Platíš v obchodoch bezkontaktne? Oddnes to v týchto prípadoch bez zadania PIN-u už nepôjde
- Európska centrálna banka a European Banking Authority (EBA) prišla pred časom s legislatívou, ktorá má zvýšiť bezpečnosť platieb
- Dotkne sa ťa v prípade, ak si fanúšikom bezkontaktného platenia do 20 eur
- Zatiaľ, čo doposiaľ si pri úhrade sumy do 20 eur nemusel zadávať tvoj PIN kód, od 14. septembra tento benefit už nebude samozrejmosťou
- Európska centrálna banka a European Banking Authority (EBA) prišla pred časom s legislatívou, ktorá má zvýšiť bezpečnosť platieb
- Dotkne sa ťa v prípade, ak si fanúšikom bezkontaktného platenia do 20 eur
- Zatiaľ, čo doposiaľ si pri úhrade sumy do 20 eur nemusel zadávať tvoj PIN kód, od 14. septembra tento benefit už nebude samozrejmosťou
Ako prvý opätovnom zavádzaní pinu pri bezkontaktnom platení informoval portál Živé.sk. Čo táto novinka, ktorá začne platiť už dnes, znamená v praxi?
Ak sa u teba za určitý čas nazbierajú bezkontaktné platby vykonané bez použitia PIN kódu v celkovej sume 150 eur, budeš pri ďalšej bezkontaktnej platbe do 20 eur vyzvaný k zadaniu PIN-u ku karte. Platí to pri bezkontaktných platbách kartou, kde sa doteraz nevyžadovalo potvrdenie platby PIN-om.
Druhou zmenou prejde SMS autorizácia pri prihlasovaní do Internet bankingu. Po novom dostaneš SMS autorizačný kód, ktorý bude mať viac znakov a pri zadávaní kódu vpíšeš do políčka z neho len určité vybrané znaky podľa inštrukcie.
Treťou zmenou prejde potvrdzovanie platieb kartou na internete. Podľa smernice PSD2 bude môcť banka posudzovať, bezpečnosť pravidelných alebo jednorazových platieb na internete. Ak platbu vyhodnotí ako bezpečnú, klient už nebude musieť dodatočne autentifikovať platbu bezpečnostným prvkom k Nonstop bankingu, aj keď je obchodník 3-D Secure.
Ako sme už spomínali, nová legislatíva zavádza podmienky, ktoré majú za cieľ zvýšiť bezpečnosť bezkontaktných platieb. Človeku sa tak naskytá otázka či je bezkontaktné platenie naozaj tak bezpečné ako sme si mysleli. Na názor sme sa pýtali analytičky Slovenskej sporiteľne, Lenky Buchlákovej.
„Slovenská sporiteľňa už niekoľko rokov vydáva iba bezkontaktné platobné karty, aktuálne ich máme vydaných takmer 1,5 milióna. Počet zneužití platobných kariet pri platení v kamenných obchodoch je v súčasnosti na historicky najnižšej úrovni aj vďaka zavedeniu bezkontaktnej technológie. Keďže klienti pri platení nepúšťajú kartu z ruky, riziko skopírovania údajov a následného zneužitia kariet reálne neexistuje. Sťažností na vypnutie bezkontaktnej technológie sme zaznamenali za uplynulé roky niekoľko kusov (menej ako 10). Pokiaľ by sa preukázalo, že karta bola zneužitá na bezkontaktnú platbu, banka klientovi vráti peniaze.”
Akonáhle by si ako klient banky spozoroval na svojom účte neštandardnú operáciu, odporúča sa, aby si kontaktoval Klientske centrum banky, kartu zablokoval a následne urobil reklamáciu.
„V prípade podozrenia na zneužitie platobnej karty na internete všetky reklamácie prešetrujeme a posudzujeme individuálne, nakoľko musíme zohľadňovať aj pravidlá kartových spoločností. Záleží to aj od toho, o aký typ zneužitia ide, v niektorých prípadoch môže mať klienti svoje peniaze naspäť už o niekoľko dní, pri tých komplikovanejších to môže byť však dlhšie,” hovorí L. Buchláková.
Banka na ochranu takzvaného skimmingu používa aj špeciálny softvér na odhalenie neštandardných platobných transakcií a pravidelne kontroluje, či bankomaty neboli mechanicky upravené. Zároveň banky zablokovali výbery z bankomatov v „rizikových krajinách“, čiže tam, kde v minulosti zaznamenali výskyt podozrivých transakcií realizovaných cez magnetický prúžok.
„Znížiť riziko sa snažíme aj spoluprácou s dodávateľmi bankomatov. Do bankomatov sa montujú zariadenia, ktoré tieto podvodné zariadenia pomáhajú identifikovať. Monitorujeme všetky svoje bankomaty a podozrivý pohyb alebo manipuláciu s nimi dokážeme odhaliť,” dodáva L. Buchláková.