Platený Facebook a Instagram môžu byť čoskoro realitou. Meta chystá „pomstu“ EÚ

  • Meta údajne chystá platený Facebook a Instagram
  • Bezplatné verzie budú aj naďalej k dispozícii
  • Je to reakcia na kroky EÚ
Výpadok Meta
TASR/AP Photo/Michael Dwyer, File
  • Meta údajne chystá platený Facebook a Instagram
  • Bezplatné verzie budú aj naďalej k dispozícii
  • Je to reakcia na kroky EÚ

Obyvatelia EÚ zrejme čoskoro dostanú možnosť používať platený Facebook či Instagram. Všetci používatelia sociálnych sietí spoločnosti Meta majú dnes prístup zadarmo, no to sa zrejme zmení. Po novom budeme mať možnosť zaplatiť si verzie sociálnych sietí bez reklám. Informuje o tom The New York Times, pričom sa odvoláva na zdroje z prostredia Meta.

Tento krok má byť odpoveďou Mety na nedávno zavedené regulácie a má za cieľ ponúknuť alternatívu k doteraz ponúkaným službám. Tie sú založené na analýze dát používateľov a reklamách.

Platený Facebook a platený Instagram

Platené verzie Facebooku a Instagramu majú v EÚ existovať popri štandardných, bezplatných verziách. Meta nezverejnila cenník ani dátum, kedy chce novinku spustiť, a hovorca spoločnosti podľa NYT odmietol tento krok komentovať. 

Ako však denník podotýka, má ísť o reakciu Meta na nové pravidlá ochrany osobných údajov v . Poskytnutím platenej verzie sa Meta snaží dodržiavať pravidlá ochrany osobných údajov a tlmiť obavy regulačných orgánov EÚ.

Meta musí čeliť v EÚ pokutám

Súdny dvor Európskej únie (EÚ) v júli rozhodol, že spoločnosť Meta nepostupovala správne, keď zbierala množstvo údajov o online aktivite používateľov, aby na nich zacielila personalizované reklamy a bez ich výslovného súhlasu. Referuje o tom web Politico, píše SITA.

Najvyšší súd EÚ niekoľko dní predtým taktiež podporil nemecký protimonopolný úrad, keď rozhodol, že nemecký orgán pre dohľad nad hospodárskou súťažou môže zvážiť, či spoločnosti ako Facebook dodržiavajú prísne pravidlá ochrany súkromia na kontinente, ktoré bežne presadzujú národné regulačné orgány na ochranu osobných údajov.

Súd rozhodol, že protimonopolné úrady môžu brať do úvahy akékoľvek porušenie pravidiel ochrany osobných údajov, keď vyšetrujú, či technologické giganty nezneužívajú svoju dominantnosť na trhu tým, že „škatuľkujú“ konkurentov.

Tieto dva verdikty predstavujú veľkú ranu pre spoločnosť Meta, ktorá je materskou firmou Facebooku, Instagramu a WhatsAppu. Okolo lukratívneho obchodného modelu spoločnosti Meta sa tak čoraz viac „sťahuje európska slučka na ochranu osobných údajov“.

Spoločnosť zo Silicon Valley v roku 2022 zarobila viac ako 133 miliárd dolárov na príjmoch z reklamy, keď sledovala milióny ľudí na svojich platformách sociálnych médií a všeobecnejšie online, aby im zobrazovala reklamy.

V januári dostala spoločnosť Meta od írskej Komisie pre ochranu údajov (DPC) pokuty vo výške 390 miliónov eur za porušenie pravidiel ochrany súkromia. Okrem zmienených dvoch pokút komisia od roku 2021 dala Mete štyri ďalšie pokuty v celkovej výške viac ako 900 miliónov eur.

zuckerberg, meta
zdroj: SITA/AP Photo/Nick Wass, File, Unsplash/Dima Solomin

EÚ reguluje platformy Meta

Od 1. septembra musí 19 najväčších a najznámejších online platforiem ako Facebook, Google alebo TikTok uviesť do platnosti prísnejšie pravidlá na ochranu a bezpečnosť v online priestore EÚ. V prípade nesúladu s európskymi pravidlami uvedenými v Zákone o digitálnych službách (DSA) budú platformy čeliť vysokým finančným pokutám, informuje spravodajca TASR.

Týždenník Politico v tejto súvislosti upozornil, že európsky zákon, ktorý pripravil eurokomisár pre vnútorný trh, Thiery Breton, má globálny vplyv, lebo sa ním musia riadiť platformy ako X (bývalý Twitter), Facebook, Google, Instagram, YouTube, Amazon, TikTok či Zalando.

Na týchto gigantov sa teraz vzťahujú prísnejšie povinnosti v oblasti nahlasovania a odstraňovania nelegálneho obsahu, boja proti dezinformáciám, ochrany neplnoletých a cielenia reklamy.

Breton dozeral v júli na „záťažové testy“ uvedených platforiem a už vtedy upozornil, že niektoré platformy zaostávajú pri plnení pravidiel. „Mali dosť času prispôsobiť sa novým povinnostiam. Skutočný test začína až teraz,“ cituje Politico Bretona.

V praxi to znamená, že veľké digitálne platformy budú musieť preukázať, že dokážu rýchlo odstrániť nezákonný obsah, ako je teroristická propaganda, bojovať proti dezinformáciám a šikanovaniu a objasniť zmluvné podmienky.

Súlad s pravidlami DSA budú kontrolovať nezávislými auditmi pod dohľadom Európskej komisie. Ak platformy nesplnia potrebné požiadavky, eurokomisia má právomoc vyšetriť každý prípad a uložiť pokuty do výšky šiestich percent celosvetového obratu dotknutej spoločnosti. V prípade opakovaného nedodržania pravidiel existuje hrozba zákazu jej aktivít na pôde EÚ.

Belgická televízia RTBF pripomenula, že TikTok a Meta (Facebook, Instagram) nedávno oznámili zmeny, aby sa prispôsobili novým pravidlám. Tento štvrtok zmeny oznámil aj Google s cieľom zaručiť používateľom väčšiu transparentnosť pri zacielení reklamy a moderovaní obsahu.

Zdroje: The New York Times, TASR, SITA

Najnovšie videá

Trendové videá