraz je trendom ťahať ľudí domov, ale prečo, keď im nemáme čo ponúknuť? Každý zamestnávateľ preferuje dobrú úroveň anglického jazyka a zahraničné skúsenosti – hocijaké, aby videl, že sa človek snažil na sebe pracovať. Takže motivačná nie je ani politická situácia, ani súčasné podmienky. My ponúkame vycestovať, nabrať skúsenosti zo zahraničia, zapracovať na sebe. Takíto ľudia krajine rozhodne prinesú viac, ako keby ostali na Slovensku a len nadávali. Pokiaľ sa ale politická situácia nezlepší, zastávam názor, aby pokojne ostali v zahraničí. Je to možno sebecké, ale prečo sa vracať niekde, kde nie sú adekvátne podmienky na život či prácu?