Po 11 rokoch driny nad nami visí krach, je to kritické. Poctivá remeselná značka čelí koncu

  • Zablokovanie účtov, insolvencia a koniec
  • Značka ručne robených kožených výrobkov má vážny problém
Brašnářství Tlustý a spol.
Brašnářství Tlustý a spol.
  • Zablokovanie účtov, insolvencia a koniec
  • Značka ručne robených kožených výrobkov má vážny problém

História brašnárskej firmy Romana Tlustého sa začala písať v roku 1981, keď nastúpil na učilište, kde získal prvý kontakt s remeslom, ktoré ho sprevádza celým životom.

V roku 1990 prichádza do Prahy a nastupuje na pozíciu garderobiéra v Národnom divadle. Svoju prvú dielňu nachádza v pivnici domu prezidenta Václava Havla, kde začínal celkom od nuly.

O tri roky na to vo svete rastie popularita kovbojských topánok. Obuvník Roman vyvíja originálny štýl zvyšovania podrážok. Vznikol tak fenomén, ktorý sa v tej dobe stal neoddeliteľnou súčasťou oblečenia mnohých rockerov.

V 96. roku sa začala zlatá éra Romanovho podnikania. Jeho pivničná dielňa sa stala miestom stretnutia muzikantov, umelcov, hercov, kto chcel niečo vyrobiť z kože a nevedel si rady, išiel jednoducho za ním.

Domáci sa časom začali čudovať, že mu do dielne chodí nezvyčajne veľa ľudí, chceli mu preto zvýšiť nájomné. Zručný remeselník sa tak presťahoval do novej pivničnej dielne.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Brašnářství Tlustý (@brasnarstvitlusty)

V roku 2001 k nemu prišli filmové zákazky na rytierske kostýmy z kože. No o pár rokov neskôr sa začali zlé časy, kožené bundy a kovbojské topánky sa prestali nosiť a na lokálny trh sa zrazu začala valiť záplava lacných výrobkov z Ázie.

Opravy obuvi a rozbitých zipsov tak prestávali stačiť na obživu. Bieda pokračovala aj v roku 2010, prehĺbila sa finančná kríza, ľudia nemíňali, skôr šetria. Zákazky neprichádzali a firme sa nedarilo.

Celá kríza vyvrcholila v roku 2013. Roman priznáva, že v tomto čase nemal za čo ani platiť nájom, niekedy nemal dokonca čo jesť, a tak prišiel hraničný okamih: buď po 20 rokoch driny skončí, alebo sa naposledy vzoprie osudu.

Roman oslovil s prosbou o pomoc Ivana Petrova a spoločne urobili životné rozhodnutie. Tým bolo postaviť firmu späť na nohy. Pokus sa podaril, získali priazeň zákazníkov a vytvorili sortiment pánskych kožených doplnkov.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Brašnářství Tlustý (@brasnarstvitlusty)

Firma si dokázala zarobiť aj na profesionálne stroje a navyše otvorila novú veľkú dielňu. Razom odbavili stovky zákaziek mesačne. 

Biznis zamestnával viac ako 20 ľudí a Roman nadviazal spoluprácu s lokálnymi aj svetovými výrobcami. Počet objednávok im narástol na 10 000 ročne.

„Naučili sme sa veľa o technológiách, ako skĺbiť tradičnú aj modernú techniku ​​a zlepšiť výrobky v prospech našich zákazníkov. Na stenu sme si napísali ‚náš zákazník – náš pán‘. Začali k nám jazdiť MBA študenti na exkurzie, ako sa robí biznis z ničoho. Rozhodli sme sa, že sa pokúsime otvoriť nemecky hovoriace trhy.“

No predať kvalitné, ručne robené výrobky z Prahy do Nemecka nie je podľa Romana jednoduché. No značka mala cieľ, aby sa od San Francisca po Tokio hovorilo o tom, že u Tlustého sa robia prémiové výrobky.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Brašnářství Tlustý (@brasnarstvitlusty)

Značka nadviazala spoluprácu aj s vyhlásenou americkou garbiarňou Horween Leather. Následne však prišla pandémia, firma zaznamenala prepad o 95 %, a to z jedného dňa na druhý.

„Zabojovali sme a prenastavili výrobu na šitie rúšok a výrobu ochranných štítov. Nikto nevedel, čo sa bude diať. Postavili sme za pár dní virtuálnu továreň na šitie rúšok a zapojili skoro 100 domácich krajčírok. Zásobovali sme kardiocentrá, domovy dôchodkov aj ústavy. Denne odchádzali stovky a stovky balíčkov do celej republiky.“

Firme sa tiež podarilo predať 10 000 rúšok do všetkých kútov USA.

„Medzitým sme zriadili web pre americký trh na naše kožené výrobky a skúšali sme sa presadiť. Išlo to ťažko, no po troch rokoch sme uzavreli partnerstvo s garbiarňou Perlinger, dvorným dodávateľom módneho domu Hermés.“

Hľadajú investorov

Píše sa rok 2024 a realita je veľmi trpká. Roman s jeho tímom oznámil, že jeho remeselná dielňa je pred krachom.

„Toto sa nepíše ľahko. Visí nad nami krach. Reálny, skutočný krach. Po jedenástich rokoch driny. Bez predaja nie je výroby. Aj keď makáme zo všetkých síl, dávame ľuďom najlepšie, čo dokážeme, nedokážeme ufinancovať prevádzku. Je to kritické,“ priznáva sa tím značky. 

„Máme teraz pár dní, kým na nás dopadne damoklov meč. Zablokovanie účtov. Insolvencia. Koniec. Nechceme to vzdať. Nie sme bankrotári. Chceme zabojovať, už po koľký raz. Jediné čo máme, ste vy – naši spokojní zákazníci. A naša práca. A nádej, že to dáme. Všetkých, ktorí ste si od nás kúpili niečo, čo vám slúži roky, prosíme a vyzývame – kúpte si dnes niečo pekné. Dnes, nie zajtra.“

„Umožnite nám pokračovať ďalej. Či už to bude opasok, peňaženka, topánky alebo taška. Každá koruna pomôže. Nechceme nič zadarmo ani žiadne milodary. Budeme len radi, keď si na www.brasnarstvitlusty.cz kúpite náš výrobok. Akýkoľvek. Áno, sme otvorení investorom. Príbeh nádeje a remesla nechceme nechať padnúť. Sami to nedáme.“

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroj: Brašnářství Tlustý a spol.

Najnovšie videá

Trendové videá