Plačkovej influencerský marketing fascinuje. Mercedesy a 10 iPhonov sú len vrchol ľadovca
- Najväčších influencerov koronarkíza nezasiahla, verejne to na sociálnych sieťach vyhlasujú
- Čo sa skrýva za ich premysleným marketingom a prichádza postupne úpadok influencerov?
- Rozprávali sme sa so spoluzakladateľom digitálnej a marketingovej agentúry Hype, Marekom Didákom
- Najväčších influencerov koronarkíza nezasiahla, verejne to na sociálnych sieťach vyhlasujú
- Čo sa skrýva za ich premysleným marketingom a prichádza postupne úpadok influencerov?
- Rozprávali sme sa so spoluzakladateľom digitálnej a marketingovej agentúry Hype, Marekom Didákom
Fenomén s názvom influenceri fascinuje ľudí naprieč generáciami. Na Slovensku je výraznejšie rozšírený len posledných niekoľko rokov. Tento trend k nám prišiel, ako inak, z Ameriky, kde influenceri a trendsetteri rôzneho typu a veľkosti fungujú úplne inak, ako tí naši. Na druhej strane sa začína povrávať, že už to nie je to, čo bývalo.
Ich vplyv postupne slabne a fanúšikovské základne minoritne, ale predsa, miznú. Možno sa len presúvajú od väčších a známejších k menším a lokálnym. Niektorí ich nazývajú aj viac uveriteľnejšími. Alebo len odrastá generácia, ktorá zabezpečovala zázemie tým najpopulárnejším.
Premyslené stratégie
Každý influencer má svoju cieľovku. Ak vie dostatočne zaujať, vystúpiť z komfortnej zóny a rozšíriť si svoju followerskú základňu, má napoly vyhraté.
Byť viditeľnou osobou so širokospektrálnym dosahom je v svete sociálnych sietí podľa kreatívneho riaditeľa marketingovej agentúry Hype len odrazovým mostíkom k inej nadväzujúcej kariére. Na vrchole môžeš byť načas, treba sa obracať. Toto pochopil Gogo alebo Moma, ktorí už dnes rozbiehajú vlastné projekty a značky a efektívne tak využívajú svoj vplyv.
Medzi slovenskými influencermi na Instagrame kraľuje youtuberka Lucia Hrušková, ktorú poznáš pod pracovným názvom Lucy Pug. Na druhom mieste je Zuzana Strausz Plačková. Tá sa už mnohokrát nechala počuť, že si na svoje živobytie ale aj nadštandardnú existenciu zarobila sama a živí sa čestne. Je o nej známe, že sa venuje niekoľkým podnikateľským aktivitám, spolupracuje s odevnými aj kozmetickými značkami, ktoré jej umožnia tvoriť limitované kolekcie. Lucia Javorčeková sa v rebríčku nenachádza, má na Instagrame 1 600 000 followerov.
Tento rok pod značkou PLZR navrhla Plačková plavky a plavkové doplnky, v čase korony šila a spolu s manželom distribuovala ochranné rúška a dezinfekčné gély. Za túto aktivitu bola mnohými médiami kritizovaná. Každopádne, biznis sa točil.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Za minulý rok sa jej zisky pohybujú v zelených číslach a podľa Finstatu zarobila jej firma QUEEN ZP presne 39 348 eur, čo je od založenia v apríli 2018 celkom raketový skok. Tržby sa vyšplhali do výšky viac ako 130-tisíc.
Netreba však zabúdať, že je majiteľkou známej ružovej kaviarne Pink Garden. Spočiatku sídlila na Laurinskej ulici v centre Bratislavy, no neskôr sa pre majetkové spory presťahovala do nových priestorov na Muchovo námestie do Petržalky.
Keď sa denný prírastok pacientov s ochorením COVID-19 začal pohybovať v dvojciferných číslach a na Kysuciach prípady rapídne narastali, nechala sa Strausz Plačková so slzami v očiach počuť, že hoci ju ako podnikateľku koronakríza výrazne nepoznačila a podľa jej slov je „v pohode“, bojí sa o menších, ktorí už ďalšiu stagnáciu v ekonomike prežiť nemusia.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Koronakríza totiž najsilnejších nepostihuje. „Ak sa jej aj napriek korone darí, je to predovšetkým preto, že je jednou z top of mind, čo sa slovenských influencerov týka. Kríza zvyčajne zasiahne tých menších, nie najsilnejších,“ vysvetľuje pre Startitup Didák.
K svojím fanúšikom je však extrémne štedrá. Pre niekoľkými týždňami vyhlásila na Instagrame súťaž, kde mohli za pár sledovateľských klikov na správne stránky vyhrať strieborný Mercedes CLA spolu s havarijným poistením na jeden rok. A tak sa aj stalo. Teraz je v súťaži ďalšie auto a okrem neho aj 10 iPhonov a iné neuveriteľne hodnotné ceny.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Princíp nám vysvetlil marketér Marek Didák. „Väčšinou to funguje cez rôzne spoločnosti, ktoré sľubujú rapídny a okamžitý nárast followerov. Takto spoja, povedzme 20 značiek, ktoré sa spolu poskladajú na ceny. Následne oslovia celebrity a influencerov, ktorí dajú podmienku zapojenia do súťaže follow na Instagramy týchto značiek,“ uvádza.
Otázkou je, či to má pre dané značky zmysel.
„Odpoveď je jednoduchá – nemá. Ľudia väčšinou ani nevedia, koho followujú a navyše, vôbec nemusia byť cieľovou skupinou týchto značiek, takže ich follow je bezpredmetný. Dané peniaze by som vedel využiť ďaleko efektívnejšie a s väčšou mierou rozumu,“ hovorí k problematike bezduchého odmeňovania a zarábania spoluzakladateľ digitálnej agentúry Hype.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Dôležité však je, že followeri pribúdajú a dnes ich na svojom profile počíta už vyše 661-tisíc. Tento Instagram je lepidlo. Aj ľudia, ktorí sú zo Strausz Plačkovej otrávení, raz za čas si predsa len kliknú na okienko s kráľovnou a prelistujú si novinky. Je kontroverzná a vytŕča z davu. Preto ju značky oslovujú. Nie je to však pre firmy rizikové?
„Do istej miery áno. Ale pokiaľ využívajú influencerov len ako mediálny kanál a nie ako ambasádorov či tvár značky, spojenie je natoľko vlažné, že ich ohrozuje naozaj minimálne,“ vysvetľuje Didák.
Príde krach?
Barbara Jagušák Heribanová sa raz vo svojich Instastories venovala práve influencerom a ich vplyvu na spoločnosť a súčasný biznis. Týchto známych ľudí nazvala novodobými a funkčnými marketérmi, ktorým by sme mali vytvoriť priestor na to, aby mohli podnikať a pomáhať značkám prekvitať.
V 90. rokoch im predchádzali celebrity. Tie propagovali kozmetiku, módne značky, doplnky výživy, autá, vlastne čokoľvek. Pre firmy však predstavovali veľkú finančnú záťaž.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
O niekoľko rokov neskôr prišli influenceri. Priniesli úplne iný a oveľa autentickejší pohľad na promo a marketing. Svojmu publiku sa dokázali absolútne priblížiť, pretože boli v podstate jednými z nás. Z neznámych, no viditeľne extrovertných a výrazných ľudí sa za krátky čas stali miláčikovia dnešnej generácie tridsiatnikov.
Dnes im už však pod pretlakom spoluprác a propagácií len málokto uverí.
Tí väčší tvrdia, že mnoho ponúk odmietajú, no stále je to dosť na to, aby sme dokázali odhaliť, čo sa za jednotlivými odporúčaniami s označením „platená spolupráca“ skutočne skrýva. S vplyvom prichádza zodpovednosť. Tak by to malo byť.
O konci influencerov sa však baviť nemusíme. Marek Didák vidí budúcnosť v užšej spolupráci značiek a známych tvárí z Instagramu.
„U mnohých z nich to vidíme už dnes, ako si vyberajú pár značiek, ktorým vyslovene veria a ktoré zapadajú do konceptu ich contentu. Takto sa posúvajú z roly influencera do roly ambasádora a dávajú značke svoju tvár ako punc kvality produktu. Týmto smerom sa podľa mňa bude uberať budúcnosť influencer biznisu,“ prognózuje marketér.
Dlhšiu dobu už možno pozorovať trend tzv. mikro- a neskôr nano-influencerov. Sú však vhodní skôr pre menšie značky, ktoré chcú zasiahnuť špecifickú cieľovú skupinu, ktorá je cieľovkou pre malého influencera. Didák vysvetľuje, že princíp je podobný ako pri lokálnych médiách verzus masmédiá. Tie menšie niekdy nenahradia väčšie a vplyvné. Mnohé značky totiž potrebujú zasiahnuť málo špecifikovanú masu ľudí.
Článok bol pôvodne vydaný 10. júla 2020.
Zdroje: finstat.sk, omediach.sk, hyperauditor.com